مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

علما و مراجع تقلید
حضرت آیت‌ﷲ صافی‌گلپایگانی در نوشتاری به مناسبت ۱۷ دی، سال‌روز کشف حجاب تصریح کردند: «سزاوار نيست و دور از انتظار است بانوی مسلمان، در غرب و قلب اروپا بر حفظ حجاب اسلامي آن‌گونه در برابر فشارهای دولت‌های آنها مقاومت کند، ولى در کشور اسلامي عزيز ما ايران، ترک چادر رايج شود.» متن کامل این نوشتار را در خبرگزاری حوزه بخوانید.

امام جمعه شهرستان فومن از برگزاری کنگره بزرگ مرجع عالی‌قدر جهان تشیع مرحوم آیت‌ﷲ‌العظمی بهجت فومنی در زادگاهش، فومن در سال آینده خبر داد. این کنگره بزرگ هم‌زمان با پنجمین سال عروج ملکوتی حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی بهجت فومنی(ره) در اردیبهشت‌ماه سال آینده با حضور دوستداران و مریدان ایشان در شهرستان فومن برگزار می‌شود.

حضرت آیت‌ ﷲ علوی گرگانی با بیان این‌که حق و باطل همیشه وجود داشته است، گفتند: متأسفانه امروز وهابیت دست به اقدامات جنایتکارانه و کشت و کشتار مردم بیگناه می‌زند و جای تعجب دارد که این اقدامات خود را کاری خداپسندانه می‌داند.

حضرت آیت‌ﷲ مکارم شیرازی با توجه به نزدیک شدن سالروز آغاز ولایت حضرت مهدی(عج) به مردم توصیه کردند از برخی اقدامات که سبب ایجاد تنازع و کینه در بین مسلمانان می‌شود و بهانه به دست دشمنان می‌دهد، اجتناب کنند.

اخبار داخلی حوزه
آیت‌ﷲ حسینی بوشهری از اجرای طرح آمایش سرزمینی حوزه‌های علمیه در آینده نزدیک خبر داد و اظهار کرد: با اجرای این طرح فاصله میان حوزه‌های علمیه در شهرها و استان‌های مختلف مناسب با جمعیت و نیازها می‌شود.

مسئول ستاد عمره و عتبات طلاب، اردیبهشت‌ماه ۹۳ را زمان اعزام طلاب به سرزمین وحی اعلام کرد، اما گفت: در صورت فراهم شدن شرایط، نخستین کاروان طلاب اسفندماه سال جاری اعزام می‌شود.

مسئول ستاد راهیان نور حوزه، آخرین مهلت ثبت نام طلاب در اردوهای راهیان نور را اول بهمن ماه اعلام کرد و گفت: امسال ۱۰ هزار طلبه به همراه خانواده، به مناطق عملیاتی جنوب در دوران دفاع مقدس اعزام می‌شوند.

معاون امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه از تشییع چهار شهید گمنام در روز جمعه ۲۰ دی‌ماه در قم خبر داد و گفت: دو شهید گمنام پس از تشییع مردم در شهرک مهدیه و دو شهید دیگر در شهرستان دستجرد آرا‌م خواهند گرفت.

تدبیر
حضرت آیت‌ﷲ جوادی آملی حفظ نظام اسلامی را یک تکلیف اجتماعی دانسته، تأکید کردند: افزون بر نماز و روزه یک سری وظایف اجتماعی نیز نسبت به نظام، مسئولان و مملکت داریم که باید نسبت به آنها اهتمام داشته باشیم. حفظ نظام همچون نماز و روزه یک تکلیف است.

آیت‌ﷲ عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در واکنش به اظهارت محمدرضا خاتمی دبیر کل سابق جبهه منحله مشارکت پیراون مجوز نداشتن نهادهایی چون جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز گفت: جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز حزب سیاسی نیستند که نیاز به مجوز از کمیسیون ۱۰ احزاب داشته باشند. اینها از جمله ارکان روحانیت محسوب می‌شوند و در جامعه مدرسین نهادهای عالی حوزوی مانند شورای عالی حوزه و مراکز مدیریتی حوزه‌های علمیه حضور دارند.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر رشاد، در مراسم پیش‌همایش حکیم تهران که به منظور نکوداشت علامه عالی مدرس زنوزی برگزار شد، با اظهار تأسف از برخی شنیده‌ها در خصوص احیای اخباری‌گری در تهران اظهار داشت: بسیار تلخ است بشنویم در تهران جلساتی برای لعن علامه شهید مطهری برگزار شده و صدای گام‌های اخباری‌گری به گوش می‌رسد.

استاندار قم در دیدار با علما
حضرت آیت‌ﷲ جوادی آملی در دیدار استاندار قم با اشاره به اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر معظم انقلاب، تولید داخلی را مهم‌ترین راه مقابله با تحریم‌ها عنوان کرده، خواستار ایجاد اشتغال جوانان بر اساس شرایط بومی استان قم شدند.

ستاندار قم همچنین با حضور در مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با آیت‌ﷲ مصباح یزدی دیدار و گفت‌وگو کرد. آیت‌ﷲ مصباح یزدی در این دیدار تأکید کردند: مسئولین به غیر از دینی که نسبت به امام(ره) و خون شهدا دارند، در برابر ۷۵ میلیون نفر ملت ایران نیز مسئول‌اند؛ لذا شایسته است همواره قبل از اتخاذ یک تصمیم، لحظه‌ای فکر کنند که آیا این تصمیم مورد رضایت خداوند متعال و امام زمان(عج) هست یا نه.

آیت‌ﷲ حسینی بوشهری نیز در دیدار استاندار قم بر تراز و جایگاه ملی استان قم تاکید کرده، گفت: با انتصاب مدیران متعهد، متخصص و خلاق گام‌های بلندی در راستای توسعه و آبادانی هرچه بیشتر استان توسط ایشان برداشته شود.

۱۹ دی
هزاران نفر از مردم متدین، انقلابی و ولایت‌مدار شهر مقدس قم هم‌زمان با سالروز قیام ۱۹ دی با حضرت آیت‌ﷲ خامنه‌ای دیدار کردند. حضرت آیت‌ﷲ خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار، یکی از ابعاد مهم حادثه ۱۹ دی سال ۱۳۵۶ را اقدام و عمل، با تکیه بر ایمان راسخ و همراه با بصیرت، و در سخت‌ترین شرایط، دانستند و تأکید کردند: مهم‌ترین درس حادثه ۱۹ دی قم، این است که برای عبور از مشکلات باید با ایمان راسخ و بصیرت نسبت به دشمن و فراموش نکردن دشمنی او، بر توانایی‌ها و ابتکارهای داخلی ملت و استعدادهای جوان تکیه کرد و چشم به خارج ندوخت. (متن کامل بیانات)

جمعی از طلاب، علما، سپاهیان و اقشار مختلف مردم به مناسبت سالروز قیام ۱۹ دی مردم قم با حضرت آیت‌ﷲ نوری همدانی دیدار کردند. حضرت آیت‌ﷲ نوری همدانی، در این دیدار با اشاره به نقش قیام ۱۹ دی در تحقق انقلاب اسلامی، اظهار داشتند: ۱۹ دی مباهله امام خمینی با ابرقدرت‌ها بود.

آیت‌ﷲ محمدحسین احمدی فقیه یزدی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در پاسخ به این پرسش که چرا روز ۱۹ دی بعد از گذشت ۳۶ سال هنوز ماندگار است و رهبر معظم انقلاب هم توجه ویژه‌ای به این روز بزرگ دارند، گفت: اصل موضوع اهمیت ۱۹ دی به دلیل حمله به مقام مرجعیت و فقاهت بود.

حجت‌الاسلام نکونام، نماینده ولی فقیه در چهار محال و بختیاری و استاد حوزه علمیه قم، از قیام ۱۹ دی مردم قم به عنوان تداوم‌بخش حرکت‌های مردمی و سبب‌ساز پیروزی انقلاب یاد کرد و گفت: امروز هم روحیه جهادی و بصیرت مردم انقلاب اسلامی را حفظ کرده است.

اخبار مرتبط با وقف
همایش وقف در اقتصاد امروز با حضور فعالان عرصه وقف و اساتید اقتصاد در هتل ارم تهران برگزار شد. حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در این همایش گفت: برخی خیال می‌کنند احکام شرعی تنها مربوط به نماز و روزه است؛ از این رو وقتی بحث موقوفات به وسط می‌آید احکام شرعی آن را نادیده می‌گیرند بنابراین با این وضعیت موقوفات هیچ صرفه اقتصادی نداشته و نخواهد داشت، متأسفانه ما طلبه‌ها احکام وقف را به مردم نگفته‌ایم و وقف مهجور مانده است.

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز با تأکید بر اهمیت ورود رسانه‌ها به صورت جدی به مسئله وقف و گسترش آن تصریح کرد: وقف نسبت به چهار سال گذشته از افزایش ۱۰ برابری برخوردار شده که مهم‌ترین عامل آن توجه ویژه رسانه‌ها به این مسئله بوده است.

حجت‌الاسلام عبدالکریم فرحانی، معاون آموزشی و امور استان‌های حوزه‌‍‌های علمیه کشور، اظهار داشت: اگر آثار حیاتبخش وقف به درستی تبیین و تدوین شود این سنت الهی سهم چشمگیری در تحول ساختار فرهنگی جامعه ایفا خواهد کرد.

مسئول کمیته وقف حوزه‌های علمیه نیز از شناسایی و احیای بیش از یک هزار و ۹۵۰ موقوفه حوزوی با ۱۱۴ هزار رقبه در سراسر کشور خبر داد.

اخبار حوزه نشر
سی و یکمین جلد کتاب ارزشمند تسنیم (تفسیر قرآن کریم) اثر حضرت آیت‌ﷲ جوادی آملی از سوی انتشارات اسراء به تازگی به بازار کتاب ارائه شده است. این جلد از تفسیر تسنیم، شامل تفسیر آیات ۱۷۲ تا ۲۰۶ سوره مبارکه اعراف است.

اثر جدید آیت‌ﷲ موسوی اردبیلی با عنوان «حقوق و دادرسی کیفری در آینه فقه»، رونمایی شد. معاون آموزش دانشگاه مفید در آیین رونمایی از این کتاب گفت: این کتاب به بیان فقهی مسایل حقوقی بر اساس فقه جواهری نوشته شده است.

کتاب «مدیریت حوزه‌های علمیه و مراکز آموزشی» نوشته حجت‌الاسلام محمد حسن نبوی، معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‌های علمیه منتشر شد. این کتاب به قلم حجت‌الاسلام محمد حسن نبوی در دوازده فصل و مقدمه منتشر شده و به بررسی‌ راهکارهای افزایش بهره‌وری و مدیریت حوزه پرداخته است.

رده‌های مرتبط