مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

کتاب «کلید سخن وران» که تلخیصی از کتاب «خِزینةالجوهر فی زینةالمنابر» است، یکی از منابع ارزشمند برای استفاده اهل منبر از معارف، مفاهیم و مستندات متون دینی در نشر مبانی اندیشه اسلامی در قالب منبر و از تریبون مجالس دینی است.

sokhanvaranبا فرا رسیدن ایام تبلیغی یکی از مواردی که ذهن مبلغان دینی و مروجان معارف آیینی را به خود جلب می‌کند، دسترسی به منابعی است که بتواند مجموعه‌ای از اطلاعات، مواد فکری و مفاهیم تبلیغی را به‌صورتی دسته‌بندی شده، گویا، موجز و فشرده در اختیار آنها قرار دهد.

کتاب «کلید سخن وران» که تلخیصی از کتاب «خِزینةالجوهر فی زینةالمنابر» است، یکی از منابع ارزشمند برای استفاده اهل منبر از معارف، مفاهیم و مستندات متون دینی در نشر مبانی اندیشه اسلامی در قالب منبر و از تریبون مجالس دینی است.

در کتاب «کلید سخن‌وران» تلاش شده است خلاصه‌ای از مجموعة دایرةالمعارفیِ «خزینه الجواهر فی زینه المنابر» در منظومه منبر و با رویکرد تبلیغ دینی ارائه شود، تا مبلیغین دینی بتوانند یک مجموعه تفصیلی و کامل آن‌هم به‌صورت موضوع‌بندی شده، با رعایت دسته‌بندی‌های منبعی، در اختیار داشته باشند و به مخاطبان خویش ارائه دهند.

کتاب در چهار باب تألیف شده است: آیات، روایات، مواعظ و حکایات؛ هر باب هم شامل سه عنوان و سرفصل می‌باشد که به ترتیب تعلق به اصول دین، فروع دین و اخلاق دارد.

در واقع در این کتاب تلاش شده خلاصه‌ای از مجموعة دایرةالمعارفیِ «خزینةالجواهر» در منظومه منبر، با رویکرد تبلیغ دینی ارائه شود، تا مبلیغین دینی بتوانند مجموعه تفصیلی و کامل آن‌هم به‌صورت موضوع بندی شده، با رعایت دسته‌بندی‌های منبعی، در اختیار داشته و به مخاطبان خویش ارائه دهند.

این‌که در این اثر هم رعایت متن و هم محتوا شده، بدین علت است که مبلغان و بهره‌گیرندگان از این کتاب بتوانند انتخابی دقیق و متناوب با لحاظ ویژگی‌های مفهومی و مختصات فحوای کلامشان داشته باشند.

تنظیم متن‌ها هم بر اساس منابع و ارجاعات اسنادی، یعنی قرآن، روایات، مواعظ، حکایات و هم‌چنین بر مبنای مفاهیم و محتوا یعنی اصول، فروع دین و نیز اخلاق، دسته‌بندی خوب، جالب و در عین حال مددرسانی را برای مواجهه‌ای کاملا روشن، شفاف، متوازن و قابل اتکا، در مواقف و مواضع متنوعی که یک مبلغ با آن روبروست به مخاطب ارائه می‌دهد. یکی دیگر از مزیت‌های کتاب فوق این است که مخاطب را برای رسیدن به مقاصد خود و پاسخگویی به احتیاجات فکری و معنایی که مردم بدان نیازمند است.

نکات دیگری که در این اثر رعایت شده و یاری رسانی خوبی برای استفاده‌کننده‌اش داراست، فهرست جامع و کاملی است که از مجموعه عناوین و فصول کتاب به‌صورت ریز و جزیی در پایان کتاب آمده و نیز ارجاع به اصل منابع و نشانی کتب منبع و مستندات در پاورقی‌های صفحات، بدین‌طریق محققان و علاقمندان به راحتی می‌توانند به منابع اصلی رجوع کرده و در مورد موضوع مورد بحث به اطلاعات کامل‌تری دست‌یابی داشته باشند.

در مقدمه کتاب نکاتی سودمند برای مبلغان دینی مورد توجه قرارگرفته و به فشردگی تحلیل و تبیین گشته که از آن جمله است:فلسفه تبلیغ و اتخاذ راه و رسم تبلیغ که ذیل آنها به موضوعاتی نظیر روشن‌گری، اصلاحات اجتماعی، بازشناختی، مردم‌شناسی، منطق قوی، روشنی بیان، آزادگی از جاذبه‌های زور و زر، زمان شناسی و جو شکنی و وارستگی از وابستگی اشاره شده است.

از میان انبوه مطالب و مصنفات کتاب در حوزه‌ها، فصول و عناوین گوناگون، به‌عنوان نمونه و من باب تیمن و تبرک، از باب سوم کتاب که مربوط به بخش مواعظ متعلق به منابر است و از عنوان دومش که در بیان بعضی از مواعظ، متعلق به فروع دین است، شمه‌ای را نقل می‌کنیم:

موعظه ۱: نماز پایگاه بندگی و تقرب؛

نماز جامع‌ترین عبادات است که شارع مقدس آن‌را به بندگانش برای تقرب به ساحت پروردگار امر کرده و نظر به همین جامعیت است که عنوان معراجیت را برای مومن پیدا نموده است. چنان‌چه ائمه هدی(ع) در وقت توجه به ساحت قدس جلال، حالتشان متغیر می‌شد، خصوصاً حضرت امیرالمومنین(ع) که آن بزرگوار در وقت توجه به نماز، صورت مبارکش زرد می‌شد.

نماز و فراغ از خیالات دنیوی

انسان سالک تا می‌تواند باید خیالات فاسده دنیایی را در همه حال، خصوصا در وقت نماز، از قلب خود بیرون کند؛ زیرا خدای متعال می‌فرماید:

«ما جعل ﷲ لرجل من قلبین فی جوفه»؛ خدا در اندرون هیچ کس دو دل قرار نداده؛ بر این اساس، باید کاری کرد که دو رکعت نماز فارغ از خیال دنیا به‌جا آورد، تا مستحق بهشت شود.»

کتاب «کلید سخن وران» که خلاصه‌ای از کتاب خزینه الجوهر فی زینه المنابر، نوشته آیت‌ﷲ شیخ علی اکبر نهاوندی است، به تحقیق حجت‌الاسلام والمسلمین استاد مهدی احدی توسط انتشارات سید جمال الدین اسدآبادی در قطع وزیری و ششصد و چهل صفحه به قیمت ۲۰۰ هزار ریال منتشر شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه کتاب می‌توانند با شماره تلفن ۰۲۵۳۷۸۳۷۱۶۳ تماس حاصل نمایند.

منبع: خبرگزاری حوزه

رده‌های مرتبط