مباحثات
کرسی دوم نقد و معرفی کتب عاشورایی

شهادت‌نامه‌ی امام حسین(ع)

پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت‌(ع) وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در آستانه ماه محرم و صفر، اقدام به برگزاری سلسه جلسات کرسی‌ نقد و معرفی کتب عاشورایی کرده است که این جلسات از دوشنبه ۵ مهرماه آغاز و تا پنج‌شنبه ۸ مهرماه با نقد و بررسی چهار کتاب ادامه دارد. دومین کرسی با نقد و بررسی کتاب «شهادت‌نامه امام حسین(ع)» با حضور اساتید و فضلا و همچنین حجت‌الاسلام سیدمحمود طباطبائی‌نژاد ارائه‌دهنده بحث و از همکاران نویسنده این کتاب و همچنین دکتر نعمت‌ﷲ صفری فروشانی ناقد کتاب، در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار گردید.

حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی‌نژاد (ارائه‌دهنده)

کتاب شهادت‌‏نامه امام حسین(ع) گزیده‌ای از مطالب موجود درباره حادثه کربلا از کتاب دانشنامه امام حسین(ع) به قلم آیت‌ﷲ ری‌شهری است که پیش‌تر در ۱۴ جلد منتشر شده بود. البته پیش از این، کتاب دیگرى نیز با عنوان گزیده دانش‌‏نامه امام حسین(ع) نیز منتشر گردیده است؛ با این تفاوت که در کتاب یادشده، تمامى بخش‌‏هاى دانش‏نامه گزینش و تلخیص شده است؛ در حالى که کتاب حاضر، تنها به بخش‏‌هاى مربوط به قیام و شهادت امام و یاران باوفاى ایشان پرداخته و طبیعتاً با حذف موارد بسیار کم‌ترى مباحث را خلاصه‌‌سازى کرده است.

طرح روی جلد کتاب «شهادت‌نامه امام حسین(ع)»

یکی از دغدغه‌های دغدغه‌مندان همیشه تحریفاتی بوده که در مسأله قیام و شهادت امام حسین(ع) وجود داشته است. کاری که در دانشنامه – که شهادت‌نامه بخشی از آن است – انجام شده این بوده که با جست‌وجوی وسیع در منابع معتبر و قابل قبول و با بهره‌‌گیری از امکانات عصر جدید و با کمک پژوهش‌گران، تتبعی عمیق در زندگی  و قیام امام حسین(ع) صورت گرفته و در یک مجموعه ۱۴ جلدی گردآوری شده است؛ حدود ۶۶۰۰صفحه در ۱۴جلد؛ بیش از ۴۲۰۰ نقل را در دانشنامه گردآوری کردیم. از ویژگی‌های این کتاب این است که کار کامل انجام شده است و از آن‌جا که ما اساساً متن‌محور بوده‌ایم، نص متون –  خواه عربی یا تاریخی –  توضیح اعلام و لغات مشکل و ترجمه فارسی همگی موجود هستند. البته وقتی می‌گوییم متنی معتبر، مقصود خود را بیان می کنیم و به‌هیچ‌عنوان به‌معنای درست‌بودن همه‌ی کتاب نیست؛ بلکه متنی است که اجمالاً تلقی به درست شده و مورد قبول محققان است؛ غیر از قرآن هیچ کتابی همه‌اش درست نیست. در کنار متن‌محوربودن، نقد و بیان نیز داریم. بسیاری از حرف‌های مشهور را رد کردیم. البته بالاصاله نمی‌خواستیم همه متن‌های ضعیف را نقد کنیم. اساس را بر این گذاشتیم که متون قابل قبول از کتب معتبر بیاوریم. در خود دانشنامه کار بی‌نظیری صورت گرفته است؛ مجموعه‌ای که همه زندگی امام را در برگرفته است.

ما حداکثر تا منابع قرن نهم استفاده کردیم که همان‌ها نیز درجه‌بندی دارد و هرچه به قرون نخست نزدیک‌تر است اعتبار بیش‌تری دارد و – بالعکس – قرون نزدیک به هشت و نهم وزن کم‌تری دارند. البته نگاه ما خیلی سخت‌گیرانه نبوده است. دقتی که در مسائل فقهی است، در مباحث تاریخی نیست؛ به هرحال بخشی از مسائل تاریخی و سیره، مسلمات است و ضمناً اگر خلاف مسلمات و مشهورات نباشد، تلقی به قبول کرده‌ایم.

دکتر نعمت‌ﷲ صفری (ناقد)

ابتدا تشکر می‌کنم از مؤسسه دارالحدیث که علی‌رغم رویکرد سنتی،  وارد نقادی شده‌اند و تحریف‌ستیزی و خرافه‌ستیزی می‌کنند. اگر بخواهم ویژگی‌های این کتاب را بیان کنم، باید بگویم برخی از منابع تحریف‌ساز را ذکر کرده‌اند که بسیاری از آن‌ها در منابر استفاده می‌شود (ده منبع مهم از آن‌ها عبارتند از: روضة‌ الشهدا؛ المنتخب طریحی؛ محرق‌ القلوب؛ اکسیر العبادات فی اسرارالشهادات؛ ناسخ التواریخ؛ عنوان الکلام؛ تذکرة الشهدا و معالی السبتین). نکته دیگر این‌که سعی کرده‌اند از منابع معتبر استفاده کنند که البته در جای خودش بنده بحث دارم. نوعی جامعیت بر این نوشته حاکم است. همچنین امانت در نقل بسیار جای تقدیر دارد. نقشه‌های ابتکاری، ذکر متن عربی در پاورقی و این‌که به‌جای نقد نویسنده نقد کتاب کرده‌اند و با حفظ احترام نویسنده نقد کتاب و نقل قول کرده‌اند. گزیده‌نویسی خوب و مناسب و ارجاع به دانشنامه از دیگر ویژگی‌هاست؛ و قلم بسیار روانی دارد. از نکات جالب توجه دیگر،  این است که بین جایگاه تخصصی یک نویسنده و جایگاه علمی وی تفاوت قائل شده‌اند؛ مثلاً ممکن است شخص بسیار عالم و فقیه باشد، اما یک کتاب تحریف‌ساز درباره امام حسین(ع) نوشته باشد؛ این‌ها نگفته‌اند چون فقیه است همه حرف‌هایش درست است و کتاب را نقد کرده‌اند؛ مثل کتاب اکسیرالعبادات دربندی و محرق‌القلوب نراقی.

موارد نقد:

پاسخ حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی‌نژاد به برخی نقدها

ما کتاب را با نگاه کاربردی نوشتیم؛ به همین جهت مثلاً در بحث آن دو زیارت، آن‌ها را آوردیم و گزارش کردیم و در نهایت نظر دادیم. یا در بحث حوادث و اتفاقات ماورایی، ما صرفاً گزارش دادیم. بله؛ برخی غیروجیه بوده و ما آن‌ها را نیاوردیم؛ ما هم استبعاد آن‌ها را قبول داریم؛ اما نمی‌شود هم گفت هیچ‌کدام از این‌ها اتفاق نیفتاده است؛ یا نمی‌شود گفت همه‌ی این‌ها باطل است. به‌هرحال ما به‌دنبال سخت‌گیری نبوده‌ایم. در بحث آب نیز ما نه رد کردیم و نه تأیید؛ ما صرفاً نقل قول کردیم؛ چون در جاهای بسیار زیادی آمده است. اما درباره‌ی این‌ که گفته شد فیش‌بردای است؛ اسمش هر چه هست این روش کار ما بوده است. در عمده کتاب‌های دارالحدیث روش این‌گونه است. تا جایی که بتوانیم با عین متون و روایات حرفمان را می زنیم و هر جا نیاز به رفع تعارض و بیان داشت می‌گوییم.

معرفی اجمالی کتاب

شهادت‌نامه امام حسین(ع)؛ تعداد مجلدات: ۲؛ مؤلف: حجج اسلام طباطبایی‌نژاد و سیدطبایی؛ زیر نظر آیت‌ﷲ ری‌شهری؛ ناشر: دار الحدیث.

شهادت‌‏نامه امام حسین(ع)، کتابى است به زبان فارسی که زیر نظر آیت‌ﷲ ری‌شهری و با همکاری سیدمحمود طباطبایی‌نژاد و سیدروح‌ﷲ سیدطبایی گردآوری شده است. این کتاب، تقریباً گزیده‌ای از مباحث موجود درباره حادثه کربلا از دانشنامه ۱۴ جلدی امام حسین(ع) است که قبلاً منتشر شده است.

كتاب حاضر، دربردارنده تمامى بخش‌‏هاى مرتبط با حماسه كربلا از دانش‏نامه ياد شده است‏ كه جهت آگاهى عموم علاقه‌‏مندان و اهل مطالعه و تحقيق، به‌ويژه خطبا و حماسه‏‌سرايان كربلا، گزينش و بازتدوين شده است.

مؤلفان تلاش کرده‌اند در تدوین این اثر از منابع حديثى و تاريخى معتبر و قابل استناد بهره برند که تا قرن هفتم هجرى و پس از آن تا قرن نهم تألیف و جمع‌آوری شده است. از این رو مقتل‏‌نگارى‌‏هاى قرن دهم هجرى به بعد، در «كتاب‏‌شناسى تاريخ عاشورا و عزادارى» آورده شده‌اند.

عناوین و فهرست بخش‌های کتاب:

نقشه‌‏هاى مربوط به قيام عاشورا نيز در پايان كتاب قرار گرفته‏‌اند.

Exit mobile version