مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

بیانات و رهنمون‌های مراجع تقلید در هفته گذشته
حضرت آیت‌ﷲ نوری همدانی در دیدار با رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه، به شبهه‌افکنی‌های گسترده و همه‌جانبه دشمنان علیه اسلام اشاره کرده، گفتند: پاسخ به این شبهات باید علمی، تخصصی، دقیق بوده و سطح انتشار این مطالب جهانی باشد. درست فهمیدن شبهه، پاسخ دقیق و تخصصی و داشتن امکاناتی برای انتشار این مطالب در سطح جهانی بسیار مهم است.

آیت‌ﷲ مکارم شیرازی، با انتقاد از ورود برخی سبک‌های مناسب مجالس عیش و نوش به مراسم‌های حسینی گفتند: هیئت‌های مختلف عزاداری نباید مسابقه پرداخت پول‌های هنگفت به مداحان را ترتیب دهند.

ایشان همچنین در دیدار با مدیران جامعة المصطفی العالمیة با بیان اینکه هر چقدر کار در زمینه نشر تشیع صورت بگیرد باز هم کم است، گفتند: سالیان طولانی در این زمینه غفلت شده بود ولی ضرورت کار برای ما مشخص است و باید از فرصت به دست آمده برای جبران عقب‌ماندگی‌های قبلی استفاده شود.

جهان اسلام
آیت‌ﷲ مکارم شیرازی در دیدار با معاون صدا و اعضای شبکه رادیویی معارف جمهوری اسلامی ایران در سخنانی با ابراز خرسندی از فعالیت‌های رادیو در عرصه دین و مذهب اظهار داشتند: امروز رسانه‌ها بر روی تنوع برنامه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و این امر مهم باید در تولید برنامه‌های دینی و مذهبی نیز مد نظر قرار گیرد و دروغ دشمنان اهل‌ بیت(ع) شناسایی و افشا شود.

حضرت آیت‌ﷲ نوری همدانی جریان‌های تندرو و تکفیری را بزرگ‌ترین تهدید برای جهان اسلام دانسته و گفتند: علمای اسلام باید در مقابل این جریان‌ها متحد و هوشیار باشند.

حجت‌الاسلام و المسلمین زمانی، معاون بین الملل حوزه‌های علمیه، محبت اهل بیت(ع) را یکی از مهم‌ترین مشترکات دو ملت ایران و مصر ذکر کرد و گفت: مساجد متعددی در مصر وجود دارد که به نام ائمه اطهار(ع)، حضرت زهرا(س) و زینب(س) نام‌گذاری شده‌اند. وی همچنین اشاره کرد: من گزارشی از آنچه به طور مستقیم مشاهده کرده‌ام ارائه می‌دهم؛ گاهی مصری‌ها در ابراز محبت از ما شیعیان جلو می‌زنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی، نماینده حضرت آیت‌ﷲ سیستانی با اشاره به اینکه شیعیان با اهل تسنن مشکلی ندارند، گفت: علمای وهابی و تکفیری در هیچ مناظره‌ای شرکت نمی‌کنند و حاضر نیستند حتی اگر با منطق و استدلال مواجه شوند، دست از عقاید خود بردارند!

تدبیر
رئیس جمهوری اسلامی ایران در دیدار نخست وزیر عراق تأکید کرد: موضوع سوریه و اجلاس ژنو ۲ باید با تأکید بر خروج کامل تروریست‌ها از این کشور و ایجاد شرایط لازم برای برگزاری انتخابات کاملا آزاد و بدون پیش‌شرط به سرانجام برسد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حیدر مصلحی، وزیر پیشین اطلاعات با بیان اینکه دشمنان به دنبال تغییر شعارهای مبنایی و اصولی نظام اسلامی هستند، گفت: دشمن برای حذف شعارهای انقلابی کشورمان سرمایه‌گذاری گسترده‌ای را آغاز کرده است.

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور دوشنبه یازدهم آذرماه در پنجاه و ششمین نشست خبری به سؤالات خبرنگاران رسانه‌های گروهی پاسخ داد. صحیح نبودن استفاده از فیس بوک، واکنش به اظهارات رضا خاتمی، منشور حقوق شهروندی، طول کشیدن پرونده مهدی هاشمی، زمین‌خواری و متهم اختلاس بیمه، از جمله مواردی بود که دادستان کل کشور در گفت‌وگوی هفتگی خود با خبرنگاران به بررسی آنها پرداخت.

اخبار داخلی حوزه
حضرت آیت‌ﷲ مظاهری در دیدار با مدیرعامل و جمعی از مدیران حوزه‌نیوز، طی سخنانی با اشاره به اهمیت و جایگاه اطلاع‌رسانی در دنیای کنونی اظهار داشتند‌: قطعا امام زمان(عج) به هفته‌نامه افق و خبرگزاری حوزه نظر لطف دارد.

مدیر اجرایی مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه، جزئیات انتخابات هفتمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم را تشریح کرد و از آغاز نام‌نویسی داوطلبان خبر داد.

مدير اجرایی حوزه علميه خراسان گفت: مدرسه فقاهت با رويكرد فقه و اصول از سال آينده تحصيلی، در مشهد برای تربیت مجتهدان آینده راه‌‌اندازی می‌شود.

معاون اداری و مالی حوزه‌های علمیه از برگزاری نشست مسئولان کمیته وقف حوزه با نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و بررسی روند شناسایی و احیای موقوفات حوزوی خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال، در نشست دانش‌افزایی مدیران مدارس علمیه قم، با اشاره به نقش استاد در تربیت طلاب، اظهار داشت: در سیستم حوزه تربیت و آموزش تفکیک ناپذیرند و براساس نظر رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام، تا زمانی که کتاب‌های درسی با کفایت تدوین نگردد، تدریس رسائل، مکاسب و کفایه به قوت خود باقی خواهد بود.

رده‌های مرتبط