مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت
با موضوعات «حوزه علمیه قم و فلسفه»، «منشور روحایت» و «تبلیغ»

پس از تأخیری حدوداً شش‌ماهه، نسخه مکتوب مباحثات با طراحی و قطع جدید منتشر شد. در هجدهمین نسخه مکتوب مباحثات پرونده‌های «‌حوزهٔ علمیهٔ قم و فلسفه»، «منشور روحانیت؛‌ از آرمان تا واقعیت» و «تبلیغ» که در فواصل مختلفی در ماه‌های گذشته در سایت مباحثات منتشر شده، آمده است.

علی‌رغم آن‌که بعد از پیروزی انقلاب و شکل‌گیری حوزه‌ٔ علمیه در قامت جدید، دروس عقلی و به‌ویژه فلسفه به‌صورت رسمی در برنامه‌ٔ درسی طلاب قرار گرفت، اما واقعیت آن است که همچنان پرداختن به فلسفه در حوزه ـ هم در بخش آموزش و هم در بخش پژوهش ـ حساسیت‌‌هایی را به همراه دارد؛ حتی برخی مراجع و اساتید به‌طور جدی مخالف آن‌اند و از ابراز این مخالفت نیز ابایی ندارند؛ چه آنکه اصالت و قوام مذهب ـ و حوزه به‌عنوان رکن رکین حفظ و نشر آن ـ را به فقه و اصول می‌دانند و فلسفه را در بدترین حالت بسترساز انحرافات فکری و در بهترین حالت مشغولیتی بیهوده تلقی می‌کنند. از سوی دیگر برخی افاضل و حتی مراجع عظام تقلید پرداختن به فلسفه را برای طلاب نه‌تنها مضر یا بیهوده نمی‌دانند، بلکه آن را حداقل برای مبارزه با جریانات فکری منحرف و ضد دین ضروری برمی‌شمارند. رهبر انقلاب نیز چندی پیش (در دیدار با اعضای هیئت مؤسس و هیئت‌مدیره‌ی مجمع عالی حکمت اسلامی و دست‌اندرکاران برگزاری همایش ملی حکیم طهران «آقا علی مدرس زنوزی») بر اهمیت فلسفه اسلامی تأکید کردند. در همین رابطه با برخی چهره‌های حوزوی موافق و مخالف فلسفه به گفت‌وگو نشسته و وضعیت فلسفه در حوزه‌‌ی علمیه‌ٔ قم را بررسی کرده‌ایم. از مطالب مهم این پرونده می‌توان به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین رضا برنجکار با عنوان «دانش‌های عقلی در حوزه وضعیت مناسبی نسبت به فقه ندارند» یا گفت‌وگو با دکتر محمد جاودان با عنوان «تفکر سنتی فلسفی در دورهٔ جدید چه کارکردی می‌تواند داشته باشد»، اشاره کرد. گزارشی اجمالی از مهم‌ترین نظرات مخالفان فلسفه در میان علما با عنوان «ستیز بی‌پایان فقها و فلاسفه بر بستر دعوای نقل و عقل» نیز از مطالب دیگر این پرونده است.

«منشور روحانیت؛ از آرمان تا واقعیت» نیز مجموعه‌ٔ چند گفت‌وگوست که در اوایل اسفندماه ۹۶ (سالروز صدور منشور روحانیت) با برخی فضلای حوزهٔ علمیه قم انجام شده است؛ از جمله گفت‌وگو با حجج‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی و  سید حسین موسوی تبریزی؛ که البته مهدی نصیری در یادداشتی ارسالی برای مباحثات با عنوان «آقای موسوی تبریزی، تاریخ را درست روایت کنید» به برخی ادعاهای مطرح‌شده توسط حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی تبریزی در گفت‌وگو با مباحثات واکنش نشان داد.

همچنین به‌مناسبت ماه‌های تبلیغی (رمضان، محرم و صفر) گفت‌وگوهایی با برخی چهره‌های مطرح عرصهٔ تبلیغ، خطابه و عاشوراپژوهی در قالب پرونده‌ٔ «تبلیغ» منتشر شده است؛‌ مانند گفت‌وگو با آیت‌ﷲ نظری منفرد و حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی و حجت‌الاسلام والمسلمین صحتی سردرودی.

از دیگر مطالب مهم این شماره مکتوب مباحثات می‌توان به مصاحبه با آیت‌ﷲ محمد سند بحرانی از اساتید حوزه علمیه نجف (در موضوعات مختلفی مانند تساوی حقوق زن و مرد، حقوق بشر و دموکراسی، خشونت‌های مذهبی و تکفیر و چالش‌های زیست مسلمانی در جهان جدید) و حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب (درباره سیاست‌های کلان حوزه‌های علمیه در پذیرش طلاب و توسعه کمی ساختار حوزه‌) اشاره کرد.

نسخه مکتوب مباحثات همچنان در شمارگان محدود و صرفاً برای برخی بیوت مراجع و بعضی مراکز علمی و پژوهشی ارسال می‌شود.

علاقمندان می‌توانند فایل پی‌دی‌اف هجدهمین شماره را از اینجا دریافت نمایند.

رده‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

  1. محمد 

    سلام
    فایلی که گذاشتید فایل عکس جلد هست نه فایل پی دی اف مجله وزین مباحثات
    خواهشا فایل پی دی اف رو هم قرار دهید
    در ضمن بنده هرچقدر که گشتم فایل شماره ۱۵ نسخه مکتوب مباحثات رو پیدا نکردم
    ممنون میشم اگر اون رو هم در سایت قرار بدید
    وفقكم الله لما يحب و يرضى