مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی با صدور اطلاعیه‌ای، نسبت به بی‌توجهی و سکوت مجامع بین‌المللی درخصوص جنایات و تحرکات اخیر طالبان هشدار دادند و با ابراز نگرانی از «اعتماد به طالبان»، صراحتا  دولت جمهوری اسلام ایران را هم مورد خطاب قرار داند.

در یک ماه گذشته طالبان پیش‌روی قابل توجهی در مناطق مختلف افغانستان داشته است که در تحلیل نوع مواجهه با این گروهک عده‌ای از چهره‌های سیاسی و مذهبی و مسئولان کشور از«به رسمیت شناختن طالبان به دلیل تغییرات فکری و ماهیتی» و یا «حمایت از آنان بخاطر شکل‌گیری جبهه‌ی متحد اسلامی» سخن گفته‌اند.

این پیام صریح و جدی کهن‌سال‌ترین مرجع  تقلید شیعیان حکایت از آن دارد که مراجع عظام تقلید نسبت به این مواجهه انتقاد جدی دارند و همچنان قدرت یافتن این گروهک را تهدید جدی برای زیست مسالمت‌آمیز ادیان و فرق اسلامی در افغانستان و در گام بعدی  تهدیدی برای شیعیان می‌دانند.

بررسی اظهارنظرها یا ارشادات آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی در بیست سال اخیر نشان می‌دهد «پایبندی به شعائر دینی» و «عمل به نص صریح احکام شرعی» یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های این مرجع تقلید  و محور اصلی بسیاری از تذکراتی بوده که در دیدار با شخصیت‌های مختلف سیاسی و نظامی بیان کرده‌اند.اگرچه این دغدغه‌ها در بین دیگر بزرگان حوزوی که به نوعی جزو طیف سنتی‌ها محسوب می‌شوند وجود داشته‌است اما به هنگام بیان از سوی آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی تاثیرات بسیاری جدی درپی دارد.

جدای از جایگاه منحصربه‌فرد ایشان در بین مراجع عظام تقلید، یکی از اصلی‌ترین دلایل این اثرگذاری را باید در نوع سیاست‌ورزی و مواجهه‌ی این مرجع تقلید با حاکمیت دانست. منش و روش آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی تعامل و ارتباط حسنه با نظام در عین انذار و تذکرات بسیار صریح و جدی است.  استراتژی که ممکن مورد پسند و حمایت اکثریت طیف‌های سنتی و البته انتقاد اقلیتی دیگر باشد.

این مرجع تقلید به هنگام انتخابات با آغوشی باز از صندوق رای استقبال کرده و درخواست دیدار با مسئولان عالی نظام را نیز می‌پذیرد تا نشان دهد در نگاه کلان حامی جدی نظام بوده، اما لازمه‌ی این حمایت انذارها و انتقادات صریح نیز است. رعایت حدود شرع و قوانین اسلام خط قرمز مرجعیت بوده و هیچ‌گاه از این خط قرمز عقب نخواهد نشست.

چنین رویکردی در تعامل با نظام از سوی آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی باعث شده است که تذکرات صریح ایشان تاثیرات بسیار جدی داشته‌باشد و تفاوت آن با سایر رویکردهای موازی برهمگان آشکار است.

از سوی دیگر مسئولان حاکمیتی این تذکرات صریح مراجع عظام تقلید را باید سرمایه‌ی بزرگی برای نظام  بدانند و عمیقا معتقد باشند این هشدارها تضمین‌کننده‌ی اسلامیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است در صورت تضعیف اسلامیت نظام، مشروعیت آن نیز از بین خواهد رفت.

اگرچه مخاطب هشدارهای آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی بخش‌های مختلف تصمیم‌گیر نظام شامل دولت و نهادهای نظامی و امنیتی است اما امید است دولت جدید به این سرمایه‌های نظام یعنی مراجع عظام تقلید و علما و طیف‌های مختلف حوزه عنایت ویژه‌ای داشته باشد.

رده‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

  1. ناشناس 

    اين مسائل از شمول فهم حوزه علميه فعلي كه غرق در احكام است، خارج است.
    با مداخله هاي بي جا امنيت ملي را به خطر نياندازيد.

    1. علی 

      امنیت ملی را چه کسانی به وجود آوردند غیر از شهدا —وصیت نامه ی آنها را خوانده ای —شمار زیادی از آنان طلبه بودند —تقربا بقیه هم پای منبر طلبه های حوزه نشسته اند

  2. امنیت ملی 

    هرات شهر شیعه نشین افغانستان سقوط کرد، از زبان یکی از شیعیان هرات نقل می کنم

    آه بگذار این سالهای حرام بگذرد ..

پاسخ دهید