مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

بخش‌هایی از مصاحبه آیت‌ﷲ موسوی بجنوردی در مصاحبه با شفقنا:

  • آن‌چه در نهج‌البلاغه است، به خط امیرالمؤمنین نیست؛ آن‌ها را شریف رضی جمع‌آوری کرده است. براساس شناختی که از مولا وجود دارد، ایشان نمی‌گوید زن‌ها ناقص‌العقل، ناقص‌الدین و ناقص‌الحظ هستند و اصلاً این سبک، سبکِ مولا نیست. احتمال می‌دهم این را ساخته‌اند و به ایشان نسبت داده‌اند، وگرنه زن‌هایی در تاریخ هستند که این جملات را به‌کلی نقض می‌کنند.
  • اصلاً در اسلام، ارزش برای جنسیت نیست؛ بلکه برای عمل صالح، علم و عبادت است. هر که به خدا نزدیک‌تر شود، ارزش او نیز بیشتر می‌شود؛ حال  می‌خواهد زن باشد یا مرد. خداوند در قرآن هیچ‌گاه ملاک ارزش را روی جنسیت نبرده است: «ان اکرمکم عند ﷲ اتقیکم؛ آن‌که تقوایش بیشتر است، به خداوند نزدیک‌تر است»؛ «هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون؛ آیا یک دانشمند با غیردانشمند یکی است؟» کجا اسم زن و مرد آورده است؟
  • این در عربیت بود که مرد را از زن اشرف می‌دانستند. ما نباید فرهنگ عربی را به پای اسلام تمام کنیم. باید دید که اسلام، خداوند تبارک و تعالی، رسول ﷲ و ائمه اطهار چه گفته‌اند. برای شناخت اسلام، باید دید آن‌ها چه گفته‌اند. کدامیک از آن‌ها در جایی گفته‌اند که مرد، افضل است  یا زن پایین‌تر است؟
  • علما هیچ وقت نمی‌توانند نهج‌البلاغه را مدرک فتوای خود قرار دهند؛ چون  قطعی‌الصدور نیست که برای حضرت است. اگر یقین وجود داشته باشد که فرمایشی متعلق به امیرالمؤمنین(ع) است، برای ما حجت است. یقین که نداریم. جز آن ما اصولی داریم که در اسلام برای مشخص شده است؛ وقتی قرآن مستقیم به انسان می‌گوید که «آیا آن کسی که علم دارد با کسی که علم ندارد یکی است؟» ارزش را بر علم قرار داده است و چیزی درباره‌ی جنسیت مطرح نمی‎‌کند.
منبع: شفنا

پاسخ دهید