مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت
برای دریافت پرونده PDF کلیک کنید.

دغدغه‌ی اصلی در این پرونده نسخه‌ی مکتوب یعنی «روحانیت و سیاست اخلاقی در انتخابات»، مشخصاً تبعات ورود مصداقی روحانیت به انتخابات بود؛ به‌عبارت دیگر، «سیاست اخلاقی» در این‌جا نه به معنای مصطلح آن در تقسیم‌بندی کلاسیک علوم (که در آن سیاست، بخشی از اخلاقی عملی است) که صرفاً بررسی علت‌کاوانه‌ی آسیب‌های ورود بی‌پروا و مستقیم روحانیت (هم به‌معنای حقیقی و هم به‌معنای حقوقی آن) در فرایندهای انتخاباتی ـ به‌ویژه پس از پیروزی انقلاب ـ و تعیین مصداق کاندیدای اصلح است. تبعات ورود مصداقی روحانیت به انتخابات مخصوصاً آن‌جا نمود بیشتری دارد که کاندیدای مورد تأیید، پس از مدتی به اصطلاح از جاده‌ی صلاح خارج شود؛ در این صورت ممکن است مردم عادی به‌دلیل تأیید این شخص توسط فلان‌روحانی دچار برخی تناقضات و شبهات شوند؛ به‌ویژه که هنوز هستند عده‌ای در محیط‌های سنتی (مثل روستاها و شهرهای کوچک) که نگاه‌های خاصی به روحانی دارند و همچنان روحانیت را ملجأ و مأوای خود می‌پندارند؛ هرچند مع الأسف این نگاه در حال کم‌رنگ شدن است.

ذیل دغدغه‌ی اصلی، بحث مهم دیگری که در این پرونده به آن پرداخته شده، مشخصاً بی‌اخلاقی‌های رایج‌شده در مناظرات انتخاباتی است؛ بی‌اخلاقی‌هایی بر پایه‌ی این نگاه که هدف اصلی، حذف طرف مقابل به هر قیمتی است؛ لذا در مناظرات شاهد بودیم که بیش از آن‌که برنامه‌های رقیب مورد نقد قرار گیرند، خود رقیب مورد هجمه قرار می‌گرفت.

حجج الاسلام والمسلمین آقایان کاظم قاضی‌زاده، نجف لک‌زایی، محمدتقی اسلامی، مسعود آذربایجانی، محسن الویری، حسن بوسلیکی و محمد عالم‌زاده نوری، صاحب‌نظرانی بودند که مباحثات به‌طور ویژه درباره‌ی پرونده‌ی مذکور با آن‌ها گفت‌وگو کرده است. البته باید به این نکته اشاره کرد که برخی از اساتید نام‌برده با این‌ موضوع که روحانیت به هیچ‌عنوان نباید در انتخابات ورود مصداقی داشته باشد، چندان موافق نبودند و می‌گفتند این سخن شاید درباره‌ی سطوح اول روحانیت (مراجع و اساتید تراز اول) صحیح باشد، اما هیچ ایرادی ندارد که سطوح دیگر روحانیت به‌طور مشخص به معرفی مصداق کاندیدای اصلح بپردازند.

از دیگر مطالب منتشر‌شده در دوازدهمین شماره نسخه‌ی مکتوب مباحثات می‌توان به  این موارد اشاره کرد:

  • علوم اجتماعی اسلامی، دغدغه‌ی دینی انسان متدین است (گزارش مناظره‌ی حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه و دکتر گلشنی)
  • نمایشگاه کتاب و سطح عمومی فکر ایرانی (گزارش تحلیلی انتقادی استاد رسول جعفریان از بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران)
  • مسیحیت و اسلام راه حل روشنی برای مقابله با بحران محیط زیست ارائه نداده‌اند (گزارش مناظره‌ی پروفسور لاتور ـ فیلسوف و جامعه‌شناس فرانسوی ـ و حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا)

نسخه‌ی مکتوب مباحثات همچنان در تیراژ محدود (حدود ۵۰ نسخه) منتشر می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند پی‌دی‌اف شماره‌ی دوازدهم را از این‌جا دریافت نمایند.

رده‌های مرتبط