مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

مفاتیح الجنان از جمله کتاب‌هایی است که هماره در مناسبت‌های مختلف محل مراجعه جهت مرور ادعیه، اذکار و زیارت ائمه معصومین قرار گرفته است.

این کتاب امروزه تا اندازه‌ای شهرت یافته که علاوه بر قرارگرفتن در کنار قرآن، در بسیاری از اماکن زیارتی یافت می‌شود و شهرتی کم‌نظیر را برای خود رقم زده است.

در میان کتب زیارتی و ادعیه‌ای متقدمین، مفاتیح‌الجنان شیخ عباس قمی را می‌توانیم مکمل ثقلین بنامیم.

با جست‌وجویی در بین ابواب این کتاب، با بخش‌هایی از این کتاب مواجه می‌شویم که از نگاه بسیاری از افراد جامانده است. صحبت به میان آوردن از این بخش‌ها نگاهی جدید را به روی ما گشود که از آن با نام «زنان در مفاتیح الجنان» یاد کردیم.

با تورقی بر اوراق این کتاب با زیاراتی روبه‌رو می‌شویم که با نام «زنان تاریخ‌ساز» زینت بسته شده و نام‌گذاری این زیارات به نام این بانوان نشان از عظمت و مجد این بانوان دارد که نامشان همپای زیارات ائمه معصومین قرار گرفته است.

تورقی زنانه ما را با زیاراتی آشنا می‌کند که یکی به نام «نرجس‌خاتون» و دیگری به نام «حضرت آمنه» و «فاطمه بنت اسد» و… نام‌گذاری شده است.

در این زیارت مقام و جایگاه و منزلت این بانوان، با ذکر القاب و ویژگی‌های منحصر به فرد به‌گونه‌ای بیان شده که ما را در مسیر مطالعه زیست‌نامه و شخصیت‌نامه این بانوان هدایت می‌کند.

نقش بانوان در مفاتیح  الجنان شیخ عباس قمی، نشانی است از این‌که مسیر عرفان و تعالی بین زن و مرد مساوی است و برای رسیدن به این منزلت در قاموس الهی، تفاوت و تبعیض جنسیتی وجود ندارد.

(عکس از خبرگزاری مهر)

رده‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

  1. عبدالحسین طالعی 

    سلام علیکم. این بحث زمانی جایگاه دارد که ببینیم اساسا محدث قمی رویکرد خاصی یا عنایت خاصی به مسائل زنان داشته یباشد. تا بررسی کنیم که در این مورد چه می گوید. ایشان زیارات و ادعیه را نقل کرده است. مانند دعای ام داوود و زیارات بانوان اهل بیت. لذا بحث از ریشه محل تأمّل است.

پاسخ دهید