مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

حجت‌الاسلام والمسلمین واعظ موسوی، از مؤسسان نشست دوره‌ای اساتید، در گفت‌وگوی اختصاصی با مباحثات، با اشاره به اجلاس اول دی ۱۳۹۵، از حضور آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی در این نشست خبر داد و با اشاره به عنوان «جایگاه تراث در تحول حوزه» گفت: اگر به‌دنبال ارتقای جایگاه علمی و عملی حوزه‌های علمیه هستیم، باید تراث و یادگار ارزشمند گذشتگان را که تجربه ده‌ها و صدها ساله است، حفظ کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد واعظ موسوی، از موسسان نشست دوره‌ای اساتید و یکی از پنج عضو دبیرخانه این تشکل حوزوی، در گفت‌وگوی اختصاصی با مباحثات، درباره اجلاسیه عمومی نشست دوره‌ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم، که اول دی ماه با موضوع «جایگاه تراث در تحول حوزه» برگزار خواهد شد، گفت: نشست دوره‌ای اساتید، یک تشکل صنفی با رویکرد علمی و اخلاقی است که با استفاده از نظرات و مشورت‌های طلاب، فضلا و اساتید حوزه‌های علمیه، در مسیر کمک به تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های مدیران و مسئولان حوزه‌های علمیه گام برمی‌دارد.

این استاد حوزه، با بیان این‌که اجلاس عمومی اول دی ماه، با حضور آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی و سخنرانی این مرجع تقلید شیعه برگزار می‌شود، گفت: پس از سخنان ایشان، اساتید حاضر در اجلاس، به قدر وجود وقت، نظرات خود را درباره جایگاه تراث در تحول حوزه بیان می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین واعظ موسوی، درباره موضوع این همایش (جایگاه تراث در تحول حوزه) گفت: از سویی باید وجوه حُسن موجود در روش‌های سنتی دایر در حوزه، حفظ شود و این روش بسیار پیشرفته آموزشی که مبتنی بر سنت پیش‌مطالعه، مطالعه، مباحثه و تقریرنویسی است، باید حفظ و مستحکم شود. از سوی دیگر، حوزه‌ها باید از خمودی و سستی خارج شوند و به‌دنبال تحول جدی باشند و گام‌های بلندی در تعالی بردارند. اگر ما به‌دنبال ارتقای جایگاه علمی و عملی حوزه‌های علمیه هستیم، باید تراث و یادگار ارزشمند گذشتگان را که تجربه ده‌ها و صدهاساله است را حفظ کنیم و با نگاهی رو به جلو و به همراه تحول، با استحکام محسنات و فواید روش‌های سنتی، در مسیر ایجاد تحول رو به جلو حرکت کنیم.

وی همچنین با اشاره به برخی رویکردهای سلبی درباره متون درسی حوزه گفت: بعضی از افکاری که امروزه، تضعیف حوزه‌ها و مرجعیت و نحوه اجتهاد را مورد حمله و هجمه قرار می‌دهند و گاهی اصل اجتهاد و پویایی در حوزه‌های علمیه تشیع را زیر سوال می‌برند، باید توجه داشته باشند که ما میراث‌دار روش اجتهادی هزار ساله‌ایم و افتخار حوزه علمیه شیعه، پویایی و کمال‌جویی و تحول‌خواهی بوده است. همین تحول‌خواهی است که موجب شده بیش از هزار استاد در بخش عالی و خارج مشغول تدریس باشند و هزاران دانش‌پژوه را پدرانه زیر بال علمی و عاطفی خود بگیرند و ان‌شاءﷲ، به مکتب صادقین خدمات شایسته علمی و عملی ارائه کنند.

این عضو دبیرخانه پنج‌نفره‌ی نشست دوره‌ای اساتید، هرگونه ارتباط برگزاری این نشست با رخدادهای درون یا بیرون حوزه را ردّ کرد و افزود: حفظ تراث و اهمیت‌دادن به یادگارهای علمی حوزه و همچنین تأکید بر لزوم تحول و عدم ایستایی، بخشی از دغدغه‌های نشست اساتید برای انتخاب عنوان «جایگاه تراث در تحول حوزه» بوده است. سنت علمی حوزه‌های علمیه، حاصل خون دل‌هایی است که بزرگان در اعصار مختلف خورده‌اند. این اجلاس، هیچ نگاهی به حرکت و جریان خاصی نبوده و تابع هیچ جریانی بیرون یا درون حوزه نیست؛ بلکه حرکتی مستقل، صنفی و مبتنی بر دغدغه‌های اساتید حوزه است.

رده‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

  1. طلبه با سواد 

    به احتمال زیاد موضوع این نشست در مقابل سلسله همایش هایی است که جدیدا تحت عنوان زوائد اصول برگزار می شود
    به عنوان کسی که مباحث این همایش ها را پیگیری می کنم خدمت این اساتید محترم عرض می کنم پذیرفتن وجود زوائد در علم اصول به معنی نفی تراث گذشته نیست. تراث گذشته به هر میزان که غنی و محتوای علمی دارد مورد استفاده قرار گرفته و هم چنان خواهد گرفت.
    بله اگر برخی از کتب گذشته ما مملو از مباحثی باشد که قائل به زائد بودن آنها باشیم در این صورت آن کتاب جایگاه قبلی خود را ندارد. هر چند همان کتب نیز اگر در غیر مباحث زائدشان، مطالب مفیدی داشته باشند طبعا قابل استفاده خواهند بود.

  2. حاجی آخوند 

    برای من یک چیز عجیب است و آن فتوای مراجع به حرمت یک چیزی که تازه مردم تجربه میکردند در طول تاریخ مثلا عکاسی و….. ولی بعد معلوم میشد که اصلا چنین چیزی از ضروریات است مثلا در سالهای اخیر بر علیه شرکت های نت ورک مارکتینگ و بازار یابی فتواهای حرمت صادر کردندوپ ولی بعد پانزده تا شرکت بازار یابی نت ورک مجوز رسمی گرفتند. و هیج حرام هم نیست.
    یک وقت مردم از این کار سوی استفاده میکنند دلیل نمیشود اصل آن کار حرام باشد . مردم از اسلام هم سوی استفاده میکنند
    باید مراجع مشاور داشته باشند تا موضوع برای شان محرز شوند.

پاسخ دهید