مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

هر حرکت یا جریان به‌حق می‌تواند با گذر ایام دچار برخی آسیب‌ها و رفتارهای ناهنجاری شود که با اهداف اصلی آن حرکت در تضاد است. انقلاب اسلامی هم همواره از رفتارهای رادیکال و غیر معقول به نام انقلاب رنج می‌برده است و ضربات وارده از این رفتارها کمتر از برنامه‌ریزی و هجوم دشمن خارجی نیست.

در حوزه علمیه‌ی انقلابی نیز همیشه برخی جریانات باعث به انحراف کشیدن آرمان‌های اصلی این شجره‌ی طیبه بوده و هستند. اگرچه این گروه‌ها با تعدادی کم و بدون پشتوانه‌ی علمی و فکری رفتار کرده‌اند اما بخاطر استقبال و بزرگ‌نمائی از سوی رسانه‌های معاند و ابراز نگرانی از سوی رسانه‌های دلسوز بسیار بسیار بیشتر از آنچه که واقعیت دارند دیده می‌شوند.

«روحیه‌ی طغیانگری» وجه شاخص این افراد انگشت‌شمار است که با نفوذ در جریان‌های انقلابی، مطالبات کاملا درست و به‌حق آنان را به حاشیه می‌برند. ماجرای چند دست‌نوشته در تجمع مطالبه‌گری طلاب در زیرزمین مدرسه فیضیه یکی از مصادیق این‌گونه رفتارهاست.

با بروز پدیده‌ی کرونا، این تعداد انگشت‌شمار با تابلوی طب اسلامی و سنتی تلاش کردند انرژی خود را در این مسیر تخلیه کنند و از نارضایتی اجتماعی نسبت به عملکرد دولت دوازدهم نیز برای این امر بهره‌برداری نمودند. با گذشت زمان و بی‌توجهی جامعه به این رفتارها، حرکات این عده از حالت طغیانگری نیز فراتر رفت و عملا به اقدامات غیرعقلانی و غیرقابل کنترل تبدیل شد. مع الاسف همچنان تابلوی دفاع از انقلاب بر دوش آنان است!

فراخوان برای تجمع روز پنج‌شنبه این گروه در مقابل جامعه مدرسین نیز ازین دست اقداماتی است که علیرغم توصیه‌ی دلسوزان و بزرگان حوزه قرار است برگزار شود. چنین اقداماتی باعث به ابتذال کشیده‌شدن سایرمطالبات منطقی است که پیش یا پس از این برگزار خواهد شد.

به صورت کلی رفتارهای این تعداد اندک بخاطر انعکاس رسانه‌ای آن عملا باعث آبروریزی و ضربه به حوزه‌های علمیه است. لذا انتظار می‌رود بزرگان حوزه تلاش کنند با مدیریت صحیح و اقناع‌سازی فکری و … این معضل درون حوزوی را مهار سازند تا انشاء‌ﷲ نیاز نباشد متولیان امنیتی و قضائی جهت برخوردهای لازم وارد عمل شوند.

دیدگاه‌ها

  1. ناشناس 

    برخی از سایتهای خبری حوزوی با قدرت تمام اخبار حوزوی را منعکس می کردند که اعتقاد داشت غربالگری در بارداری و سقط کردن جنین های ناقص الخلقه را محکوم است و آن را قتل نفس می خواندند در حالیکه علم پزشکی و پزشکان غربالگری در بارداری و سقط جنین های ناقص الخلقه را لازم می داند. سپس همین سایتهای خبری حوزوی با این استدلال که پزشکان واکسن زدن را لازم می دانند با قدرت تمام حوزویان مخالف واکسن را محکوم می کنند و آنها را دشمنان علم و عده ای قلیل و مطرود از حوزه می دانند. سوال این است که همین پزشکانی که واکسن زدن را لازم می دانند غربالگری در بارداری و سقط جنین ناقص الخلقه را هم لازم می دانند، پس چگونه است در مخالفت با غربالگری و سقط جنین با حوزویان مخالف همراه هستید ولی در واکسن زدن موافق پزشکان هستید؟ همان پزشکانی که با غربالگری و سقط جنین ناقص الخلقه موافق هستند می گویند واکسن هم بزنید ، ولی سایتهای خبری حوزوی با غربالگری و سقط جنین با علم پزشکی مخالفت می کنند و نظر پزشکان را رد می کنند ولی وقتی نوبت به واکسن زدن رسید ناگهان با گفتن اینکه حوزه با علم پزشکی مخالفتی ندارد شروع به حمایت از واکسن زدن می کنند، دلیل این تناقض آشکار چیست؟

  2. ناشناس 

    متاسفانه سايت مباحثات تبديل شده به بلندگوي مشتي «فاشيست عمامه به سر»
    افرادي كه به جاي تبرهاي فاشيستي، لباس پيامبر جليل القدر اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم)را نماد تفكر منحرف خود كردند و به جاي «موسيليني» يا همان «پيشواي بزرگ» از اصطلاح » بزرگان و دلسوزان حوزه» نام مى برند كه يك واژه بي معني براي سركوب مخالفان است!
    از ديگر آيتم هاي اين «فاشيست هاي عمامه به سر» در مانيفست فكرياشان مى توان به توتاليتار بودن يا همان تماميت خواهي افراطي اشاره كرد. جايي كه تنها تقرير رسمي مورد پذيرش «بزرگان و دلسوزان حوزه» حق است و لاغير، كه چون اين پيشوايان بزرگ طب اسلام را نمى پذيرند بايد همگان بپذيرند كه طب اسلامي نداريم.
    و…
    بايد به موسيليني تبريك گفت كه در قرن ۲۱ عده اي در حوزه هاي علميه با لباس پيامبر خاتم مريد بي چون و چرا مرامش هستند. مع الاسف بايد گفت اين عمق غرب زدگي زير ريش و عمامه است.

    1. ناشناس 

      ديشب ميليشياي همين دوستاني كه ادعاي عقلانيت و فقاهت و «دلسوزان حوزه»و … دارند و مخالفان خود را با الفاظي همچو «روحيه طغيانگري» خطاب مى كنند در مقابل نهاد رياست جمهوري حسابي از شرمندگي مردم درآمدند و علي رقم وعده پاسخهاي اقنايي، با مردم به فجيع ترين وضع ممكن رفتار كردند.
      الحق و الانصاف كار به دست نئوفاشيستهاي وطني افتاده است. كه از يكسو ادعاهاي «علمي شان» كه بايد گفت مظهر فاشيسم علمي يا همان علم زدگي افراطي است، گوش فلك را كر كرده است. از سوي ديگر مردماني كه سوالاتي درباره ادعاهاي مطروحه چنين جريان اعوري دارند را به خاك و خون مى كشند. طنز داستان اينجاست كه ادعاي «بزرگي و دلسوزي» نيز برايشان طرح مى شود تا كسي جرئت نكند به ساحت ناقدسي چنين جرياناتي حمله كند.

  3. ناشناس 

    مخالفان واکسن خیلی ساده و واضح صحبت می کنند. دولت گفته واکسن خطری ندارد و واکسن زدن را اجباری کرده است و استفاده از قطار و هواپیما و ورود به ادارات محل کار خود فرد، اشتغال به کار در مغازه شخصی خود فرد ، خروج از شهر و رفتن به دانشگاه و … همه منوط به دو دوز واکسن هست. دولت می گوید واکسن زدن هیچ خطری ندارد بنابراین واکسن زدن اجباری است. مخالفان واکسن می گویند حالا که واکسن هیچ خطری ندارد و رفتن به دانشگاه یا کار کردن در مغازه شخصی خود فرد یا خروج از شهر و یا ورود به اداره محل کار خود فرد و … همه مشروط به واکسن زدن است. دولت با بیمه ها قرارداد ببندد که اگر شخصی در آینده به دلیل واکسن زدن دچار عوارض شد بیمه ها هزینه درمان اش را رایگان برعهده بگیرند. ولی دولت می گوید خیر در صورتی که در آینده دچار عوارض واکسن شدید هیچ بیمه ای هزینه درمان را برعهده نمی گیرد ولی مخالفان واکسن می گویند اگر دچار عوارض واکسن شدند هیچ پولی برای درمان شان ندارند و اگر دولت می گوید واکسن خطری ندارد چرا درمان عوارض احتمالی واکسن کرونا را بیمه نمی کند؟

  4. ناشناس 

    من، موافق۱۰۰٪واكسيناسيون هستم. اما در مورد واكسيناسيون اجباري كه قرار است بتدريج تمام خدمات را در بر بگيره, معترضان درخواست دارند که حداقل بيمه در مقابل عوارض احتمالی واكسن در نظر بگیرید كه اگر در آینده مشكلي پيش اومد، دولت مسىوليت اش را برعهده بگيرد، این درخواست معترضان مطلب درستی است، دولت باید اعلام کند که هر کس در آینده به دلیل تزریق واکسن به عوارضی مبتلا شد، بیمه محسوب شده و به او خسارت پرداخت می کند، خداوند هم تکلیف روزه، واجب شرعی را از زنان باردار و بیمارانی که بترسند روزه برایشان ضرر داشته باشد برداشت! کسانی که می گویند واکسن نه کسی را می کشد و نه عوارض داره باید مردمی را که واکسن زدن رو بیمه کامل بکنند

  5. ناشناس 

    من صددرصد ۱۰۰% با واکسیناسیون اجباری موافق هستم ولی اینکه واکسن هراسان و مخالفان واکسن را ضد ولایت فقیه یا مخالف ولایت یا دشمن نظام خطاب می کنند را نمی فهمم. مدت خیلی زیادی است که برای تزریق دوز سوم واکسن از دارندگان شرایط سنّی فراخوان داده شده است و درخواست شده سنین اعلام شده برای تزریق دوز سوم واکسن مراجعه کنند. می دانیم که تاکنون هیچ خبری از تزریق دوز سوم واکسن توسط رهبر معظم انقلاب مخابره نشده است. بنابراین چرا کسانی که مخالفت واکسن هستند را مخالف ولایت یا ضد ولایت فقیه خطاب می کنید؟
    خداوند هم تکلیف روزه، که واجب شرعی است را از زنان باردار و بیمارانی که بترسند روزه برایشان ضرر داشته باشد برداشت!

  6. ناشناس 

    https://s4.uupload.ir/files/vac_lk7p.jpg

    وزیر بهداشت جلوی دوربین میگه من واکسن رو کامل زدم.به همه توصیه میکنه که کارت واکسن دیجیتال بگیرن. بعد کارت واکسن دیجیتالش رو میگیره جلوی دوربین. QR کدش نشون میده که فقط یه دوز ثبت شده!!!

    https://t.me/mohem_mat/60449

    تصویر کارت واکسن دیجیتال وزیر در لینک زیر

    https://twitter.com/AliTajernia/status/1463221737982767114

    نکته اینجاست که حتی اگر دوز دوم واکسن وزیر انقلابی اصولگرا جناب آقای دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت کابینه آقای سید ابراهیم رئیسی به هر دلیلی در سیستم ثبت نشده بود ولی اما نکته این جاست که چرا دوز سوم یعنی دوز یادآور را بعد از ۸ماه تزریق نکرده هنوز ؟؟ یعنی اگر ایشان دوز سوم یادآور را تزریق می کردند که الآن با گذشت ماهها از شروع واکسیناسیون با پیشرفت و کامل شدن روند ثبت دقیق تزریق واکسن قطعاً تزریق دوز سوم یادآور ایشان باید در سیستم ثبت می شد.

    https://pbs.twimg.com/media/FE5oaI0XwBsExzI?format=jpg&name=medium

  7. ناشناس 

    پزشکان و متخصصان بر ادامه غربالگری زنان باردار و سقط کردن جنین های بیمار تأکید دارند، ولی حوزه های علمیه به پا خواستند و آن را قتل نفس اعلام کردند و طی برنامه های تلویزیونی و مناظرات و همایش هایی خواستار جلوگیری از غربالگری زنان باردار و سقط جنین های ناقص شدند و با نظر متخصصان و پزشکان مخالفت کردند، وقتی ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی دارویی برای وسائل پیشگیری از بارداری حذف شد و توزیع رایگان وسائل پیشگیری از بارداری در روستاها متوقف شد پزشکان و متخصصان به مخالفت برخواستند و خواستار ارزان شدن قیمت وسائل پیشگیری از بارداری با دادن ارز ترجیحی دارویی ۴۲۰۰ تومانی و ادامه توزیع رایگان آن در مناطق بسیار فقیر شدند و توقف آن را خطر بزرگی برای سلامت و جان مادران کم سال روستایی دانستند ولی حوزه های علمیه از گران شدن وسائل پیشگیری بارداری و قطع توزیع رایگان آن حمایت کردند و نظر پزشکان و متخصصان را مردود دانستند، حتی در واکسیناسیون با اینکه از افراد بالای شصت سال که چهار ماه از تزریق دوز دوم آنها گذشته است درخواست شده برای تزریق دوز سوم یادآور اقدام کنند هیچ گزارشی منتشر نشده است که برخی مقامات درجه اول نظام دوز سوم یادآور تزریق کرده باشند حتی شخص وزیر بهداشت آقای دکتر بهرام عین اللهی مطابق رسمی بیانیه وزارت بهداشت فقط دوز اول را اسفند و دوز دوم را فرورین ۱۴۰۰ تزریق کرده است ولی مطابق بیانیه رسمی وزارت بهداشت شخص وزیر بهداشت دکتر عین اللهی دوز سوم یادآور واکسن را تزریق نکرده اند.

  8. ناشناس 

    اگر زمانی که توسط مجلس شورای اسلامی و با تأیید فقهای شورای نگهبان محدود کردن جمعیت و کاهش دادن جمعیت تصویب شد، اجازه راهپیمایی و تظاهرات های خیابانی به مخالفان فراوان کاهش جمعیت داده می شد، کشور دچار فاجعه کاهش جمعیت می شد؟ پس از اینکه کاهش جمعیت توسط مجلس تصویب شد و به شورای نگهبان رفت، فقهای شورای نگهبان هیچ ایراد فقهی بر آن نگرفتند و گفتند هیچ ایراد شرعی ندارد. طی بیست سال بعد از تصویب کاهش جمعیت، سخنرانی های زیادی بر علیه کاهش جمعیت ایراد شد، مقالات و کتاب های زیادی بر علیه کاهش جمعیت منتشر شد ولی هیچ کدام از این سخنرانی ها و مقالات و کتابها هیچ فایده برای توقف کاهش جمعیت نداشت. آیا اگر اجازه داده می شد مخالفان کاهش جمعیت بر علیه آن راهپیمایی کنند و تحصن داشته باشند ، کاهش جمعیت زودتر متوقف نمی شد؟ پس چرا درخواست می کنند، مخالفان واکسیناسیون اجباری، فقط سخنرانی و مقاله بر علیه واکسن زدن اجباری داشته باشند. ولی تجمع بر علیه واکسن زدن اجباری نداشته باشند و تحصن کنندگان بر علیه واکسیناسیون اجباری را فتنه گر خطاب می کنند؟ یا راهپیمایی و تظاهرات بر علیه واکسیناسیون اجباری را فتنه گری می نامند؟

پاسخ دهید