مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

حجت‌الاسلام دکتر رسول جعفریان عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در یادداشتی – که در سایت خبرآنلاین منتشر شده – ضمن اشاره‌های مختصری به سیر تاریخی دشمنی‌ها و دشمن‌تراشی‌های رژیم آل‌سعود علیه تشیع و به‌ویژه جمهوری اسلامی، به فعالان عرصه‌ی سیاست خارجی توصیه کرده تا در تصمیم‌گیری‌ها به این مسأله‌ی مهم توجه داشته باشند. در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم:

«یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهای فرهنگی علیه ایران طی سی سال گذشته از سمت و سوی سعوی بوده است. در واقع، سعودی با استفاده از تسلط ناحق خود بر حرمین، و با بهره‌گیری از امکانات اقتصادی و مالی و ابزار قرار دادن آن برای تحمیل خواسته‌های خود به مسلمانان فقیر در کشور‌های مختلف، سی سال است علیه تشیع و جمهوری اسلامی تلاش می‌کند».

265660_365

رییس کتابخانه‌ی تخصصی تاریخ اسلام در بخش دیگری از یاداشت خود به این نکته اشاره کرده که دولت سعودی سالانه هزاران کتاب در میلیون‌ها نسخه علیه شیعه در سراسر جهان اسلام به زبان‌های مهم دنیا و نیز زبانهای منطقه‌ای منتشر می‌کند و این امر تأثیر بسیار زیادی در ارائه تصویری دشمنانه از ایران و تشیع دارد.

جعفریان درباره‌ی نحوه‌ی مواجهه با رژیم آل‌سعود نیز چنین توصیه می‌کند: «سعودی یا باید بپذیرد که دست از کینه‌توزی و تحریک و تبلیغ و سوء‌استفاده از مسائل مالی علیه مذهب تشیع و ایران بردارد، یا باید همچنان به‌عنوان یک دشمن جدی برای آینده ایران و موقعیت بین‌المللی ما شناخته شود. اگر تحریکات این دولت را در فعال کردن لابی‌های مهم در امریکا و اروپا علیه ایران ضمیمه کنیم، مطمئن خواهیم شد که در دنیای فعلی هیچ کشوری به اندازه سعودی در حق ایران و تشیع جفا نکرده است. یک بار و برای همیشه باید کوشید تا برای ایجاد آرامش در منطقه، سعودی را سرجایش نشاند».

دیدگاه‌ها

  1. محمد 

    یکی از اشتباهات شما و ایشان این است که دشمن اصلی یعنی آمریکا را خوب نشناخته اید. در کینه توزی عربستان نسبت به ایران شکی نیست اما دشمنی اصلی میان دو تفکر و دو ایدئولوژی است که یک طرف آن جمهوری اسلامی است و طرف دیگر آن استکبار و در راس آن امریکاست.
    حال باید پرسید دشمنی عربستان با ایران از چه نوع است؟
    فراموش کردن امریکا به عنوان دشمن اصلی و علم کردن عربستان به جای آن یعنی بازی در زمین دشمن.
    واقعا برای این تحلیل متاسفم…
    اگر واقعا آزاد اندیش هستید این پیام را منتشر کنید

پاسخ دهید