مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

صبح امروز خبری از دیدار مسئول و معاونین مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه با آیت‌ﷲ یزدی منتشر شد که بخشی از بیانات ایشان اهمیت خاصی دارد. آیت‌ﷲ یزدی صراحتا از ماجرای نگارش نامه‌ی رئیس سابق دستگاه قضا به رهبر معظم انقلاب سخن گفته‌اند و نظرات انتقادی‌شان را بیان کرده‌اند. در همین زمینه بیان چند نکته ضروری است:

دیدار مسئول و معاونین مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه با آیت‌ﷲ یزدی هفته‌ی گذشته صورت گرفت. آیت‌ﷲ یزدی صراحتا خصوصی بودن این جلسه و عدم نشر آن را خواسته بودند و تاکید کرده‌ بودند که این صحبت‌ها خودمانی و در قالب دردودل است.

متاسفانه مرکز بسیج اساتید و نخبگان در اقدامی کاملا نابخردانه و البته ظاهرا حرکتی انقلابی و فاتحانه اقدام به انتشار بخش مهم این صحبت‌ها کرده‌ است.

جالب اینکه بخش مربوط به نامه‌ی آیت‌ﷲ آملی لاریجانی به رهبر معظم انقلاب طراحی حساب‌شده‌ی رسانه‌های معاند بود و این مرکز با اقدام خود عملا در پازل طراحی دشمن بازی کرد.

اما سوال مهم اینجاست که اگر خبر مربوط به این نامه کذب بوده‌ است، چرا آیت‌ﷲ یزدی از آن یاد کرده و براساس آن از نگارنده‌ی نامه به شدت انتقاد کرده است؟ باید گفت اساسا اطلاع بزرگان از وقایع روز از طریق مجاری مختلف صورت می‌گیرد و احتمال هرگونه تقدم و تاخر در این کانال‌ها و حتی رقابت برای تاثیرگذاری بر بزرگان وجود دارد. این اتفاق بار دیگر ضرورت هوشمندی مشاوران و رابطان مسئولان نظام را بیشتر نمایان می‌کند و باید تلاش کرد صحیح‌ترین اخبار با بیشترین سرعت به مسئولان و بزرگان منتقل شود.

اما در این بین فراموش نکنیم مصالح عالیه نظام بر هرگونه تسویه حساب شخصی و جناحی ترجیح دارد و رسانه‌های مختلف از جمله انقلابی نباید در دام این رقابت‌ها افتاده و عملا پازل دشمن را تکمیل کنند. متاسفانه در اقدامی که مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه دچار آن شد، انتظار می‌رود این مرکز شجاعانه اقدام خود را اصلاح کند. در این بین هم می‌توان درایت و بصیرت رسانه‌های مختلف را در اصل انتشار خبر دیدار و تحلیل‌های بعدی آن محک زد.

همچنین دور از انتظار نیست که شخصیت اخلاقی و انقلابی حضرت آیت‌ﷲ یزدی پس از اطلاع از کذب بودن نامه‌ی فوق صحبت‌های اخیر خود را اصلاح فرمایند.

رده‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

  1. ناشناس 

    سخن را تا نگفته ای در بند توست و چون گفتی تو در بند آنی . حکمتهای نهج البلاغه

  2. شیخ جوان 

    همچنین از شیطنت‌های فعال رسانه‌ای غیرحوزویِ حوزه جناب آقای «فاء میم» هم نباید غافل شد. هرچند این شیطنت‌ها مطلوب طالبانِ سکولارشدن حوزه است.

    1. ناشناس 

      سلام بر شیخ جوان
      امیدوارم مطالبی که گفته اید تهمت و بهتان نباشد و تحقیق کرده باشید و الا وای بر حوزه ای که تو شیخ اش باشی
      من از این آقای “فاء میم” دفاع نمی کنم ولی تا جایی که اطلاع دارم پدر بزرگ ایشان از علمای بسیار بزرگ و مجتهدین مسلم قم بوده اند و گویا خودشان هم در زمان اصلاحات به دلیل تحصیلات حوزوی در دادگاه ویژه روحانیت به دلیل جرایم مطبوعاتی تشکیل پرونده برایشان شد در هر صورت این مطلب را هم در کانال خود نوشته اند و گفته اند ایشان دو روز پس از انتشار عمومی مطالب در کانال رسمی مرکز اساتید بسیجی حوزه آن را بازنشر و کپی پیست کرده اند
      «دو روز پس از سخنرانی آقای یزدی در جمع اساتید بسیجی حوزه، شرح ماوقع را از زبان دوستی در آن جمع شنیدم اما همچون دیگر سخنرانی‌ها و درس‌های آقای یزدی و سخنان دیگر شخصیت‌ها که در محافل و مجالس حوزوی بیان می‌شود، شنیدم و سری تکان دادم و گذشتم و انتشارش را به مصلحت ندیدم.

      چند روزی گذشت، مرکز اساتید بسیجی حوزه علمیه قم آن سخنان را در کانال ایتای خود منتشر کرد. این متن را جناب آقای محمدحسن نبوی [معاون کنونی فرهنگی و تبلیغی حوزه‌های علمیه] با همفکری دوستانشان سانسور، اصلاح و منتشر کردند. برخی الفاظ بسیار تند و خیلی محاوره‌ای را با واژگانی ملایم و ادبیات رسمی جابجا کردند، نام برخی افراد دیگر را که تمایل نداشتند، حذف و نکاتی چالش‌برانگیز درباره روال حوزه و مرجعیت را سانسور کردند و سپس متنی البته پر از ایراد نوشتاری و خبرنویسی در کانال ارگانی خود انتشار دادند و شخص آقای نبوی و دوستان بسیج اساتید ناشر آن شدند که همان شب در گروه‌های طلاب و فضلای حوزه مورد بحث و بررسی و نقد قرار گرفت و [من] فردا صبح منتشرش کردم.»

      1. ابی امینی 

        بسمه تعالی دوست من ناشناس….!!!!!
        گیرم پدرت بود فاضل از فضل پدر تورا چه حاصل……؟؟؟؟
        اول نامه ناشناس ولی ………من منتشرکردم….؟؟؟؟
        من هم آشنا….