حقیقت آن است که بحث فقه و مصلحت، بحثی تطبیقی، بینامذهبی و فلسفه فقهی است. اصل ضرورت توجه به مصلحت در فقه را هیچیک از مذاهب انکار نکردهاند. همچنان که هیچیک از مذاهب اهل سنت حتی مالکیه مصلحت را بهطور مطلق نمیپذیرد. ادامه …
مسیحیت، فقط «آئین اخروی» است و از «امور دنیوی» گویی خبری ندارد. زین رو در سدههای میانه آنگاه که ناگزیر بر کرسی قدرت و حکومت که امری دنیایی بود نشستند، گلهها و شکوه سرگرفت که کار قیصر به قیصر بسپار. کلیسا را با امور دنیوی چه پیوند! زین سبب، عالم کلیسا را «روحانی» میخواندند. ادامه …