مباحثات

درنگی در نظرات فقهی آیت‌الله سیدکمال حیدری

آیت‌الله سیدکمال حیدری

سخنانی که چند صباحی بر زبان ایشان جاری می‌شود، با وجود تحصیلات ایشان در حوزه نشان دهنده این است که از مسلمات دین و شریعت عبور کرده‌اند و به نقطه‌ای رسیده‌اند که جایی برای احکام الهی و تشریع و نبوت حضرت محمّد صلی اللّه علیه و آله و سلّم نگذاشته‌اند.

درپی پخش سخنان آقای حیدری پیرامون موضوع «حجاب»، چند جمله‌ای را عرض می‌کنم.

جو حوزه علمیه به دلیل مسائل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی به جایی رسیده است که بعضی از افراد در سطح منبری و بالاتر سعی بر این دارند که با نظریات و کلام‌های عوام‌پسند، مخاطبین و طرفداران بیشتری را در میان اقشار مختلف جامعه جذب کنند و در این معرکه که گرفتاری‌های متعدد در مسائل مختلف سیاسی و اقتصادی دامن‌گیر جامعه مسلمانان بوده و بزرگان را به خود مشغول کرده است و فرصتی برای درگیری‌های فکری و عقیدتی با درون ندارند، به افراد سوء استفاده‌کننده این مهلت را داده است که با وجود فضای شبهه در مسائل دینی، عقیدتی و فقهی، بر این موج سوار شده و بخواهند به هر نحوی سردمدار جریان‌های به اصطلاح روشنفکری دینی در جامعه باشند.

سخنانی که چند صباحی بر زبان ایشان جاری می‌شود، با وجود تحصیلات ایشان در حوزه نشان دهنده این است که از مسلمات دین و شریعت عبور کرده‌اند و به نقطه‌ای رسیده‌اند که جایی برای احکام الهی و تشریع و نبوت حضرت محمّد صلی اللّه علیه و آله و سلّم نگذاشته‌اند.

۱. ایشان در این بیان می‌گوید که احکامی که در قرآن بر آنها تصریح شده است برای هزار و چهارصد سال پیش بوده و امروز کاربردی ندارد.

به حجاب، دیه و قصاص اشاره می‌کند. جای سؤال است که آیا دین اسلام خاتم ادیان الهی نیست؟ آیا اکمل و اتم دین‌ها نیست؟ اگر نیست، لازمه‌اش ادامه ارسال رسُل از جانب خداوند متعال است؟و هدایت بندگان. اگر هست، پس احکامی که خدا در قرآن کریم صادر کرده است برای همه ازمنه لازم الاجرا است، چراکه براساس حکمت الهی برنامه سعادت بشر در آن تنظیم شده است. نه اینکه مدتی به آن عمل کرده و بعد آن را رها کنند!!! و اگر قرار بود تغییری در آن حاصل شود، باید از جانب خود خداوند و یا امامان علیهم السلام این تغییرات ایجاد شود، نه اینکه ما به دلخواه خود تغییر حاصل کنیم. آیا این موجب وهن و به سخره گرفتن دین نمی‌شود؟

۲. آیا درس خواندن، در اجتماع بودن وغیره منافاتی با حجاب دارد؟ مگر زنان در عصر پیغمبر(ص) و ائمه(ع) در اجتماع نبودند؟ مگر حکم حجاب چیزی طاقت فرسا و فوق تحمل بشری است؟چرا احکام الهی را به صورت وحشتناک برای مسلمانان جلوه می‌دهید؟

حجاب منافاتی با آزادی‌های شرعی زن ندارد. زنان مسلمان در حیطه شرع آزادی‌های اسلامی دارند که به موجب احکام الهی به آنها داده شده است؟

اگر این حجاب اسلامی را نمی‌پذیرید، مطلوب‌تان چیست؟ اگر غیر از این باشد، حجابی باقی نمی‌ماند که بر سر آن بحث کنید و باید مروج پوشش زنان در جوامع غیر اسلامی باشید.

۳. آقای حیدری که خود را مرجع می‌خواند، چرا در أخذ وجوهات شرعیه تابع روز نیستند و حکم ۱۴۰۰ سال پیش را بدون کم و کاست اجرا می‌کنند و از قبول وجوه امتناع نمی‌کنند.

۴. این سخنان خنده‌دار ایشان در نسخ احکام و عدم اجرای احکام الهی در این زمان و منافات داشتن احکام امروز با گذشته حاکی از انحراف عقیدتی ایشان است و مرتبط به فقه نیست.

مجموع دین اعم از عقائد، احکام و اخلاق به گونه‌ای است که اگر بخشی از آن را ملتزم نشویم به بقیه آن نمی‌توان پایبند بود.

اگر علم الهی و به تبع، علم و عصمت معصومین(ع) را قبول نداشته باشیم، می‌توانیم از نص قرآن و کلام معصوم(ع) هم دست بکشیم و آن را رها کنیم.

اگر ایشان مثال به نسخ بزنند، در جواب می‌گوییم نسخ از جانب خدا بوده است، مگر شما به مقام الوهیت رسیده‌اید که به شرایط هر روز حکمی را جعل و حکمی را نسخ کنید؟! آیا شما اولین نفری بودید که به این کشف علمی در تاریخ رسیدید؟

همگی باید بدانند که چرا در طول این همه سال کسی از بزرگان و علمای شیعه از شیخ کلینی، صدوق و شیخ طوسی تا فقهای بزرگ همچون علامه حلی و نراقی‌ها(رحمهم اللّه) هیچ‌کدام در کتب‌شان حتی به عنوان قول نادر و شاذ به این قبیل سخنان اشاره نکرده‎‌اند. متاسفانه این افرد برای خود سپرهایی همچون ولایت فقیه و حمایت از نظام درست کرده‌اند که در امان باشند.

حوزویان و مسئولین حوزه باید متوجه باشند که نظریات ایشان در میان قشرهایی که دنبال اینگونه سخنان برای ایجاد فضای تبلیغاتی برای اهداف خود هستند، اثری سوء گذاشته و می‌گذارد. لذا، اینجا است که مسئولیت دینی و شرعی اقتضاء می‌کند در مقابل منحرف‌کنندگان جامعه شیعه بایستند.

و من اللّه التوفیق
سیّد محمّدمهدی هاشمی
۲۶ ربیع الثانی ۱۴۴۱

Exit mobile version