مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

مهدی نصیری سردبیر اسبق روزنامه کیهان در یادداشتی که در کانال تلگرامی‌اش منتشر کرده:

  • خبر بریدن دست یک سارق حرفه‌ای و با سابقه در خراسان بازتاب گسترده‌ای در میان رسانه‌ها داشته است. رسانه‌های غربی از منظر حقوق بشری و از این زاویه که بریدن دست دزد اقدامی خشن و غیر انسانی است به اجرای این حکم تاخته‌اند.
  • بنده هم می‌خواهم با اجرای این حد الهی مخالفت و از آن اعلام انزجار کنم؛ اما نه از زاویه نگاه غربی‌ها و دولت‌های مدرن غربی که بنیان‌گذار خشن‌ترین تمدن در طول تاریخ بشر بوده و خشونت فلسفی و علمی و تکنیکی‌شان بشر و حیوان و طبیعت را در آستانه تباهی و نابودی قرار داده است.
  • حدود الهی هر چند ظاهری خشن داشته باشد و اجرای در ملأ عام آن‌ها احساسات و عواطف عده‌ای از انسان‌ها را فارغ از نگاه عقلانی آن‌ها خدشه‌دار کند، سرشار از حکمت و مصلحت برای جوامع بشری و شرط لازم برای تحقق امنیت و عدالت اجتماعی است.
  • اما مسأله مهم این است که دین یک منظومه منسجم است که باید تلاش کرد همه اجزای آن مورد اهتمام و تحقق قرار بگیرد و چنان‌چه به هر دلیلی برخی از اجزای این منظومه، مغفول و متروک واقع شود و به خصوص به اصول و ارکان آن مانند قسط و عدالت پرداخته نشود و حکومت چه از سر سستی و ناتوانی و چه ازسر بی‌اعتقادی و آلودگی کارگزاران قضایی و اجرایی و قانون‌گذاری‌اش، از اجرای متوازن و غیرتبعیض‌آمیز احکام و حدود الهی سرباز بزند، اجرای یک حد فرعی الهی، نه‌تنها حکمت و ارزش موجود در بطن آن را محقق نخواهد کرد و اسباب اقتدار حکومت نخواهد بود، بلکه مایه تضعیف و ادبار آن خواهد بود.
  • امروز بر هیچ‌کس، ضعف نظام در برخورد با فاسدان و سارقان دانه‌درشت از بیت‌المال و مجازات بدون تعلل آن‌ها پوشیده نیست و این دردی کهنه و جانکاه برای همه کسانی است که حامی و پشتیبان این نظام هستند و برای تقویت و بقای آن تلاش می‌کنند.
  • هم اکنون بعضی از بستگان مقامات عالی‌رتبه در هر سه قوه دارای پرونده‌هایی با مضمون فساد اقتصادی در دادگستری هستند که در باره آن‌ها نه اقدام لازم صورت می‌گیرد و نه اطلاع‌رسانی به مردم انجام می‌شود.
  • دست دزد گله گوسفند خراسانی در شرایطی قطع شده است که گفته می‌شود دادگستری برای برادر یکی از مسئولان عالی‌رتبه دولت، به دلیل تخلف در یک بانک خصوصی، شش هزار میلیارد تومان وثیقه بریده و یا خواهد برید و هیچ اطمینانی هم نیست که حد الهی در مورد این سارق بزرگ در نهایت اجرا شود.
  • وقتی اوضاع اجرای عدالت قضایی در کشور چنین است، باید با صدایی رسا از قوه قضاییه در خواست کنیم که اجرای حدود الهی را به حکم شرع و عقل هرچه سریع‌تر متوقف کنید و مایه تضعیف بیش‌تر دین و جمهوری اسلامی نشوید.
منبع: شفقنا