• تشکیلات حوزوی
  • نسخهٔ چاپی
  • همخوان کنید
  • ۲ دیدگاه

در روزهای اخیر استاد محترم حضرت آقای نائینی از مهاجرت دو تن از شخصیت‌های شناخته‌شده به حوزه علمیه نجف خبر داده است. نخستین مورد که انعکاس رسانه‌ای زیادی هم یافت حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی و دومین شخصیت نیز حاج شیخ محمد جواهری از نوادگان صاحب‌جواهر بود.
در این دو مطلب استاد نائینی بر «مهاجرت» این دو بزرگوار تأکید شده و نوشته شده است: «شادمانم که یکی از دو حوزه‌ٔ مهم شیعی در حال بازیابی مجد و عظمت خویش است»!
اما اگر با این دو بزرگوار به‌ویژه حاج شیخ محمد جواهری آشنایی داشته‌ باشیم باید گفت اساساً چیزی به نام «مهاجرت» درباره‌ٔ ایشان صادق نیست.
آیت‌الله حاج شیخ محمد جواهری متولد نجف و بزرگ‌‌شده‌ٔ این حوزه هستند و به جبر روزگار مانند صدها نفر دیگر به ایران مهاجرت کردند. ایشان پس از سقوط صدام بین حوزه‌ی نجف و قم تردد داشته‌اند. برادر بزرگ ایشان نیز به خاطر شرایط خاص عراق سال‌ها در ایران حضور داشتند که پس برطرف شدن محدودیت‌های دوران صدام به موطن خود بازگشتند. همینطور آیت‌الله شیخ باقر ایروانی و دیگر بزرگواران نجفی مقیم حوزه علمیه قم. حال چگونه می‌توان بازگشت ایشان به نجف ـ که طبق روال سال‌های گذشته بوده‌ است ـ را «مهاجرت» بنامیم؟

حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی نیز در انتخابی هوشمندانه و تحسین‌برانگیز در راستای کسب علوم و معارف حوزوی و بهره‌مندی از اساتید بزرگوار نجف ماه‌های درسی را در این حوزه سپری خواهد کرد که این مورد هم در بین حوزویان امری بسیار طبیعی است.

به نظر می‌رسد انتقاد‌های استاد نائینی به سیاست‌های انتخاب استاد و کلاس‌های درسی در حوزه‌ی علمیه قم ایشان را وارد یک فضاسازی رسانه‌ای کرده‌است و تلاش می‌کنند از طریق انتشار خبرهای نادرست مهاجرت اساتید، انتقادها را وارد فاز پروپاگاندای رسانه‌ای کنند.
توصیه‌ی اینجانب ـ که جایگاه شاگردی استاد نائینی را دارم ـ آن است که انتقادها به سیاست‌های مرکز مدیریت ـ که در بسیاری موارد هم کاملاً درست است ـ را در همان مسیر منطقی و معقول پیگیری کنند و از اینگونه فضاسازی‌ها به شدت پرهیز نمایند.

پیوست اول: مطلب جناب استاد نائینی درباره‌ٔ استاد حاج شیخ جواد جواهری:

به بهانه‌ی مهاجرت استاد بزرگوار حوزه‌ی علمیه جناب آقای حاج شیخ محمد جواهری به نجف اشرف

تنها کتاب استدلالی فقهی که ساعت‌های زیادی از تمامی شب و روزهای درسی دائما با آن سر و کار دارم کتاب شریف جواهرالکلام است؛

جواهر، محصل را به تاریخ فقه می‌کشاند؛
با اصول درگیرش می‌کند؛
و چنان از دریای پر خروش دلیل و برهان برایت رونمائی می کند که تا مدت‌ها مبهوت عظمت نویسنده می‌مانی؛

حقاً جواهر یکی از شناسنامه‌های فقه جعفری است؛
اما این یکی از دو اثر مهم صاحب جواهر ره است؛
اثر دیگر آن بزرگ مرد، نسلی نورانی و پر فروغ است که هنوز پس از سالیانی طولانی زینت حوزه‌های شیعی هستند؛

دو روز قبل یکی دیگر از این نسل پر افتخار به نجف اشرف هجرت کرد؛
من از اینکه تا مدت‌ها از شرف دیدار استاد شیخ محمد جواهری محرومم غصه دارم؛
اما شادمانم که یکی از دو حوزه‌ی مهم شیعی در حال بازیابی مجد و عظمت خویش است!
حوزه‌ای که صدام به خیال خام خود نابودش کرده بود امروز دوباره جوانه زده و دارد به سرعت رشد می‌کند؛

به همت بزرگ‌مردانی که در سال‌های سخت سیطره ی طاغوت عراق سختی را به جان خریدند و ماندند؛
و کوشش آنان که در دوره ی جدید به نجف هجرت نمودند.

خدای متعال نجف‌اشرف و قم، این دو بال مذهب را زیر سایه ی نواب عام حضرت بقیة‌الله عج حفظ كناد.

پیوست دوم: مطلب استاد نائینی دربارهٔ حجت‌الاسلام سید علی خمینی

هجرت برای همه ماهیتی انسان ساز دارد؛

به خصوص که به هم افزائی دو حوزه ی نجف اشرف و قم بیانجامد؛

ممکن است در هر یک از این دو حوزه بخشی از شخصیت یک طلبه شکل بگیرد؛

به خصوص الان که زمینه ی تدریس که رکن مهم طلبگی است در قم محدود شده نجف می تواند تکیه گاه خوبی برای مشتاقان تدریس شود؛

امروز حاج سید علی خمینی که در قم نیز مدرس سطح عالی بود به نجف اشرف مهاجرت کرد؛

امیدوارم در آن دیار شکوفاتر شود.

۲ دیدگاه دربارهٔ «از واقعیت تا فضاسازی رسانه‌ای «مهاجرت به نجف»»

  1. علی

    از عبارت فوق برداشت میشود که استاد نائینی عمدا اخبار اشتباه را ذکر میکنند در حالی که هم خبر صحت دارد و هم این امر مهاجرت نام داردا
    لطفا از گذاشتن مطالب نادرست و موهن در این سایت جلوگیری کنید و این پست را نیز حذف نمایید با تشکر

  2. محمد

    چه اسمش مهاجرت باشد و چه نباشد مهم این است که حوزه نجف پس از رفع محدودیت ها و با تحفظ بر شیوه سنتی اداره حوزه و تحصیل با سرعتی به وضوح بیشتر از قم در حال پیشرفت است و اقبال فضلا به استفاده از فضای آن حوزه پس از دوران رکود طولانی نشان از این مطلب دارد. چه این اقبال به هجرت بینجامد و چه نه. بازگشت معاودین به وطنشان لااقل حاکی از آن است دیگر حوزه قم برایشان ترجیحی ندارد حال آنکه پیشتر امر برخلاف این مطلب بود.

پاسخ دهید