مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت
به بهانه انتشار نامه سرگشاده آیت‌الله یزدی به آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی

انتشار نامه‌ی سرگشاده‌ی آیت‌ﷲ محمد یزدی ریاست شورای عالی جامعه مدرسین به مرجع عالیقدر آیت‌ﷲ‌العظمی شبیری زنجانی واکنش‌های مختلفی را در محافل حوزوی و رسانه‌ای داشته است.

مباحثات به عنوان سایت تحلیلی حوزه و روحانیت وظیفه‌ی خود می‌داند در این زمینه نکاتی را مطرح نماید:

  • دیدارهای مختلف علما و مراجع در سطوح و گستره‌ی مختلفی وجود دارد. قطعا این دیدارها با ملاحظات مختلفی صورت می‌گیرد. بسیاری از این دیدارها رسانه‌ای نشده و دچار حواشی و قضاوت‌ها نیز نشده است. با عرض احترام به ساحت مراجع بزرگوار تقلید انتظار می‌رفت این دیدار همچون بسیاری از ملاقات‌های دیگر مدیریت شده و اجازه انتشار آن داده نمی‌شد؛ چه آنکه به نظر می‌رسد جریان خاصی با انتشار این تصویر تلاش کردند از ساحت مرجعیت معظم به نفع جریان سیاسی خود بهره‌برداری نمایند.
  • با توجه به تبلیغات و بهره‌برداری‌های اولیه ،نگرانی بزرگان حوزه طبیعی به نظر می‌رسد. حضرت آیت‌ﷲ یزدی نیز برهمین اساس و وظیفه‌ی انقلابی خود اقدام به نگارش نامه‌ای نمودند. اما در فضای کنونی رسانه‌ها به نظر می‌رسد سرگشاده بودن نامه به صلاح جامعه‌ی حوزوی نبوده و به ارتباطات آقایان خلل وارد می‌نماید. از سوی دیگر علنی بودن این نامه عملاً باعث ورود جریان‌ها به این ماجرا می‌شود؛ ماجرایی که فقط در شأن بزرگان بوده و هرگونه گفت‌وگو نیز باید در این سطح حفظ شود.
  • مباحثات با حفظ احترام مرجعیت معظم و تأکید بر جایگاه مهم و محوری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از مؤثرین بیت آیت‌ﷲ‌العظمی شبیری و تصمیم‌گیران جامعه مدرسین درخواست می‌نماید فضای حوزه و رسانه‌های مرتبط را به‌گونه‌ای مدیریت نمایند که بی‌احترامی به جایگاه رفیع مرجعیت و همچنین تخفیف شأن و محوریت جامعه مدرسین هرچه سریعتر پایان یابد.

(تصویر از ابنا)

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید