مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

مقدمه:بیانیه «نشست دوره‌ای اساتید» در محکومیت سخنان توهین‌آمیز و تفرقه‌انگیزانه آقای محمود امجد و حمایت از جایگاه و شخصیت رهبر معظم انقلاب مورد توجه بسیاری از اهالی رسانه و حوزویان قرار گرفت. در این خصوص با حجت‌الاسلام والمسلمین استاد سیدمحمد واعظ موسوی از اعضای اتاق فکر و هیات مشورتی نشست دوره‌ای اساتید گفت‌وگوئی انجام داده‌ایم. وی در ابتدای گفت‌وگو تاکید کرد به دلایل شخصی در یک سال گذشته حضور پررنگی در نشست دوره‌ای نداشته‌است اما بخاطر اهمیت موضوع این بیانیه نکاتی را بیان می‌کند.

  • جناب آقای واعظ موسوی بفرمائید این بیانیه چه روندی را طی کرد تا به صورت رسمی صادر شود؟

در ابتدا لازم است عرض کنم نقش‌آفرینی در مسائل کلان کشور و انقلاب اسلامی وظیفه همه‌ی مردم بویژه حوزویان است. همه‌ی گروه‌ها و جریان‌های حوزوی وظیفه دارند در این امور به وظیفه خود عمل کنند. «نشست دوره‌ای اساتید» هم با توجه به نگاه کلانی که به نظام جمهوری اسلامی ایران و ولایت فقیه دارد وظیفه خود دانست که در این زمینه موضع‌گیری لازم را داشته باشد. پیش از این نیز در مسائل مهم نظام مانند ضرورت حضور در انتخابات و امور مهم جامعه این نشست به وظیفه‌ی خود عمل کرده‌است. البته سلیقه‌ی برخی از حوزویان این است که در همه‌‌ی مسائل سیاسی روز که البته اغلب جناحی است ورود دارند و انتظار دارند که همگان مانند آنها عمل کنند که به نظر بنده چنین رویه‌ی مناسب همه‌ی طیف‌های حوزوی نیست. جالب است بدانید یکی از اعضای اتاق فکر که نسبت فامیلی هم با آقای امجد دارد علیرغم این ارتباط، نقش موثری در تنظیم بیانیه داشتند که بنده به سهم خود از این فداکاری و ایثار ایشان قدردانی می‌کنم.

  • به نظر می‌رسد صدور این بیانیه با تاخیر صورت پذیرفته است. برخی معتقدند تحت فشارهای رسانه‌ای مجبور به انتشار این بیانیه شده‌اید. در این باره توضیح می‌فرمائید؟

بیانیه‌های نشست دوره‌ای اساتید در امور مهم باید به تایید و امضای حدود ۱۶ نفر از اعضای اتاق فکر و هیات مشورتی برسد. اول اینکه جمع‌‌آوری این تعداد به صورت طبیعی زمان‌براست. اما مهمتر از آن نگاه بسیار دقیق اعضا در متن‌های تنظیم‌ شده‌است. اعضایی که نامه را امضا می‌کنند خود را نماینده‌ی بیش از صدها استاد سطوح عالی می‌دانند و این وظیفه‌ی سنگینی است که بردوش آنان است. لذا نهایت دقت را در تعابیر و عبارت‌ها به کار می‌برند که در شأن صدها استادعالی حوزه و از سوی دیگر متناسب با موضوعی باشد که بیانیه صادر می‌شود.در این بیانیه موضوع اصلی جایگاه والای ولایت فقیه و رهبر معظم انقلاب بود که باید نهایت دقت اعمال می‌شد. لذا گاهی اوقات بارها تعابیر و عبارت‌ها تغییر و اصلاح شده و پیشنهادات جدید مطرح می‌شود تا نهایت شایستگی برای صدور از سوی نشست دوره‌ای اساتید را داشته باشد.

معتقدیم عجله باعث می‌شود استواری بیانیه تهدید شود. در مورد پیشین که درباره حمایت از جایگاه آیت‌ﷲ‌العظمی سیستانی و در اعتراض به سرمقاله یکی از روزنامه‌ها بود برخی انتقاد کردند چرا با تاخیر و پس از عذرخواهی نویسنده منتشر شده‌است.

  • برخی معتقدند این بیانیه از باب رفع تکلیف و متفاوت از فضای فکری اعضای نشست دوره‌ای بوده‌است. موافق این نظریه هستید؟

طبیعی است در یک محفل چندصدنفره از اساتید سطوح عالی حوزه تفاوت در نگاه‌ها و علایق سیاسی وجود داشته‌باشد . اما عزیزانی که در محوریت این نشست هستند ضمن احترام به سلایق مختلف وبراساس اساسنامه این نشست، پایبند نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه هستند و حفظ و احترام جایگاه مراجع عظام تقلید و حوزه‌های علمیه را از خطوط قرمز خود و نشست می دانند. البته برخی که سلایق خاص سیاسی دارند انتظار دارند همگان مانند آنان هر روز پیاده‌نظام یک جریان یا شخص سیاسی شوند و در صورت عدم تحقق آن به راحتی قضاوت‌های نادرستی می‌کنند. ما حفظ جایگاه حوزه‌های علمیه و نظام جمهوری اسلامی را دو اصل مهم برای خود می دانیم و برای تحقق آن تلاش می‌کنیم.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید