مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

به گفته‌ جانشین دبیر نهمین اجلاسیه‌ی منطقه‌ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم این اجلاسیه با عنوان «رسالت روحانیت و حوزه‌های علمیه در پیشبرد بیانیه گام دوم انقلاب» روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، ۱۳ و ۱۴ آذرماه در اصفهان برگزار خواهد شد.

اجلاسیه‌های منطقه‌ای جامعه مدرسین هر دو سال یک‌بار در یکی از مناطق کشور برگزار می‌شود و بهانه‌ی خوبی است تا تعدادی از عالی‌ترین شخصیت‌های حوزوی در این مناطق حضور داشته باشند و از نزدیک با روحانیون و طلاب دیدار و گفت‌وگو کنند.

براساس برنامه‌ریزی و اعلام قبلی مسئولان این اجلاسیه، بیانیه‌ی گام دوم رهبر معظم انقلاب و رسالت روحانیون و وحوزویان موضوع اصلی اجلاسیه خواهد بود که در وهله‌ی نخست امری طبیعی و ضروری به نظر می‌رسد.

اما با توجه به اتفاقات اخیر و بحرانی که کشور با آن مواجه شد این سوال جدی مطرح است که جامعه مدرسین در موضوع برخی کمیسیون‌ها تجدید نظر خواهد می‌کند و آیا تلاش خواهد کرد که به رسالت خود و روحانیت در قبال بحران‌های سیاسی و اجتماعی هم بپردازد؟

در وقایع اخیر بخش زیادی از جامعه با یک شوک ناگهانی اقتصادی مواجه شد و درپی آن اعتراضات بخش‌های مختلف جامعه از مردم عادی گرفته تا نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی و اجتماعی باعث تحرکات کف خیابانی شد. ناگفته پیداست که اگرچه مردم عادی انتقادات به‌حقی دارند، اما متاسفانه اعتراضات خیابانی همیشه بهترین بهانه برای ورود آشوبگران و فرصت‌طلبان است.

اتفاقی که این‌بار هم به تلخی روی داد و باعث به‌هم خوردن نظم و آرامش جامعه و متاسفانه منجر به کشته‌ شدن عده‌ای از هموطنان و خسارت‌های بسیار گسترده‌ی مالی شد. در این بین برخی از مساجد و حسینیه‌ها و حوزه‌های علمیه مورد تهاجم افرادی قرار گرفت که قطعا در زمره‌ی آشوب‌گران بودند، چرا که مردم عادی هیچ‌گاه به خود اجازه نمی‌دهند اماکن مقدس را مورد هجمه قرار دهند.

حال این سوال جدی مطرح است که اجلاسیه‌ی جامعه مدرسین در اصفهان – که یکی از شهرهای پرتنش در وقایع اخیر بود- چه میزان خود را مسئول بررسی و ریشه‌یابی بحران اخیر می‌داند و آیا قرار است این اجلاسیه پشت درهای بسته برگزار شود یا آنکه عملا به قرار گرفتن شخصیت‌های مهم حوزوی در کنار مردم منجر شود؟

آیا نمی‌توان به بهانه‌ی حضور جمع قابل توجهی از شخصیت‌های حوزوی، برنامه‌ی برای دیدار و گفت‌وگو با مردم در بازار و مراکز عمومی هم داشت تا در عمل نشان داده‌ شود روحانیت در کنار مردم و میان مردم است؟

رده‌های مرتبط