مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

صبح امروز رئیس سازمان  صداوسیما در سفر به شهر قم با برخی از علما از جمله آیت‌ﷲ حسینی بوشهری دیدار کرد.

سفر دکترعلی‌عسگری و برخی از مدیران همراه او به قم در حالی صورت می‌گیرد که در چند سال اخیر بویژه دوران ریاست او بر صداوسیما اتنقادات جدی به نوع مدیریت این سازمان و عملکرد آن بویژه در زمینه مسائل فرهنگی و سیاسی وجود داشته است. اگرچه فعالیت‌های صداوسیما  بخاطر ویژگی‌های خاصی که دارد همیشه زیر ذره‌بین و مورد نقد افکار عمومی بوده است اما در سال‌های اخیر ضعف مدیریت در بخش‌های مختلف فراتر از نقدهای افکارعمومی بسیار فراتر بوده و به یک بحران ‌سازمانی تبدیل شده است و نتیجه‌ی آن همیشه در قاب تلویزیون یا صدای رادیو قابل لمس است.

از جمله انتقادات وارده عدم درک صحیح مدیران از فضای حاکم بر ارتباطات و شبکه‌های اجتماعی است که عملا رسانه‌ی ملی جمهوری اسلامی ایران را در موضع ضعف و انفعال قرار داده است و تریبون رسمی انقلاب اسلامی به یک توجیه‌گر ضعیف و همیشه منفعل تبدیل شده‌است.

در این وضعیت و اوج ناتوانی مدیران فعلی، سفر رئیس سازمان صداوسیما به قم می‌تواند معنادار باشد. نخستین دیدار او با آیت‌ﷲ حسینی بوشهری ریاست محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بوده‌است. سابقه نشان داده‌است قطعا در این دیدارها مراجع عظام و مدیران سطوح عالی حوزه به نمایندگی از دغدغه‌مندان حوزوی انتقادات صریحی نسبت به عملکرد صداوسیما مطرح می‌کنند. آنان هیچ ابائی ندارند که صراحتا ناتوانی مدیران در اداره‌ی نهادهای نظام بویژه مهمترین نهاد تبلیغی جمهوری اسلامی ایران را به رئیس آن گوشزد کرده و مطالبه‌ی جامعه دینی و حوزوی را به آنان ابلاغ کنند.

اما با نگاهی از زاویه‌ای متفاوت باید نگران چنین دیدارهایی باشیم. چراکه در گذشته نیز صداوسیما اطلاع‌رسانی و انعکاس این دیدارها را کاملا مدیریت کرده و آنچه به صورت رسمی منتشر می‌شود تجلیل از خدمات مدیران و تایید عملکرد صداوسیماست! در واقع این دیدارها تبدیل به نوعی بهره‌برداری تبلیغاتی و ایجاد مصونیت در مقابل انتقادات جامعه دینی و حوزوی شده‌است.

بنابراین جا دارد دست‌اندرکاران دفاترعلما نسبت به این نکته‌ی مهم توجه داشته باشند و با انعکاس دقیق بیانات مطرح شده در دیدارها نشان دهند که مراجع و رئیس جامعه مدرسین حوزه‌ی علمیه قم چگونه نسبت به نارسائی‌های فرهنگی نهادهای متولی اشراف داشته و آنگونه که لازم است به رسالت خود در قبال امور مهم نظام از جمله موضوعات فرهنگی و دینی عمل می‌کنند.

رده‌های مرتبط