مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

سخنان و بیانات مراجع عظام تقلید و بزرگان حوزه

آیت‌ﷲ‌العظمی وحید خراسانی، در درس خارج فقه خود، با تاکید بر لزوم توجه روحانیون به فاطمیه گفت: ایام فاطمیه را غنیمت بشمرید و در بلاد متفرق شوید و به مردم بفهمانید که فاطمه سلام‌ﷲ‌علیها که بود. مملکت در فاطمیه یکپارچه غوغا شود.

آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی در دیدار سرلشکر رحیم صفوی و شماری از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از نقش مخرب برخی دولت‌های منطقه انتقاد کرد و گفت: برخی دولت‌های عربی به اصطلاح مسلمان، و همچنین دولتمردان ترکیه، اقداماتی می‌کنند که تحولات منطقه را دچار مشکل جدی کرده است.

وی همچنین در دیدار رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان کشور، گفت: در این کار نباید بین فقیر و غنی فرقی گذاشت، چون بسیاری از استعدادهای درخشان در خانواده‌های فقیر زندگی می‌کنند.

آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی در پیامی به همایش اقتصاد مقاومتی از منظر دین، گفت: امروز لازم است که با بررسی ابعاد اقتصاد مقاومتی که ابتکار آن به وسیله رهبر انقلاب صورت گرفت، مشت محکمی به دهان دشمنان کینه‌توز بزنیم و برای همیشه او را مایوس کنیم.

آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی در یادداشتی به مناسبت ایام فاطمیه، گفت: گرامیداشت فاطمیه و مواضع فاطمه، سیره، زهد، عبادت، علم و حکمت آن حضرت باید همیشه جزء برنامه‌ها باشد.

آیت‌ﷲ شبیری زنجانی، بر اقامه عزا در ایام فاطمیه تاکید کرد و گفت: این عزاداری‌ها باید محفوظ بماند. بزرگداشت فاطمیه اول و دوم، از مصادیق تعظیم شعائر الهی است.

آیت‌ﷲ‌العظمی سید علی سیستانی در دیدار نیکلای میلادینوف فرستاده سازمان ملل متحد، گفت: وحدت سرزمین و ملت عراق در مقابل هجمه تکفیری‌ها باید حفظ شود و عراقی‌ها باید در برابر این حمله متحد شوند.

آیت‌ﷲ جعفر سبحانی در پیامی به مراسم اختتامیه سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در تبریز، گفت: قرآن کتاب دستورالعمل است که فقه ما را در تمام قلمروها از آن بهره‌مند است و قوانین فردی و اجتماعی آن، آنچنان محکم و استوار است که با تمام تمدن‌ها سازگار می‌باشد، زیرا اساس قوانین آن را فطرت تشکیل می‌دهد.

وی همچنین در پیامی به کنگره بین‌المللی شهدای جهاد عشایر گفت: ایران، بارها با محوریت و تدبیر مرجعیت، از سلطه استعمار و استکبار نجات یافته است.

آیت‌ﷲ علوی گرگانی، در دیدار اعضای بنیاد معنویت و تمدن گفت: بهترین راه مبارزه با فرق ساختگی و سایر عرفان‌های کاذب، از طریق منطق و استدلال و مهارت‌های علمی و ادبی و تسلط بر روایات و اخبار متعدد و راهنمایی گرفتن از رهنمودهای بزرگان در این عرصه است.

وی همچنین در دیدار با افسران نیروی انتظامی گفت: قدرت یکی از مواردی است که انسان را به غفلت کشانده و در پی آن، خودفراموشی و خدافراموشی برای آدمی حاصل می‌شود.

آیت‌ﷲ جوادی آملی در دیدار جمعی از بانوان طلبه غیرایرانی محصل در موسسه آموزش عالی بنت‌الهدی، گفت: وظیفه حوزویان، محققانه سخن گفتن است.

وی در پیامی به نخستین اجلاس اساتید حوزه‌های علمیه استان تهران، با تاکید بر اینکه رژیم ارباب و رعیتی در تدریس ممنوع است، گفت: هیچ استادی نباید شاگرد را به خود دعوت کند، بلکه خود و شاگرد را باید به علم دعوت کند.

همچنین سرلشکر رحیم صفوی و جمعی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، با حضور در محل بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، با آیت‌ﷲ جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.

آیت‌ﷲ جوادی آملی همچنین در دیدار تعدادی از اساتید و دانشجویان ممتاز دانشگاه مجازی المصطفی، ریشه مشکلات جامعه جهانی در عصر کنونی را تفکر اومانیستی دانست و گفت: وظیفه عالمان، محققان و دین‌پژوهان این است که جامعه بشر را از خطر ابتلا به تفکر اومانیستی نجات دهند.

آیت‌ﷲ نوری همدانی، در دیدار مشاور وزیر کشور در امور روحانیت، بر تقویت ارتباط دولت و رییس جمهور با مراجع عظام تقلید تاکید کرد. در این دیدار، حجت‌الاسلام والمسلمین نمازی مشاور وزیر کشور در امور روحانیت، و حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی‌منش استاندار قم حضور داشتند.

وی همچنین در دیدار ۴۰ آزاده بهبهانی، گفت:‌ سرپرست جامعه باید ساده‌زیست باشد و در میان مردم حضور داشته باشد. این از دستورات اسلام است.

وی در دیدار معاونین و مسئولان فرهنگی دانشگاه‌های آزاد کشور گفت: خطبه فدکیه حضرت فاطمه، باید در حوزه تبدیل به کرسی تدریس شود، چون این خطبه از جامعیت و بلاغت بالایی برخوردار است.

آیت‌ﷲ آملی لاریجانی در مراسم رونمایی از موسوعه شهید ثانی در دفتر تبلیغات اسلامی گفت: امروز در خصوص مسائل و موضوعات فقهی جدید، مشکلاتی وجود دارد که باید با کار اجتهادی در حوزه فقه، اخلاق و اعتقادات به حل آنها بپردازیم.

آیت‌ﷲ رضا استادی در مراسم رونمایی از موسوعه شهید ثانی در پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی گفت: موسوعه‌نویسی با شیوه اداری به سرانجام نمی‌رسد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد فاضل لنکرانی در همایش اقتصادی مقاومتی از منظر دین، با تاکید بر عدم سازگاری نحوه پرداخت یارانه با فرهنگ دینی گفت: اقتصاد مقاومتی ریشه دینی دارد و کشور را عزتمند می‌کند.

وی همچنین در همایش مشترک میراث ایران و عراق گفت: باید جهانیان بدانند که در حوزه‌های علمیه قم و نجف چه می‌گذرد و چه آثار علمی تولید و منتشر می‌شود. بنابراین لازم است آثار علمی این دو حوزه بزرگ شیعه در دنیا منتشر شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب، با اشاره به سفر رییس جمهور به قم، گفت: حوزه باید دولت را نقد کند و رییس جمهور اعلام کرد، به این عمل حوزه نیز افتخار می‌کند، ولی نقد باید دقیق، عالمانه و مستند باشد. به گونه‌ای نباشد که نقدی مطرح گردد و بعد رد شود.

آیت‌ﷲ موسوی اردبیلی در دیدار رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، تبلیغ دین را بسیار مهم دانست و گفت:‌ ما در گذشته روحانیونی داشتیم که در مناطق محروم حضور پیدا کرده و مستقر می‌شدند و امروز نیز باید این کار انجام شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی، در نخستین هم‌اندیشی شوراهای علمی پژوهشی مدیریت‌های استانی حوزه‌های علمیه خواهران، با اشاره به اهمیت پژوهش، گفت: محور اصلی تحول در حوزه‌های علمیه، تمرکز بر امر پژوهش است.

وی همچنین در جلسه شورای فرهنگ عمومی دامغان، با بیان اینکه عرصه‌های مختلفی برای تعامل حوزه‌های علمیه با حکومت وجود دارد و نباید آن را به تبلیغ محدود کرد، گفت: حوزه‌های علمیه می‌توانند در تنظیم پیوست‌های فرهنگی طرح‌های مختلف اثرگذار باشند.

دکتر علی لاریجانی در مراسم بیست و دومین سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گفت: ویژگی روحانیت، استقلال آن از دولت‌هاست. وی همچنین افزود: حوزه برای تامین مساجد خالی از امام جماعت فکری کند.

برنامه‌ها، نشست‌ها و مراسم‌های برگزار شده

نشست نقد دانشنامه فاطمی سلام‌ﷲ‌علیها، ۱۶ اسفند ۱۳۹۳، در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تهران برگزار می‌شود.

نشست نقد نظریه «منطق و زبان گفتمان قرآن: عرفی فراعرفی» از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و با همکاری هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی، برگزار شد.

پنجاهمین همایش یادبود علامه شهید سید اسماعیل بلخی، در دانشگاه مفید قم برگزار شد.

زمان برگزاری کنگره خادم شریعت تغییر کرد. این همایش که قرار بود ۲۰ اسفند با هدف تجلیل از شخصیت آیت‌ﷲ سید حسین خادمی اصفهانی برگزار شود، به سوم اردیبهشت ۹۴ موکول شد.

اولین نشست اتاق فکر علوم انسانی با هدف کمک به تجاری‌سازی محصولات در حوزه علوم انسانی و فناوری‌های نرم با حضور اساتید حوزه علوم انسانی کشور در محل پارک علم و فناوری قم برگزار گردید.

حجت‌الاسلام بهمن دهقان معاون امور واحدهای آموزشی و امور طلاب حوزه علمیه استان فارس، از برگزاری کارگاه دانش‌افزایی برای مدیران مدارس این استان خبر داد.

نشست انقلاب اسلامی از نگاه نظریه‌پردازان غربی، به همت گروه تاریخ و اندیشه معاصر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی رییس دانشگاه مذاهب اسلامی، در ششمین دور گفتگوی اسلام با مسیحیت در کلیسای ارمنی حوزه سیلیسی در کشور لبنان گفت: طائفه‌اندیشی دینی نیز خود دارای سه نمود «تکفیرگرایی دینی»، «تکفیرگرایی دینی»، «انسان‌گریزی دینی»، و «خشونت‌گرایی دینی» است.

ششمین کنفرانس گفتگوی میان کلیسای ارامنه لبنان و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران، کلیسایی با عنوان همکاری مسیحی اسلامی و با هدف برقراری صلح عادلانه در خاورمیانه آغاز به کار کرد.

اخبار و رویدادهای حوزه‌های علمیه 

سیاست‌های مرکز آموزش‌های مهارتی و مدیریت دانش‌آموختگان حوزه، از سوی آیت‌ﷲ حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه ابلاغ کرد.

شورای عالی حوزه با پذیرش سطح چهار در سه مرکز تخصصی از جمله مرکز تخصصی ائمه اطهار و مرکز تخصصی شیعه‌شناسی صادر شد.

دفتر نمایندگی دبیرخانه گفتمان‌سازی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، در مرکز مدیریت حوزه علمیه استان تهران، فعالیت خود را آغاز کرد.

حجت‌الاسلام حسین جعفریانی مدیر مرکز خدمات قم، گفت: ۳۰ هزار روحانی متاهل، فاقد مسکن هستند.

زمان ارسال آثار به مسابقه نشریه‌نگاری طلاب سراسر کشور، با موضوع سبک زندگی فاطمی، تمدید شد.

حجت‌الاسلام ابوذر دهقانی دبیر جشنواره علامه حلی حوزه علمیه اصفهان، از برگزاری پنجمین جشنواره استانی و اولین همایش کتاب سال حوزه اصفهان، خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۱۴۰۰ اثر به این جشنواره ارسال شده است.

سومین جلسه شورای کرسی‌های آزاداندیشی، به همت معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عماد، حسینخانی، زمانی، نواب، فاضل و… برگزار شد.

دوره تربیت مربی قرآن کریم، به مدت ۵ روز در مدرسه علمیه معصومیه شیراز برگزار شد.

فراخوان هفدهمین همایش کتاب سال حوزه، از سوی دبیرخانه این همایش برای سال ۹۴ اعلام شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی در دیدار با آیت‌ﷲ موسوی اردبیلی، از اعزام ۱۶ هزار مبلغ از سوی دفتر تبلیغات اسلامی در سال ۹۳ خبر داد.

مراسم تکریم و معارفه معاونین جدید آموزشی، پژوهشی و ارتباطات و امور حوزه‌های علمیه خواهران، با حضور مدیران ستادی و اساتید برگزار شد.

سامانه تحقیقات پایانی و ۱۲ کتاب از آثار قرآنی، با حضور مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور رونمایی شد.

مسابقات تفسیر قرآن کریم با عنوان افضل الافکار با حضور ۹۰۰ نفر از طلاب خراسانی در مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد.

دبیر نخستین کنگره ملی داستان‌نویسی شهدای روحانیت، از ارسال ۷۰ اثر به دبیرخانه این کنگره در استان قزوین خبر داد.

کتاب‌ها، نشریات و مجلات منتشر شده

شماره ۲۰۵ ماهنامه علمی ترویجی معرفت، با عناوینی از جمله «جایگاه اعتصام به خدا در کلام امام سجاد علیه‌السلام»، «نقش هویت دینی در خودمهارگری»، «سلامت معنوی از منظر قرآن و صحیفه سجادیه» و… منتشر شد.

سی و ششمین شماره دوفصلنامه علمی پژوهشی «تاریخ اسلام در آینه پژوهش»، ویژه بهار و تابستان ۱۳۹۳، با عناوینی از جمله روش‌شناسی تاریخی علامه طباطبایی در تفسیر المیزان منتشر شد.

شماره ۲۸ فصلنامه روانشناسی و دین با مقالاتی از عباسعلی هراتیان، رحیم ناروئی نصرتی و محمدحسین خانی و… منتشر شد.

شماره ۱۷ ماهنامه حاشیه به ضمیمه ذریعه منتشر شد.

سالنامه العبد ۹۴ با هدف ترویج عمومی اندیشه‌های ناب حضرت آیت‌ﷲ بهجت برای چهارمین سال متوالی از سوی مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ﷲ بهجت روانه بازار نشر شد.

شماره ۱۴۹ و ۱۵۰ دوماهنامه آینه پژوهش، با فصولی از قبیل مقاله، نقد و بررسی کتاب، کتابشناسی موضوعی و تازه‌های نگارش و نشر و اخبار، منتشر شد.

نسخه جدید نرم‌افزار طب سنتی و اسلامی، از سوی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تولید و عرضه شد.

تقویم عبادی دیواری سال ۱۳۹۴ شامل اعمال ماه‌های قمری، احادیث و مناسبت‌های تقویم شمسی و قمری، به همت اداره اطلاع‌رسانی معاونت تهذیب حوزه منتشر شد.

کتاب «عناوین ثانویه در حقوق خانواده» در نشستی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، به همت انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم نقد و بررسی شد.

موسوعه شهید ثانی در قم، با حضور آیت‌ﷲ آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه، آیت‌ﷲ استادی عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، و حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی رونمایی شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی در مراسم رونمایی از موسوعه شهید ثانی، از انتشار دانشنامه اهل بیت در آینده نزدیک خبر داد.

در این همایش همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفت: موسوعه کاشف الغطاء و شیخ بهایی، سال آینده منتشر می‌شود.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید