مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

حوزه، داغدار فاجعه منا

دهه ولایت امسال همراه بود با فاجعه‌ای غم‌انگیز در منا؛ فاجعه‌ای که به‌دنبال آن از سوی مقام معظم رهبری سه روز عزای عمومی اعلام شد. در این حادثه تعداد زیادی از از زائران خانه خدا جان خود را از دست دادند که در میان‌ آن‌ها بعضی اساتید سرشناس و برجسته حوزه علمیه نیز حضور داشتند؛ از جمله حضرت آیت‌ﷲ مؤیدی و استاد مسلم قلی‌پور گیلانی. هم‌چنین تعدادی از روحانیون کاروان و برخی علمای برجسته‌ای که در بعثه‌های مراجع حضور داشتند نیز در این حادثه جان خود را از دست دادند.

images

این فاجعه واکنش‌های گسترده‌ی علما، مراجع و مسئولین حوزوی را به‌دنبال داشت؛ مجمع عمومی جامعه مدرسین قم در بیانه‌ای ضمن تأکید بر بی‌کفایتی مسئولین سعودی در اداره مشاهد شریفه، خواستار پی‌‌گیری مجدانه مسئولین جمهوری اسلامی درخصوص این حادثه شدند. شنبه گذشته نیز اساتید، طلاب و فضلای حوزه علمیه قم دروس  خود را تعطیل و در حیاط مدرسه علمیه فیضیه قم تجمع کردند. حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی تولیت آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه(س) و امام جمعه قم در این تجمع اعتراض‌آمیز سخنرانی کرد.

=_UTF-8_B_MTQ0MzI2NjUyMDc1MF9pc25hLTEyLmpwZw==_=

این تجمع از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با تأکید مراجع معظم تقلید و با حضور حضرات  آیات مقتدایی، سید احمد خاتمی، نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید، اساتید، طلاب و فضلای حوزه علمیه قم برگزار گردید. شایان ذکر است تجمع علمای مسلمان لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای در این رابطه، به رهبر معظم انقلاب تسلیت گفتند.

عمامه‌گذاری در سالروز ولادت امام هادی(ع)

جمعی از طلاب حوزه علمیه در شب میلاد امام دهم عمامه‌گذاری کردند. این مراسم در مؤسسه امام هادی(ع) و با حضور حضرت‌ آیت‌ﷲ صلواتی و حضرت آیت‌ﷲ سید احمد خاتمی و برخی دیگر از فضلا و اساتید حوزه برگزار شد. آیت‌ﷲ سید احمد خاتمی در این مراسم با تأکید بر این‌که نباید امام هادی(ع)  غریب باشند گفت: البته در شرایط کنونی با توجه به حادثه خونین منا، کشور به‌معنای واقعی داغ‌دار است؛ ولی در سال‌های دیگر، نباید مراسم‌های ولادت یا شهادت امام هادی(ع) غریبانه برگزار شود.

IMG10034124

عضو هیئت رییسه مجلس خبرگان، نظام نمایندگی امامت را از برکات وجودی امام هادی(ع) معرفی کرد و گفت: فرصت شکل دادن چنین نظامی برای دیگر ائمه(ع) مهیا نشده بود. هم‌چنین در این مراسم به خانواده‌هایی که نوزادان خود را در سال گذشته به یکی از نام‌ّهای امام هادی(ع) نام‌گذاری کرده بودند، جوایزی اهدا شد.

عید غدیر: عمامه‌گذاری طلاب/پایان سومین همایش بین‌المللی ولایت

امسال هم طبق سنتی دیرین، جمعی از طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور به‌مناسبت عید غدیر خم، عمامه‌گذاری کردند. از صبحگاه عید غدیر، حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، بیروت مراجع و برخی اماکن مقدسه شاهد برگزاری جشن غدیر بودند که در برخی از آن‌ها، مراسم عمامه‌گذاری طلاب نیز برگزار شد. آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی در مراسم عمامه‌گذاری با اشاره به فرا‌رسیدن عید غدیر و اهمیت آن در اسلام، گفتند: لباس روحانیون یک نماد است و نشانه‌ای از لباس پیامبر(ص) و امام علی(ع) است؛ در عرف عمامه را نماد پیامبر(ص) و امام علی(ع) می‌دانند و  چون منتصب به آن‌هاست، دارای ارزش بسیاری است. هم‌چنین تعداد دیگری از طلاب نیز با حاضر شدن در بیوت حضرات آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی و علوی گرگانی عمامه‌گذاری کردند.

IMG14423109

غیر از قم، برخی دیگر از شهرستان‌ها نیز شاهد برگزاری مراسم عمامه‌گذاری طلاب در روز عید غدیر بودند. پنجاه نفر از طلاب اهوازی، همزمان با جشن ده هزار نفری غدیر در مصلای اهواز، با حضور آیت‌ﷲ موسوی جزایری، حجج اسلام و المسلمین فرحانی، معاون آموزش و امور حوزه های علمیه کشور، بهرام پور، حاجتی، و سایر مدیران و مسئولان حوزوی عمامه‌گذاری کردند.

IMG23591810

مراسم اختتامیه سومین همایش بین‌المللی ولایت نیز هم‌زمان با عید غدیر و در شهر اهواز برگزار شد. در این مراسم که اندیشمندانی از کشورهای اندیشمندانی از کشورهای، ایران، لبنان، یمن، عراق، سنگال، تونس و فلسطین حضور داشتند، دکتر تیجانی (مؤلف کتاب «آن‌گاه که هدایت شدم») در بخشی از سخنانش گفت: بعضی از برادران اهل سنت ما اطلاعات کافی از غدیر و ماهیت آن ندارند؛ از این رو مسئولان جمهوری اسلامی می توانند با دعوت از علمای عامه در همایش‌های بین‌المللی، گام مهمی در راستای همبستگی امت اسلامی بردارند. شایان ذکر است در پایان این مراسم به صاحبان ده مقاله برگزیده توسط آیت‌آلله موسوی جزایری جوایزی اهدا شد.

توصیه یک مرجع تقلید به نمایندگان مجلس: در بررسی برجام، مصالح عمومی فدای منافع جناحی نشود

آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی در پیامی به نمایندگان مجلس، خواستار بررسی هرچه سریع‌تر برجام با رعایت مصالح عمومی کشور شدند. ایشان در این پیام تأکید کردند که مراجعات زیادی توسط مردم به دفتر ایشان می‌شود و از ایشان می‌خواهند تا به نمایندگان توصیه کنند بیش‌ازاین بررسی برجام را معطل نکنند. آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی با تأیید درخواست‌های مردم بر حفظ ثبات، آرامش و امنیت در کشور تأکید و یادآوری کردند که کشور ما جزیره‌ای امن و امان در میان یک دریای طوفانی است (اشاره به کشورهای ناامن اطراف) که دامن زدن به اختلافات داخلی، امنیت این جزیره آرام را به خطر می‌اندازد. در بخشی از این پیام آمده است: «خدا نكند (در بررسی برجام) مصالح عمومى كشور فداى منافع جناحى شود. مطلعين مى‌گويند هر روز كه با شك و ترديد سپرى مى‌شود مبالغ هنگفتى ضرر به كشور وارد مى‌گردد».

رده‌های مرتبط