مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین علیرضا پیروزمند قائم‌مقام فرهنگستان علوم اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا:

  • برخی متحجران عنوان می‌کنند که برگزاری مجالس عزاداری یک امر کهن و قدیمی است و با عقلانیت مدرن سازگاری ندارد. با وجود این ادعا، شاهد این هستیم که مجالس عزاداری روز به روز و سال به سال باشکوه‌تر و بسیار عظمت‌تر  از قبل برگزار می‌شوند.
  • علت ماندگاری و اهتمام مردم و علما هم به این مراسم این است که سیدالشهدا(ع) بیش از آنچه که برخی مطرح می‌کنند هزینه‌دار باشد برای جامعه منفعت به دنبال دارد و اگر ده‌ها میلیارد هزینه برای کارهای فرهنگی و سازندگی فرهنگی انجام می‌شود که باز هم کم است اما با برپایی این گونه مجالس می‌توانیم به اقتدار فرهنگی که نسل جوان به آن نیاز دارد، راحت‌تر برسیم.
  • ما با هزینه‌کردن در مجالس عزاداری می‌توانیم جوانان را از فتنه‌های آخرالزمان محفوظ نگه داریم چرا که در هیأت‌ها،جوانان هم با محیط ولایی اهل بیت(ع) آشنا می‌شوند و هم اینکه از نظر عاطفی می‌توانند ارتباطی عمیقی را با ائمه(ع) برقرار کنند.
  • اینکه ما می‌بینیم در برخی از هیئت‌ها به جای سخنران محور بودن مداح محور هستند بحث‌هایی فرهنگی است که باید به آن پرداخته شود. مردم علاوه بر اینکه باید از سخنرانی با سطح علمی بالایی برخوردار باشند باید توسل به ائمه نیز داشته باشند و این دو مکمل یکدیگر هستند.
  • روحانیون  با مطالعه و مراقبت بیشتر در مجالس عزاداری حضور پیدا کنند. آن‌ها باید موقعیت‌های زمانی را بشناسند و به تبیین و تحلیل صحیح آن‌ها بپردازند تا هم معنویت و هم بار بصیرت اجتماعی افراد رشد پیدا کند. وقتی مردم این جذابیت را در محتوا و نوع ارائه اندیشه‌ها ببینند بیشتر پای این مجالس حضور پیدا می‌کنند.
  • صداوسیما نیز در این عرصه می‌تواند تأثیرگذار باشد و به وعاظ و سخنرانانی که در رسانه پخش می‌شود تنوع بدهند تا مردم احساس نکنند فقط چهار یا پنج نفر می‌توانند در عرصه مسائل دینی سخن بگویند و سایر افراد حرفی برای گفتن ندارند. باید مجالس عزاداری به نوعی باشد که به دانش و اندیشه افراد نیز اضافه شود.
منبع: خبرگزاری ایسنا