مباحثات
متن سخنان حجت الاسلام والمسلمین دکتر کریم خان‌محمدی در دیدار با رئیس جمهور؛

سخن یک طلبه با رئیس جمهور

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر کریم خانمحمدی تحصیل‌کرده حوزه علمیه زنجان و قم است که همراه دروس حوزوی، رشته جامعه‌شناسی را تا مقطع دکتری ادامه داده است. ایشان هم‌اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم است. آنچه پیش رو دارید سخنان ایشان در جلسه دیدار روحانیون و ایثارگران با رئیس جمهور، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در تاریخ  ۳۰ مهرماه ۱۳۹۳ در آستانه محرم الحرام ۱۴۳۶  در سفر رئیس جمهور به استان زنجان است.

بسم ﷲ الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین الصلاه و السلام علی رسول ﷲ و علی آله الطیبین الطاهرین. السلام علیک یا أباعبدﷲ و علی الارواح التی حلت بفنائک.

ضمن سلام و درود به امام شهداء و آرزوی سلامت جانبازان عزیز، به ویژه مقام معظم رهبری، ارتحال آیت‌ﷲ مهدوی کنی را به همه امت اسلامی به ویژه علما و روحانیون تسلیت عرض نموده و برای دولت اعتدال آرزوی توفیق دارم.

به عنوان طلبه کوچک حوزه علمیه و با افتخار به طلبگی خود و همچنین به عنوان فرزند شهید و با افتخار به عضویت در سلک رزمندگان و ایثارگران، مطالبی را به عرض می‌رسانم؛

۱- ایثارگران و خانواده شهدا و جانبازان وفادارترین و قانع‌ترین قشر جامعه‌اند. هر جناحی بتواند بیعت این قشر را به خود معطوف بدارد موفق خواهد شد. تغییر بیعت ایثارگران با دولت و حتی با نظام نشانه افول آن است. و این تغییر صورت نمی‌گیرد مگر آنکه ایثارگران احساس کنند با آرمان شهیدان فاصله افتاده است.

۲- بارها اتفاق افتاده است که ما را به عنوان «بچه شهید» جمع نموده و گاه از سوی کسانی که نسبت چندانی با ایثار و شهادت ندارند، آرمان شهدا تشریح شده است، و همواره از ما خواسته‌اند خون شهدا را پایمال نکنیم. آقای رئیس جمهور! اکنون ما به لحاظ سنی بزرگ شده‌ایم. و شما هم با رزمندگان محشور بوده‌اید. حال، من ضمن تشکر بابت این فرصت، بر اساس آموزه‌های پدرم چند نکته‌ای را به عرض می‌رسانم.

۳- پدرم می‌گفت: من به دلیل حفظ نمادهای دینی مثل نماز و روزه، در دوره سربازی (رژیم شاه) چندین بار تنبیه شدم. پس از چندین بار سیلی خوردن چنان اعتماد فرماندهان پادگان را جلب نمودم که بیشترین اعتماد را نسبت به من داشتند. آقای رئیس جمهور! تلاش کنیم که نمادهای دینی، تداعی‌گر معانی «صداقت» و «ایثار» باشد، نه اینکه به نحوی عمل کنیم که این نمادها «تزویر» را تداعی نماید.

۴- پدرم از فرهنگ تبعیض و شخصیت‌محوری رژیم سابق می‌نالید و می‌گفت: ارباب با چوب دستی اشاره نمود و گفت «هاشم» کچل است و به درد سربازی نمی‌خورد و با همین یک کلمه هاشم از سربازی معاف شد و من که رشوه نداده بودم، دو سال به سربازی رفتم و نتیجه می‌گرفت: ما باید جانمان را فدا کنیم تا حکومت اسلامی پابرجا بماند. مگر نه این است که روح ﷲ که حضرت‌عالی برای اولین بار امامش نامیدید، می‌فرمایند: هر حکومتی بدون «عدل اسلامی» طاغوت است؛ ما هم اگر «عدالت اسلامی» را رعایت نکنیم طاغوت هستیم. جهان تشته عدالت است و عدالت تنها با «قانون‌گرایی» تحقق می‌یابد.

۵- آقای رئیس جمهور! مقام معظم رهبری به دنبال تمدن‌سازی شیعی است. ریشه شکل‌گیری تمدن به شواهد تاریخ، «فرهنگ متناسب» است. راه رسیدن به تمدن، «عقلانیت وحیانی» است. بنابراین متمنی است که عقلانیت، جایگزین پوپولیزم شود و احترام به دانشمندان و علما نهادینه گردد. اول نوشته بودم: «جایگزین مداح‌محوری گردد» که به دلیل احتمال سوء برداشت و خلط شدن مفهوم مداحی با مداح‌محوری در جلسه حذف نمودم. نقد آزادانه جایگزین چاپلوسی گردد. تفسیر قرآن جایگزین نقل رویا شود. و من از اینکه مأمورین شما اصرار نکردند تا این نوشته مرا قبلا رویت نمایند، از شما متشکرم.

۶- آخرین نکته: حوزه علمیه زنجان سابقه دیرین دارد. تمرکز مدارس عظیم سنتی در مرکز شهر نماد و یادگار مرکزیت حوزه در این منطقه است. از شما نمی‌خواهم برای من دوچرخه بخرید، یا وام بدهید. اما خواهش می‌کنم برای احیای زیرساخت‌های حوزه زنجان بودجه مناسب اختصاص بدهید. من در دانشگاه تهران و حوزه علمیه قم تلمذ نموده‌ام، اما شیرین‌ترین خاطرات من از مدرسه علمیه کوچک، اما با صفای ولی عصر(عج) می‌باشد و این صفا به دلیل اساتید مخلصی بود که در آنجا حضور داشتند. والسلام علیکم و رحمة ﷲ.

Exit mobile version