مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی، در یادداشتی به بازخوانی ماهیت حکومت اسلامی از دیدگاه این مرجع تقلید پرداخت. بخش‌هایی از این یادداشت را مرور می‌کنیم:

  • هر كس قرآن مجيد و سنت پيامبر(ص) و ائمه معصومين(ع) و همچنين تاريخ اسلام را مورد توجه قرار دهد، اين مسأله را به وضوح در مى يابد كه جدا كردن حكومت و سياست از اسلام امرى غير ممكن و به منزله اين است كه بخواهند اسلام را از اسلام جدا كنند! زیرا اهدافى كه پيامبران الهى داشتند و مأمور اجراى آن بودند، بدون تشكيل حكومت عملى نبود. آيا اعطاى آزادى به انسان‌ها، و رهانيدن آنان از اسارت‌هاى هوا و هوس و ظلم ظالمان و ستمگران، بدون تشكيل حكومت اسلامى امكان پذير است؟
  • در طول تاريخ هر يك از پيامبران که قدرت پيدا كردند تشكيل حكومت دادند. حضرت داوود(ع)، حضرت سليمان(ع)، حضرت موسی(ع) و رسول مكرم اسلام(ص) از جمله آن بزرگوارانند؛ و اگر پيامبرانى چون حضرت ابراهيم(ع) و حضرت عيسى(ع) دست به اين كار بزرگ نزدند، فرصت يا امكانات كافى در اختيار نداشتند.
  • با قبول توحید، حق حكومت اولاً و بالذات از آن خدا شمرده مى‌شود؛ سپس، از آنِ هركس كه او بخواهد و براى اين منصب قرار دهد. بنابراين حكومت اسلامى نه حكومت ديكتاتورى و استبدادى است و نه حكومت دموكراسى؛ بلكه نوعى حكومت برتر يعنى حكومت خدايى و الهى است. بدین ترتیب «جوهره حكومت اسلامى » حكومت الهى است؛ ولى اين حكومت در نهايت سر از حكومت مردمى درمى‌آورد. تعيين پيامبران و امامان و جانشينان آن‌ها، جوهره الهى حكومت را تشكيل مى دهد و مأمور بودن اين افراد به مسأله مشورت و احترام به آرای مردم كه آن نيز به فرمان خداست، جوهره مردمى آن را تشكيل مى‌دهد.
  • مفهوم «حکومت اسلامی»؛ قطع پیوند با جهانیان، بستن چاه های نفت بر روی مردم دنیا،مبارزه با صنعتی شدن کشور، بازگشت به زندگی سنتی قرون وسطا، گذراندن اقلیت­ها از دم شمشمیر،محرومیت زنان از حقوق اجتماعی، حذف دموکراسی از برنامه حکومت و روی آوردن به خشونت و استبداد، آنچنان که دکتر اوئن و همفکرانش در شرق و غرب پنداشته اند نیست، بلکه حکومت اسلامی تلاشی سازنده و انقلابی است پویا در جهت تحقق عکس آن.
منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حضرت آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی

پاسخ دهید