مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

🔹روز گذشته اعضای هیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با رأی اعضای این تشکل انتخاب شدند.
تنها تغییر ایجاد شده در دور جدید هیئت رئیسه، جایگزینی حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی به جای آیت‌ﷲ ابوالقاسم وافی بود و در نتیجه ترکیب اعضای هیئت‌رئیسه بدین قرار است: حضرات آقایان حسینی بوشهری، سیداحمد خاتمی، محسن اراکی، محمود عبدﷲی، محسن اراکی و محمودرضا جمشیدی.
اما آیا شاهد تحرک و تحولاتی در برنامه‌ها و اقدامات این نهاد خواهیم بود؟
🔹براساس روال چند دهه اخیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هر سه یا چهارسال اقدام به انتخاب چند عضو جدید می‌نمود. چرا که هر ساله تعدادی از اعضای جامعه مدرسین دارفانی را وداع گفته یا بخاطر کهولت سن امکان همراهی تاثیرگزار با آن را پیدا نمی‌کنند. انتخاب اعضای جدید یکی از اصلی‌ترین راه‌های پویائی و رشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم محسوب می‌شود.
🔹اما از آخرین مرحله انتخاب اعضای جدید که در سال ۱۳۹۲ صورت گرفت ده سال می‌گذرد و در این مدت علاوه بر فوت چندتن از اعضا، برخی دیگر نیز بخاطر شرایط جسمانی امکان همراهی با این نهاد را ندارند.
از سوی دیگر پیش از زمان رحلت آیت‌ﷲ محمد یزدی، آیت‌ﷲ حسینی بوشهری معاون حوزه و روحانیت جامعه مدرسین بودند که وظیفه ارتباط با حوزه‌های علمیه و نهاد روحانیت برعهده این معاونت است. پس از انتصاب آیت‌ﷲ حسینی بوشهری به ریاست جامعه مدرسین هنوز این معاونت تعیین تکلیف نشده است.
🔹به نظر می‌رسد تغییر حتی یک عضو در بین اعضای هیئت‌رئیسه، بهانه‌ی خوبی برای آغاز برخی اقدامات لازم از جمله جذب و انتخاب اعضای جدید باشد. چه آنکه بدنه‌ی حوزوی از جمله اساتید و طلاب جوان سوالات جدی پیرامون برنامه‌ها و عملکرد این نهاد مهم حوزوی دارند.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید