به گزارش مباحثات، نشست تخصصی نقد و بررسی جریان مدعی یمانی، دیروز (۱۰ اردیبهشت ۹۴) با حضور اساتید و طلاب حوزه علمیه و جمعی از علما در سالن همایشهای دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.
در ابتدای این نشست، حجتالاسلام همایون، گزارشی توصیفی از جریان موسوم به مدعیان یمانی، ارائه کرد و ویژگیهای کلی این جریان و ادعاها و استدالهای آنها و همچنین اقدامات سیاسی و امنیتی آنها را برشمرد. سپس آیتﷲ نجم الدین طبسی و آیتﷲ کورانی به ایراد سخن پرداختند.
جریانی که در این نشست به نقد گذاشته شد، به گفته حجتالاسلام همایون، فرقه نوظهوری است به رهبری شخصی به نام احمد الحسن که متولد بصره و تحصیلکرده رشته مهندسی عمران در دانشگاه بصره است و مدت کوتاهی نیز در حوزه علمیه نجف درس خوانده است و هماینک مدعی است که همان یمانی و در عین حال، فرزند امام زمان(عج) و وصی ایشان است و امام زمان(عج) حکومت را در پایان عمر شریفشان به این شخص واگذار خواهند کرد!
این جریان فعالیت گستردهای در اینترنت دارند و از این طریق، اقدام به جذب جوانان و بهویژه افراد مذهبی و متدین میکنند و از طرف دیگر، سابقه فعالیت نظامی این جریان در عراق نشان میدهد که آموزش نظامی نیز دیدهاند و به احتمال زیاد از دولتهای وهابی و صهیونیستی تغذیه میشوند.
آیتﷲ نجم الدین طبسی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم، یکی از سخنرانان این نشست بود. وی در ابتدای سخن خود گفت: بر كسى پوشيده نيست که یمنىها به اهل بيت (علیهم السلام) تعلق خاطر دارند. این قوم، از همان ابتدا با سخنرانى اميرالمومنين (علیه السلام) اسلام آوردند و از آن پس نیز به ائمه اطهار تعلق خاطر داشتهاند. این مسئله در مساجد آنها نیز مشهود است. وهابيت پنجاه سال در یمن فعاليت كرد و در دانشگاهها و مدارس و مساجد یمن تلاش کرد که آنها را تغییر دهد، ولى در همين مدت جنگ معلوم شد كه إن اوهن البيوت لبيت العنكبوت!
آیتﷲ طبسی در ادامه گفت: ولی با این وجود، این سؤال باقی است که آیا یمانی مثبت است يا منفى. آيا ما وظيفهاى در برابر او داريم؟ آيا روايتى در باب لزوم تبعيت از او داريم؟ آيا وقتى آمد، ديگر نبايد از مرجعيت تبعيت كنيم؟
وی افزود: يمانى كاركرد علاميت دارد، ولى علامت بودن، رابطهاى با تقدس ندارد. علاميت براى يک شىء مقدس، يك امر است و مقدس بودن خود علامت، امرى ديگر. سوال اين است كه آيا در روايات ما درباره قداست يمانى هم چيزى آمده است؟
استاد خارج مهدویت حوزه علمیه قم سپس با بیان اینکه تنها دو روايت برای اثبات تقدس یمانی، مورد استناد قرار میگیرد، گفت: روايت اول میفرماید: «خروج الثلاثة: السفياني والخراساني واليمانيّ في سنة واحدة في شهر واحد في يوم واحد وليس فيها من راية اهدى من راية اليماني، لأنّه يدعو إلى الحقّ. فإذا خرج اليماني حرم بيع السلاح على الناس و كل مسلم و إذا خرج اليماني فانهض إليه فإن رأيته راية هدى و لا يحل لمسلم أن يلتوي عليه فمن فعل ذلك فهو من أهل النار لأنه يدعو إلى الحق و إلى طريق مستقيم».
آیتﷲ طبسی با اشاره به اینکه عمده روايت مورد استفاده برای اثبات تقدس یمانی، همين روايت است، گفت: این روایت در کتاب غيبت نعمانى آمده است. روايتی مفصل است و حدس ما اين است كه يك روايت نيست، بلكه چند روايت با هم ادغام شدهاند و معلوم نيست كه سند ابتداى روايت، سند كل روايت باشد و ممكن است قسمتهای بعدی روایت، از نظر سندی مرسله محسوب شود. چند حكم فقهى و یک امر اعتقادى بر این روایت، بار میشود. بنابراین، چنين روایتی باید از نظر سندی، به دقت بررسی شود.
استاد درس خارج مهدویت، در بررسی سند این روایت گفت: نعمانى این روایت را از ابن عقده و او از احمد بن يوسف نقل كرده است. هيچ اسمى از او در كتب رجالى نيست. بنابراین، این روایت مجهول است. بگذريم كه مشهور رجالیون، ابن حمزه را نیز رد مىكنند، چون واقفی است. البته نظر من درباره ابن حمزه متفاوت است چون بيش از پانصد حديث در كتب اربعه دارد. ولی به هر حال، بحث ما در اينجا متمرکز بر احمد بن يوسف است.
وی افزود: اشكال ديگر اين است كه اين روايت، معرض عنه است. فقاى ما احكام مرتبط با غيبت را در كتبشان بحث كردهاند. مثلا درباره قيام بالسبف يا نماز جمعه در زمان غیبت سخن گفتهاند. ولی كدام يک از فقها اين سه مسئله مطرحشده در این روایت را در كتبشان مطرح كردهاند؟ هيچ يك از فقها از ابتدا تا كنون به اين مسئله اشاره نكردهاند که فروش سلاح پس از ظهور یمانی حرام است. وجوب تبعيت از او را نيز هيچ كس متعرض نشده است. حتى خود حر عاملى كه اخبارى است و اين روايت را نقل كرده است، به اين احكام اشاره نكرده است. اگر اين روايت، معمولبه بود، حداقل يكى دو نفر بايد به آن عمل مىكردند.
اشکالی دیگری که توسط آیتﷲ نجم الدین طبسی به این روایت وارد شد این بود که در این روایت آمده است: در ميان اين سه پرچم، پرچمی «اهدى من راية اليمانى» وجود ندارد. أهدی، أفعل تفضيل است. پس بايد دو پرچم ديگر هم هدايت باشند، در حالى كه نمى توانیم بپذيريم كه پرچم سفيانى هم پرچم هدايت باشد.
آخرین اشکالی که آیتﷲ طبسی درباره این روایت مطرح کرد، این بود که حتی فرض بر اينکه روايت درست باشد و يمانى، مثبت و مقبول باشد، تطبیق این روایت بر احمد الحسن، محل اشکالی است؛ زیرا طبق این روایت، یمانی و خراسانی و سفیانی در یک روز ظهور میکنند. در حالی که هنوز خبرى از آن دو نيست.
محقق مهدویت، درباره روايت دوم نیز که مرحوم كلينى در ارشاد نقل كردهاند، گفت: در این روایت هم گفته شده که يمانى حق است. اگر اين روايت را بپذیریم، فقط اثباتکننده حق بودن يمانى است، ولى بيش از اين را اثبات نمىكند.
احمد بن الحسن مدعى است كه فرزند امام زمان است. در زمان غيبت، امور مسلمين در اختيار فقهاست، در دوران ظهور، دست خود امام زمان است. پس ما منتظر پسر امام زمان نيستسم. اگر هم قرار است كه بعد از امام زمان امور مسلمين در اختيار پسرامام زمان باشد، خب هنوز كه امام زمان نيامده است!
پس از نقد و بررسی دو روایت اصلی مورد استناد، آیتﷲ طبسی گفت: احمد الحسن هم ادعاى يمانى دارد، هم ادعاى سفارت و هم ادعای فرزندى امام زمان(عج). ولی ما روايتى نداريم درباره اینكه شخصى مجمع العناوين در آخر الزمان ظهور مىكند. حتى به عکس، روايتى داريم كه امام زمان تنها امامىاند كه رحلت مىكنند؛ در حالى كه لا عقيب له. درثانى، دهها روايت داريم كه حكومت امام زمان تا چهل روز پيش از قيامت ادامه مىيابد.
آیتﷲ طبسی در پایان سخنان خود با ابراز تأسف از اینکه حوزههای علمیه آن طور که باید به پژوهش در زمینه مهدویت اهمیت نمیدهند گفت: من گلهاى از عزيزان دارم. اين مسائل در خلأ علمى شكل مىگيرد. ما چند هزار روايت مهدوى داريم و بيش ا ز ۴۰۰ آيه قرأن در این باره نازل شده است. ولى همه اينها را رها كردهايم و تتبع و تحقيق و بررسى نكردهايم. سال پنجم است كه من درس خارج مهدويت مىگويم و هنوز نتوانستم ۲۰ بحث را كامل كنم. اينها مباحثى است كه از طريق اينترنت و ماهواره در میان مردم مطرح میشود. نگذاريد هر كسی از راه مىرسد از اين خلأ استفاده كند. مسئوليت ما در اين باره سنگين است.
در ادامه این نشست تخصصی، آیتﷲ کورانی به ایراد سخن پرداخت. وی در ابتدای سخنان خود، گفت: چندی پیش شنيدم كه آقاى نجم الدین طبسى، در شبكه ولايت، روايت يمانى را تضعيف كرده است. من تعجب كردم و بر اساس همين، يک كتاب نوشتم با عنوان اليمانيون قادمون.
وی افزود: ده دوازده حديث درباره یمانی داریم که بعضى از آنها صحيح السند است. يمانى چند ماه قبل از ظهور مىآيد و حكومت وهابيون را ساقط مىكند. اينها هنوز شروع نكردهاند. ان شاء ﷲ به زودى تا قبل از ماه رمضان خواهيد ديد كه به طور زمينى حمله خواهند كرد.
این عالم لبنانی، در ادامه با بیان اینکه ارتباط وثیقی میان وهابیون و موساد وجود دارد گفت: ظاهرا احمد الحسن جلساتى در دبى با موساد داشته است و قرار شده کهبگويد من وصى، فرزند و سفير امام زمانم. اين ادعاهای احمد الحسن منجر به اختلاف با حيدر المشتت شد؛ كسى كه ميزبان احمد الحسن در نجف بود و باعث به وجود آمدن او شده بود. حيدر المشتت پس از اينكه كتابی در مخالفت با احمد الحسن نوشت، كشته شد.
محقق و مؤلف عرصه مهدویت در ادامه گفت: سپس حركت او گسترش يافت و در آن زمان به طلاب هزار دلار مىداد و به غير طلبهها پانصد دلار. در سال ۲۰۰۸ ميلادى در روز عاشورا گروه مسلح او که نزديك به سيصد نفر بودند، شروع به شعار دادن کردند و پليس عراق با آنها درگير شد. ولی بعدها بيشترشان آزاد شدند، مگر اينكه كسى را كشته بودند.
آیتﷲ کورانی با گله از مسئولان عراق به خاطر پیگیری نکردن این مشکل گفت: پيش آقاى سيستانى رفتيم و به ایشان گفتیم که آقا اينها تروريستاند. به نوری المالكى هم گفتم كه اينها از وهابیت پول میگیرند و تروريستاند. مالكى گفت اينها زير نظرند ولى در حال حاضر اولويتهاى ديگر داريم. متأسفانه دولت مالكى به آنها راه داد، تا جایی که حتی در عراق، مجوز روزنامه و مؤسسه و مدرسه گرفتهاند.
مولف کتب مهدویت، در ادامه گفت: انحرافات فكرى معمولا از فرانسه وارد میشود. تحريفهاى فرهنگی به عهده فرانسه است. و هر جا انحرافى فكرى براى تحريف اسلام از راه عقايد ديديد، بدانید که از فرانسه آمده است. در مقابل هر جا فرقه جديد ديديد، مثل بهائيت و بابيت و… بدانید که كار انگليس است. پشت سر احمد الحسن، به احتمال قوى انگليس است و احتمالا دليل اينكه مالكى با او برخورد نمىكند اين است كه مىبيند انگليس از او حمايت مىكند و احتمالا برايشان هزينه ايجاد مىشود.
آیتﷲ کورانی افزود: اينها ديدهاند كه قدرت شيعه در امام حسين و مرجعيت و امام مهدى است. لذا هر كسى بخواهد كار انحرافى كتد در اين سه سطح، كمكش مىكنند. احمد الحسن حتی بلد نيست قرآن بخواند. در يک ويدئوى بيستدقيقهاى که قرآن میخواند، چند غلط دارد.
استاد حوزه علمیه در ادامه گفت: خرج اينها در هر ماه نزديک به دو ميليون دلار است. دفاترشان در كشورهاى مختلف، روزنامه و مدرسهشان در نجف هر کدام هزینه دارند. به طلبههای عراقی شهریه سنگین میدهند که تأييدشان كنند. حتی مدتی در همین قم دفتر داشتند و روشن است كه اين، يك پروژه امنيتى اطلاعاتى از طرف صهيونيستها، انگليسها و وهابیت است.
نشست تخصصی نقد و بررسی جریان مدعی یمانی، با پرسش و پاسخهای نهایی پایان یافت و مقرر شد که در آینده نزدیک، دوره تخصصی آموزشی درباره این موضوع برگزار شود و به طور مفصلتری به طلاب حوزه علمیه، در این باره آموزش داده شود.
توجه: عکسها تزیینی است