مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

سالیان زیادی است روحانیت با پوششی همچون عبا، قبا، لباده، عمامه و نعلین در بین مردم شناخته شده و این نوع پوشش، معرف روحانیت شده است.

در این بین سهم بانوان طلبه از پوششی که معرف اصلی این صنف باشد، طی سال‌های بعد از استقرار رسمی حوزه‌های علمیه خواهران و معرفی صنفی از جنس زنان به‌عنوان طلبه‌ی حوزه‌های علمیه، با سلیقه‌ی صنفی یا شخصی همراه بوده است.

برخی بر این باورند که بانوان طلبه باید سهمی از شناخته‌شدن در عرصه‌ی اجتماع به‌عنوان یک طلبه داشته باشند و متحدالشکل کردن پوشش بانوان را خواستارند.

سلایق شخصی بانوان طلبه سبب شده، تنوع و تکثر پوشش را شاهد باشیم که می‌توان از آن به‌عنوان «پوشش حداقلی و حداکثری» یاد کرد.

برخی «روبنده»، «پوشیه» و «مقنعه»، برخی روسری تیره و برخی دیگر از روسری روشن و عده‌ای سِت‌کردن آستینچه و روسری را برگزیده‌اند؛ به‌عبارتی شاید بتوان گفت که سیر و روند پوشش بانوان طلبه عرف‌پذیرتر شده است.

حل این مناقشه که کدام پوشش معرف صنف طلبگی است و کدام پوشش نخواهد بود، سئوالی است که اظهار نظرهای متفاوتی را به همراه داشته است؛ برخی سِت کردن آستینچه و روسری یک بانوی طلبه را لباس شهرت می‌نامند و برخی دیگر سرکردن روسری روشن طلاب را خلاف عادت مشهور طلاب دانسته و عده‌ای می‌گویند کجای دین گفته روسری روشن نپوشید!

گرچه کارزار امروز در باید و نباید حجاب، حجاب اجباری یا انتخابی است؛ اما این کارزار در بین بانوان طلبه از پوشش حداقلی یا حداکثری حکایت دارد! پوششی که آیا همگرایی با عرف جامعه را به همراه خواهد داشت و یا جامعه را با خود همراه خواهد کرد؟!

آیا روند تحولی پوشش بانوان طلبه، به پوشش حداقلی منجر خواهد شد؟!

(تصویر از رسا)

رده‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

  1. خانم س.ن 

    همین نوع دیدگاه های محدود کننده که از شریعت پیشی می گیرد وکار را بر بندگان خدا سخت می کند باعث شد دین داری وحجاب در جامعه ما به این روز برسد.بر طبق چه حکم شرعی یا چه پیشینه فرهنگ اهل بیت ،رنگ روشن پوشیدن یا نپوشیدن کارزار طلبه علوم دینی تلقی می شود.بر طبق کدام قاعده فقهی ،پوشش کامل زن اگر رعایت حدود شرعی صورت گرفته باشد،ولی طبق سلیقه عده ای نباشد پوشش حداقلی نامیده می شود.
    کاش به جای این دغدغه های سطحی،دغدغه طلاب چه آقا چه خانم،گسترش فرهنگ شیعی بین مردم بود آن هم از طریق عمل درست و دقیقا طبق دستور دین،نه جلوتر ونه عقب تر.

  2. قاسم 

    سلام خدا قوت .فرا رسیدن سال نو و موالید مبارکه را تبریک گفته و انشا لله در تمام مراحل زندگیتون موفق و شادکام باشید .

  3. M.A 

    من امیدوارم که هرچه زودتر افراد تحصیل کرده ما در دین متوجه شوند که حال و روز امروزه جوانان ما تنها بخاطر تاثیر جهان غرب نیست بلکه این همه فشار و محدودیتی که خودمان تشخیص دادیم که باید بیشتر از آن هد که دین تعیین کرده آن را اجبار کنیم باعث شد که جوانان حتی قید خدا را هم بزنند.(ماهم مقصر این اوضاع هستیم)

  4. ناشناس 

    سلام علیکم.
    ملاک همان طور که مراجع فرموده اند جلب توجه نکردن است.
    و تشخیص مصادیق به عهده مکلف میباشد.

  5. فاطمه 

    این حجم از سختگیری فقط باعث زده شدن از دین میشه ملاک قرآت و روایاته هیچ جای قرآن و روایات نگفته که روسری رنگ روشن حرامه فقط گفته شده لباسی که جلب توجه کنه نپوشید ملاک جلب توجه کردن هم عرف جامعه ست در بعضی کشورهای اسلامی رنگ روسری بانوان سفیده پس در عرف اونها رنگ سفید جلب توجه نمیکنه
    در جامعه امروز ما با این وضع پوشش مسلما یک روسری رنگی زیر چادر چیزی نیست که بخواد جلب توجه کنه
    مگر اینکه رنگ های جیغ مثل قرمز و نارنجی و سرخابی باشه یا پولک و منجوق و … داشته باشه
    در اینصورت میشه گفت مایه جلب توجهه
    ولی یک روسری ساده نخی تک رنگ با رنگهای سرد و خنثی مانند طوسی و کرمی و آبی کم رنگ و … در جامعه امروز چیزی نیست که جلب توجه کننده باشه در تضاد با قرآن و روایاتم نیست
    پس چرا با سختگیری بیجا همانطور که اول انقلاب صورت گرفت زمینه زده شدن جوانها رو از دین فراهم کنیم؟ با یک تردد در سطح شهر متوجه میشید چند درصد بانوان پایبند حجاب شرعی حداقلی هستن
    یک دختر جوان که علاقمند طلبگی و امور دینی هست آیا ظرفیت این رو داره که ۳۶۵ روز سال سرتاپا مشکی بپوشه؟ درمورد یک تکه سنگ صحبت نمیکنیم داریم درباره یک انسان حرف میزنیم یک روسری ساده چیه که دختر مذهبی متدین طلبه رو ازش دریغ کنیم؟
    چرا باید یک دختری که علاقمند طلبگی هست رو در موقعیتی قرار بدیم که از خودش بپرسه آیا اصلا ارزششو داره به خاطر طلبه شدن پوشیدن یه روسری رنگ ساده هم برام تبدیل بشه به حسرت؟ و سرتاسر سال چه ایام عزا چه ایام جشن یکدست مشکی بپوشم؟ آیا این سبک زندگی و پوشش غیرعادی و افراطی نیست؟