مباحثات
پاسخ حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسن میلانی به یکی از منتقدین

برخی مدافعین مولوی از خود او منحرف‌ترند

(یادداشت وارده)

اشاره: پس از انتشار نقد آقای مهدی کمپانی زارع با عنوان «آفتی نبود بدتر از ناشناخت» بر مطلب حجت‌الاسلام و المسلمین شیخ حسن میلانی با عنوان «شخصیتی منحرف‌تر از شمس و مولانا نداریم!» (که هردو مطلب از شماره ششم مجله تقریرات در سایت مباحثات بازنشر شده بود)، حجت‌الاسلام والمسلمین میلانی در تماس با مباحثات درخواست کردند که پاسخشان به نقد آقای کمپانی زارع منتشر شود.

ما چندی قبل با برخی از بزرگواران یک مصاحبه انجام دادیم و در آن‌جا به قطره‌ای از دریای انحرافات و مطالب خلاف عقل و شرع بعضی عرفا و فلاسفه اشاره‌ای کردیم و مخصوصاً مطالبی را در خصوص انحرافات مولوی و کاملاً طبق مدارک مستند، قطعی و صریح کلمات آن در مطالع و اشعار او، به عنوان نقدش عرضه داشتیم. شخصی به‌نام آقای مهدی کمپانی زارع با عنوان «پاسخی به اظهارات شیخ حسن میلانی» پاسخ‌هایی داده است؛ مثلاً گفته‌اند: «گاهی برخی از منتقدان و منکران عرفان سخنانی را به عرفا منسوب می‌دارند که نه‌تنها در آثار اهل عرفان دیده نمی‌شود، بلکه با تعالیم آن‌ها فرسنگ‌ها فاصله دارد». شما اگر تا آخر نقد و سخنان ایشان بر مطالب ما را مشاهده کنید، می‌بینید که نتوانسته کلامی از صحبت‌های ما را انکار کند؛ نتوانسته یک جا از صحبت‌های ما را نشان دهد و بگوید شما مطلبی را گفتید که در آثار اهل عرفان دیده نمی‌شود؛ صرفاً  ادعای بیهوده می‌کند. ما کاملاً مدارک این مطلب را تبیین کردیم و همه‌ی مطالبی که نقد کردیم را در مقاله‌ی شناخت مولوی و شمس تبریزی آوردیم؛ شماره‌ی صفحات و عین متن را. اما ایشان متأسفانه صرفاً ادعا می‌کنند که شما حرف‌هایی را می‌گویید که در آثار اهل عرفان دیده نمی‌شود. شما یکی از آن‌ها را نشان دهید که دروغ باشد! سپس خودشان اشکالات ما را قبول می‌کنند و می‌گویند «این مطالب بوده است؛ اما می‌خواستند چیز دیگری بگویند». این‌که می‌خواستند چیز دیگری بگویند را که همه بلد هستند! البته در مقدمه‌اش هم اظهار می‌کنند که «این‌ها از روی ناشناختگی است و…» . ما هم واقعاً معتقدیم که دفاع‌های شما از مولوی از روی ناشناختگی و عدم شناخت نسبت به حرف‌های مولوی است.

اگر عرفان واقعاً معرفت صحیح باشد، قرآن و اهل بیت علیهم السلام کاملاً منبع معرفت صحیح هستند؛ اما آن‌چه شما نام آن را عرفان گذاشتید، که همه‌گونه انحراف و خلاف عقل و نسب به عداوت با اهل بیت علیهم السلام در آن موجود است، دیگر عرفان نیست؛ شما نام آن را عرفان گذاشتید. این‌ که گفته‌اید: «برخی از منتقدان و منکران…»، خیر؛ تمام فقها و بزرگان مکتب ما با انحرافات عرفا و فلاسفه مخالف هستند. کدام‌یک را می‌توانید نام ببرید که این عرفا و این شوخی‌ها را تأیید کرده باشند؟ انحرافات این‌ها آن‌قدر واضح است که اصلاً سید حیدر عاملی که عصا و مکتب عرفا محسوب می‌شود ـ با آن‌که از بزرگ‌ترین مدافعان و افراد اساسی عرفان است ـ می‌گوید اصلاً بنای تصوّف مخالفت با تشیّع است. این‌که مسأله‌ی واضحی است. در این‌جا اجمالاً به برخی از انتقادات می‌پردازم.

اولاً  همان چیزهایی که شما فکر می‌کنید مولوی در مدح اهل بیت(ع) گفته، از روی سادگی و بی‌دقتی است. تمام مواردی که تصور می‌کنید مولوی مدح اهل بیت(ع) کرده است را بیاورید تا ما به شما ثابت کنیم مدح نیست؛ بلکه آن‌ها هم ظنّ است. ثانیاً این‌که یک سنّی بیاید و از اهل بیت(ع) دفاع و به آن‌ها محبت اظهار کند، نشانه‌ی صحت اعتقاد نیست. مهم آن است که در مقابل غاصبین حقوق اهل بیت(ع) اظهار برائت کنیم. مولوی به اندازه‌ی غیرقابل توصیفی در محبت و فضیلت‌تراشی برای دشمنان اهل بیت(ع) و غاصبان حقوق ‌‌‌آن‌ها در حال مبالغه و غلوّ است.

اصولاً عرفا و فلاسفه کسی و چیزی غیر از خدا را قبول ندارند که بخواهند از مقدس یا غیرمقدس‌بودن آن بحث کنند؛ لذا همه‌چیز ـ حتی اعیان نجسه ـ را هم مقدس می‌دانند؛ به علت آن‌که وجودشان، وجود خداست؛ چه رسد به ابن ملجم. شما از خودتان صحبت می‌کنید و متأسفانه هرجا که می‌خواهید از فلسفه، عرفان و تصوّف دفاع کنید، عقاید کلامی را مطرح می‌کنید؛ یعنی اگر متکلّمین بزرگوار ما و مخالفان فلسفه و عرفان نبودند، دست شما خالی بود و هیچ‌جا نمی‌توانستید صحبتی در دفاع از خود انجام دهید.

همان‌طور که در اول متن خودتان گفته‌اید، هیچ چیزی بدتر از عدم شناخت نیست. واقعاً مشخص شد که شما نه فلسفه، نه عرفان، نه تصوّف، نه مولوی، نه ابن عربی، نه کلام و نه عقاید، هیچ‌کدام را نمی‌شناسید و با خلط آن‌ها با یکدیگر صرفاً دفاع بیهوده می‌کنید. ان‌شاءﷲ که خداوند تبارک و تعالی به همه‌ی ما معرفت و انصاف در سخن، نقد و دفاع را عنایت کند.

وصلی ﷲ علی محمدٍ وآله الطاهرین، و لعنت ﷲ علی اعدائهم أجمعین الی یوم الدّین.

لینک مطالب قبلی:

شخصیتی منحرف‌تر از شمس و مولانا نداریم (حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسن میلانی)

آفتی نبود بتر از ناشناخت (نقد مهدی کمپانی زارع بر اظهارات شیخ حسن میلانی)

Exit mobile version