مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم با اشاره به نام‌گذاری سال ۹۶ (اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال) گفت: ما مردم را به استفاده از تولید داخلی سفارش می‌کنیم؛ اما وقتی تولیدکننده کیفیت را پایین می‌آورد، چرا مردم را سفارش به تولید داخلی کنیم؟

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: حل این مسأله نیازمند چرخه‌ای است که مصرف‌کننده و تولید کننده باید دست به دست هم داده تا مشکل حل شود؛ تولیدکننده باید کیفیت را بالا بیاورد.

استاد دروس خارج حوزه علمیه با اشاره به موضوع بانک‌داری گفت: اگر بانک‌ها به مردم فشار آورده و نتوانند تولید را به گردش درآورند، باز هم تولید می‌خوابد؛ پس نظام بانکی هم باید درست شود تا تولید رونق پیدا کند؛ امروز برخی از بانک‌ها جریمه‌هایی برای دیرکرد پرداخت وام دریافت می‌کنند که کمرشکن است.

آیت‌ﷲ مکارم در بخش دیگری از سخنان خود توجه به مسائل فرهنگی و اخلاقی را بسیار مهم دانست و افزود: اگر مسائل فرهنگی و اخلاقی درست نشود، مسائل اقتصادی نیز درست نخواهد شد؛ چراکه وقتی تولیدکننده مقید به مبانی اسلام باشد، جنس تقلبی و قاچاق نمی‌آورد؛ اما اگر مقید به این مسائل نباشد، تقلب، دروغ، قاچاق و … انجام خواهد داد.

منبع: ایسنا

پاسخ دهید