مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی دزفولی با بیان این‌که فرهیختگان، پژوهشگران و نویسندگان و همچنین سایر گروه‌های مردم می‌توانند با مراجعه به دفاتر مراجع معظم تقلید از جمله دفتر آیت‌ﷲ‌العظمی حکیم، سؤالات و شبهات خود را مطرح کنند، گفت: آماده‌ایم با برگزاری کلاس‌های عقیدتی، فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی، پاسخگوی سؤالات مردم به ویژه جوانان و رفع شبهات آنان باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسین روحانی‌پور دزفولی؛ مسئول دفتر آیت‌ﷲ‌العظمی سیدمحمدسعید حکیم از مراجع معظم تقلید با بیان این‌که فعالیت دفاتر مراجع معظم تقلید، اثر سازنده و مؤثری در جذب افراد به معارف قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) دارد، گفت: سال ۱۳۸۹ با درخواست حجت‌الاسلام والمسلمین سیدریاض حکیم ـ فرزند آیت‌ﷲ‌ سید محمدسعید حکیم ـ و همچنین تلاش‌های بنده، اقدام به تأسیس دفتر این مرجع معظم تقلید در تهران کردیم.

حجت‌الاسلام سید حسین روحانی‌پور

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه با بیان این‌که هدف از تأسیس این دفتر، اشاعه و نشر آموزه‌های قرآن و عترت(ع) است و کنون تلاش بسیار در این راستا داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: با آغاز غیبت کبری امام زمان(عج)، مردم باید به علما مراجعه نمایند؛ بنابراین برای تسهیل و تسریعِ ارتباط مردم با علما، دفاتری در شهرها و کشورهای مختلف جهان تأسیس می‌شود و به همین ترتیب برای ارتباط آسان‌تر مردم با آیت‌ﷲ‌ حکیم و اطلاع از نظرات و فتاوای معظم له، دفتر این مرجع تقلید در تهران تأسیس شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی دزفولی با بیان این‌که این دفتر، صبح ها از ساعت ۸ تا اذان ظهر و بعدازظهرها از ساعت ۱۵ و ۳۰ تا نماز مغرب، آماده پاسخگویی به سؤالات شرعی و شبهات مردم است، اظهار داشت: پنجشنبه هر هفته، مجلس روضه‌ای در این دفتر برپا و همچنین در ایام شهادت امام سجاد(ع) و ایام فاطمیه، مجالس ویژه‌ای صبح‌ها در دفتر این مرجع معظم تقلید برگزار می‌شود.

ویژه‌برنامه‌ای ابتکاری در سالروز شهادت امام صادق(ع)

مسئول دفتر آیت‌ﷲ‌ حکیم در تهران گفت: به ابتکار این دفتر در روز شهادت امام صادق(ع) دسته عزاداری علما و روحانیون برپا می‌شود که الحمدلله آن‌چنان مورد استقبال قرار گرفته که چند بار از سوی رسانه ملی ایران و خبرگزاری‌های مهم کشور، اخبار و گزارش‌های آن منتشر شده است.

این کارشناس حوزوی با بیان این‌که آیت‌ﷲ‌ سیدسعید حکیم، نوه بزرگِ دختری مرحوم آیت‌ﷲ‌العظمی سیدمحسن حکیم است، خاطرنشان کرد: برخی از علما و مراجع به خوبی به جامعه علمی و فرهنگی معرفی نشده‌اند که یکی از آن‌ها آیت‌ﷲ‌ سید محمدسعید حکیم، مرجع تقلید شیعه ساکن نجف اشرف هستند که تألیفات بسیاری در زمینه‌های فقه، قضا، اصول، اخلاق و… دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی دزفولی ادامه داد: آیت‌ﷲ‌ سیدمحمد حکیم سه دفتر در ایران دارند: دفتر قم به مسئولیت حجت‌الاسلام والمسلمین ریاض حکیم، اصفهان به مسئولیت سیدمحمدحسین سجادی اصفهانی و تهران به مسئولیت بنده.

نشر معارف دین با زرورق های سیگار

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه در ادامه با اشاره به شخصیت علمی و اخلاقی برجسته مرحوم آیت‌ﷲ‌ سید محسن حکیم، به نقل خاطره‌ای جالب پرداخت: آیت‌ﷲ حکیم که سال‌ها در زندان صدام محبوس بودند از زندانیان می‌خواستند که زرورق‌های سیگار خود را به ایشان بدهند تا بتوانند مطالب علمی را روی آن‌ها مرقوم فرمایند و ایشان بسیاری از کتبشان را در چنین وضعیتی در زندان نوشتند.

وی افزود: هدف اصلی دفتر آیت‌ﷲ‌ حکیم، روشنگری مردم، خاصه نسل جوانی است که در معرض گردبادهای عقیدتی قرار گرفته‌اند و امیدواریم مصداق این کلام پیامبر باشیم که «اگر به وسیله شما یک نفر هدایت شود، از تمام آن چیزی که آفتاب بر آن می‌تابد و یا باران بر آن می‌بارد، بالاتر است».

مسئول دفتر آیت‌ﷲ‌ حکیم در تهران با اشاره به این‌که هر هفته از شنبه تا چهارشنبه، دروس حوزوی در این دفتر برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: من و حجت‌الاسلام والمسلمین حیدری، مُدرسِ دروس سطوح عالی حوزوی در این دفتر هستیم.

 وی درباره انگیزه خود از برگزاری کلاس‌های حوزوی در این دفتر گفت: بنده اعتقاد دارم اگر اهل علم صرفاً مشغول کار اجرایی شوند متضرر خواهند شد؛ لذا همه‌روزه در دفتر آیت‌ﷲ‌ حکیم در کنار انجام امور معمول دفاتر مراجع، دروس حوزوی نیز تدریس می‌شود.

توزیع صدها کتاب ارزشمند میان مردم

این کارشناس حوزه دین و فرهنگ اسلامی ادامه داد: از زمان افتتاح این دفتر تاکنون صدها جلد کتاب فقهی، اصولی، عقیدتی، اخلاقی و احکام در میان طلاب، ائمه جماعت و شخصیت‌های علمی توزیع کرده‌ایم و همچنین به طلاب ثابت دروس مکاسب و رسائل، شهریه و به‌صورت متفرقه به اهل علم و مردم نیازمند کمک‌های مالی اعطا می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی دزفولی با اشاره به این‌که از جوانان دانشگاهی و دبیرستانی تقاضا داریم به دفاتر مراجع معظم تقلید از جمله دفتر آیت‌ﷲ سیدمحمدسعید حکیم مراجعه کنند، اظهار داشت: ما آمادگی این را داریم که با برگزاری کلاس‌های عقیدتی و اخلاقی پاسخگوی سؤالات مردم خاصه نسل جوان باشیم.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات تکمیلی از برنامه‌ها و فعالیت‌های دفتر تهرانِ آیت‌ﷲ حکیم می‌توانند با شماره‌های ۰۹۱۲۴۵۹۶۴۱۳ و ۳۳۰۰۱۰۷۵ تماس بگیرند. همچنین دفتر آیت‌ﷲ حکیم در تهران، در خیابان ۱۷ شهریور، نرسیده به میدان خراسان، کوچه نورمهدی واقع شده است.

رده‌های مرتبط