مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

سفر رئیس جمهور به آمریکا
یکی از خبرهای هفته گذشته کشور که در حوزه علمیه نیز بازتاب‌هایی داشت، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان به آمریکا بود. حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی که پیش از سفر خود با مقام معظم رهبری دیدار کرده بود، با بیان اینکه پیام ملت ایران را به گوش جهانیان خواهد رساند، تهران را ترک کرد.

حضرت آیت‌ﷲ مکارم شیرازی در  ابتدای درس خارج خود با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور به آمریکا تأکید کردند: سران آمریکا و کشورهای اروپایی باید گام‌های عملی بردارند و اگر این کار را نکنند، سخنان آنها الفاظ فریبنده‌‌ای بیش نبوده است.

تولیت آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه با تجلیل از سخنران رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: سخنان اقتدارآمیز رییس جمهور محترم در صحن عمومی سازمان ملل، به برکت خون شهدا، شجاعت و حماسه آفرینی رزمندگان در دوران دفاع مقدس است. (متن سخنان رئیس جمهور)

آیت‌ﷲ لاریجانی، رئیس قوه قضاییه نیز با استناد به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ملت ایران سابقه خوبی از غربی‌ها و به خصوص آمریکا ندیده است سخنان رئیس جمهور آمریکا در ابتدای حضور در عرصه سیاسی و اجرایی آن کشور و اعمال متعاقب آن را نمونه‌ای از رفتار و گفتار غیرصادقانه آمریکایی‌ها علیه ملت و دولت ایران اعلام کرد.

گفتنی است، جمعی از رهبران و شخصیت‌های مؤثر در جامعه اسلامی آمریکا، سه‌شنبه با حضور در محل اقامت حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهور با وی دیدار و گفت‌وگو کردند.

هفته دفاع مقدس
هفته گذشته همچنین، هفته گرامی‌داشت هشت سال دفاع مقدس بود. رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی به‌ مناسبت هفته دفاع مقدس و روز تجلیل از شهیدان و ایثارگران، تأکید کردند: ملت ایران با فداکاری شهیدان و با صبر و پایداری آزادگان و جانبازان و با گذشت و بزرگواری خانواده‌های آنان توانست خود را به قله‌های عزت برساند.

فرمانده سپاه علی بن ابی طالب(ع) با اشاره به رهنمودهای مراجع معظم و علما از برگزای نمایشگاه یادیاران با سخنرانی حضرت آیت‌ﷲ نوری همدانی خبر داد.

آیت‌ﷲ سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه روحانیت پیشتاز دفاع مقدس بود، گفت: عشق به دین، اسلام و اهل بیت(ع) به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه رزمندگان، در سایه درس‌های معرفتی روحانیون شکل گرفته بود.

دومین همایش تجلیل از طلاب شاهد و ایثارگر حوزه علمیه قم و گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس، با حضور تولیت مسجد مقدس جمکران، در مدرسه علمیه فیضیه قم برگزار شد.

آیت‌ﷲ مصباح یزدی، در مراسم آغاز سال تحصیلی مدرسه علمیه معصومیه(س)، با گرامی‌داشت حماسه‌آفرینی رزمندگان در دوران دفاع مقدس و تأکید بر حفظ و تقویت فرهنگ جهاد و شهادت در جامعه، اظهار داشتند: دفاع مقدس نقطه عطفی در تاریخ اسلام بود.

مدیر روابط عمومی مجتمع آموزش عالی فقه از برگزاری نشست علمی «دفاع مقدس و رمز ماندگاری آن»، در قم خبر داد و گفت: طلاب غیرایرانی با دفاع مقدس ملت ایران آشنا می شوند.

اخبار داخلی حوزه
هفته گذشته، یکی از پررنگ‌ترین خبرهای رسانه‌های حوزوی، خبر افتتاح بزرگ‌ترین مدرسه علمیه کشور در شهر رشت بود که در مراسم افتتاحیه آن، شخصیت‌های برجسته حوزوی، حضرت آیت‌ﷲ سبحانی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری، طلاب، فضلاء و مسئولین استانی و کشور حضور داشتند.

مدرسه علمیه مولی‌الموحدین شیراز نیز با حضورحضرت آیت‌ﷲ مکارم‌شیرازی افتتاح شد. آیت‌ﷲ مکارم شیرازی در مراسم افتتاحیه این مدرسه گفتند: برادران شیعه و سنی دست در دست هم می‌توانند در مقابل جهان‌خواران بایستند و در شرایطی که دشمن به دنبال جنگ‌افروزی در کشورهای مختلف منطقه است، وحدت مسلمانان یک ضرورت محسوب می‌شود.

هم‌زمان با آغاز مهر‌ماه و شروع سال تحصيلی حوزه‌های علميه، دروس خارج فقه و تفسير حضرت آيت‌ﷲ جوادی آملی از چهارشنبه سوم مهر ماه جاری آغاز شد.

حجت‌الاسلام سقای بی‌ریا گفت: مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم تاکنون ۲۵۰ جلسه اعضا، هزار جلسه کمیسون‌ها، یکصد جلسه با مسئولان نظام و … برگزارکرده است. وی همچنین گفت: این مجمع طرح‌هایی همچون القاب حوزوی و طرح شهریه به صورت متحد را در دست اقدام دارد.

هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه، آیین افتتاحیه هفتمین دوره مرکز آموزش تخصصی نهج‌البلاغه، با حضور شخصیت‌های حوزوی در قم برگزار شد. حجت‌الاسلام فرخ‌فال، مدیر حوزه علمیه قم در این مراسم گفت: شخصیت حضرت علی(ع) شخصیتی است که حوزه با تمام پشتوانه خود اگر جمع شود نمی‌تواند آن گونه که حق مطلب است ابعاد مختلف این شخصیت بزرگ را برای مردم بیان کند.

مراسم افتتاحیه دوره‌های آموزشی مرکز تربیت مبلغ و تبلیغ بین‌الملل، با حضور آیت‌ﷲ حسینی‌بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه و اساتید و طلاب این مرکز برگزار شد. آیت‌ﷲ حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه در این مراسم گفت: مبلغان در کنار فراگیری زبان که اولویت اجتناب‌ناپذیر تبلیغ در عرصه بین الملل است باید محتوای تبلیغی دین را نیز به مخاطبان ارائه دهند.

همزمان با شروع سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه و به منظور پاسخگویی حوزویان به نیازهای نظام اسلامی، درس خارج فقه نظام سیاسی اسلام از سوی آیت‌ﷲ اراکی برگزار می‌شود. زمان برگزاری این درس، از روز سه‌شنبه ۲ مهرماه از ساعت ۸ تا ۹ صبح در مدرس ۲ مدرسه عالی دارالشفاء قم بوده است.

رده‌های مرتبط