مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

فصل بیستم نسخه مکتوب مباحثات در چهار بخش بین‌الملل، تشکیلات حوزوی، علم و اجتهاد و نیز پرونده‌ای ویژه دشواری‌های اخلاقی زیستن حوزویان گشوده شد. در ادامه گزارشی از مطالب این شماره را می‌خوانید:

برای دریافت نسخه PDF کلیک کنید

نسخه مکتوب مباحثات، فصل بیستم خود را با پرونده‌ای ویژه چالش‌های زیست اخلاقی در میان حوزویان آغاز کرده و به این مناسبت گفتگوهایی با اساتید مختلف حوزه همچون حجج اسلام آذربایجانی، علی نکونام، مرتضی آقاتهرانی، سید حسن اسلامی اردکانی، سید طاهر غفاری قره‌باغی و نیز خانم معصومه ظهیری انجام داده است. کمرنگ شدن روابط میان استاد و طلبه، تاثیرپذیری منفی حوزه از برخی تحولات جامعه، ترجیح کمیّت به جای کیفیت در حوزه، از دست رفتن استقلال بحث اخلاق در حوزه و قرار گرفتن آن در زیرمجموعه سایر بحث ها، ضرورت اتخاذ فیلترهای مناسب در جذب افراد به حوزه وغیره از جمله مباحث مطرح از سوی اساتید حوزه پیرامون اخلاق در حوزه‌های علمیه می‌باشد. همچنین مرتضی معراجی با جمع‌بندی و تحلیلی بر دیدگاه‌های مطرح شده در بحث دشواری‌های اخلاقی زیستن در میان روحانیان، این پرونده را در این شماره بسته است.

بخش تشکیلات حوزوی این شماره از نسخه مکتوب مباحثات، بیشتر به بحث تحقیق و پژوهش در حوزه پرداخته و با درج مطلبی از حجت‌الاسلام محمدمهدی معراجی پیرامون هفته کتاب و کتابخوانی، نقد کتاب نظام اقتصادی سازمان روحانیت، آسیب‌شناسی پژوهش در حوزه‌های علمیه و در آخر معرفی پایان‌نامه‌ای پیرامون لباس روحانیت به سراغ تهدیدات و فرصت‌های حضور مقامات کشورهای خارجی در حوزه رفته است.

همچنین متناسب با فضای کنونی جامعه و کشور، دیدگاه‌های دکتر محمدرضا تاجیک پیرامون روابط نظام و حوزه منعکس شده و مهدی قوامی‌پور در یادداشتی به جایگاه نهاد روحانیت در پارادوکس دین و دولت پرداخته است و با طرح دیدگاه‌های محمد وکیلی این بخش از نسخه مکتوب مباحثات به ضرورت بازتعریف هویت روحانیت می‌رسد. در همین راستا، حمید عنایت‌ﷲی تاثیر جریان‌های حوزوی را بر نهاد مرجعیت برجسته کرده و سید یاسر تقوی با هشدار نسبت به بحث شیعه انگلیسی به جریانات اخیر مربوط به آیت‌ﷲ شیرازی پرداخته است.

شماره بیستم مباحثات، بخش بین‌الملل خود را با گزارشی از حضور برخی اساتید پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در همایش اسلام و دموکراسی در سوئیس آغاز کرده و در ادامه، غلامرضا احسنی آرانی بحث پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو و CFT را برجسته می‌کند و مصطفی صالحی نیز در یادداشتی رد یا تایید FATF را با قاعده نفی سبیل می‌سنجد.

مرتضی معراجی با وجود سال‌ها مسکوت ماندن پرونده سرنوشت امام موسی صدر، در این شماره به نقد سخنان حسن محدثی در همایش زیست مومنانه در جهان امروز با تاکید بر اندیشه‌های امام موسی صدر پرداخته و مصطفی صالحی با گزاش نشست بازخوانی پرونده تقریب، بخش بین‌الملل این نسخه از مباحثات را می‌بندد.

بایسته‌های تحصیل در حوزه علمیه و لوازم اجتهاد در گفتگو با آیت‌ﷲ سید میرتقی حسینی گرگانی، آغازگر بخش علم و اجتهاد شماره بیستم مباحثات می‌باشد. محمدامین شرف‌الدین در مقاله‌ای با درنگی در آئین‌های عزاداری، پیاده‌روی اربعین را برجسته کرده است. دیدگاه‌های چارلز تیلور پیرامون پیامدهای مدرنیته برای دین و معنویت در گفتگو با دکتر وحید سهرابی  پیرامون پایان‌نامه ایشان بررسی می‌شود و حجت‌الاسلام نظری شاهرودی نیز بررسی فقهی بحث مثلیت در پول را در نشست ماهیت پول برجسته کرده است. مصطفی منتظری نظریه استاد علیدوست در تمسک به سیره اهل بیت را مورد نقد قرار می‌دهد و سید فرید حاج سید جوادی با پرداختن به ابعاد فقه حکومتی پرونده بخش علم و اجتهاد مباحثات را ختم کرده است.

آغاز بخش تاریخ و سیره این شماره از نسخه مکتوب مباحثات، جریان فکری استاد علی صفائی حائری را پس از بیست سال مجدد فعال کرده و در ادامه علی اشرف فتحی در مطلبی مدارا و آسایش را به عنوان دو اصل سلامت و امنیت روانی جامعه برجسته کرده است. مباحثات پرونده فصل بیستم خود را با یادداشتی از فرزاد یوسفی بسته است که در آن تاکید می‌کند عالمان شیعه اگرچه همه بر سه عنصر کتاب، سنت و عقل به عنوان منابع فهم دین اتفاق نظر دارند، ولی در ضریب‌دهی و وزن‌گذاری برای هر کدام چندان اتفاق نظر نداشته و بلکه دچار اختلاف فاحشی می‌باشند.

علاقمندان می‌توانند فایل PDF بیستمین شماره را از اینجا دریافت نمایند.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید