هیاهوی برخی مدعیان طب اسلامی در سالهای اخیر بویژه در دوران کرونا بسیاری از حوزویان و دلسوزان را نگران کردهاست، چراکه عدهای که تلاش میکنند به عنوان تابلو و ویترین این جریان شناخته شوند رفتارهای هنجارشکنانه در عرصههای مختلف از خود بروز دادهاند و عملا وارد ورطهی فرقهگرائی شدهاند.
آنچه که مسلم است استفاده از دستوارت سنتی و اسلامی و داروهای گیاهی ریشه در باورهای عمیق مردم ایران دارد و انتقاد از حرکتهای اخیر عدهای معدود به عنوان مدعیان طب اسلامی به هیچ عنوان به معنای نفی و انکار بهرهمندی از این روشها نبودهاست. آتچه که جای نگرانی ایجاد کردهاست موجسواری و سوءاستفاده از باورهای سنتی و دینی مردم برای رسیدن به امیال و خواستههای لیدرهای این جریانات است.
دقیقا مانند سایر فرقهها و حرکتهای مربوط به عرفانهای نوظهور که لیدرهای آنان از اعتقادات ریشهای مردم به مسائل معنوی و ائمه معصومین برای ارضاء نیازهای خود سوءاستفاده کردهاند.
در این یادداشت به چرائی گرایش مردم به فرقهها و جریانهای نوظهور خواهیم پرداخت که به خوبی تشابه مدعیان طب سنتی با این حرکتها مشخص شود.
الف:دلایل گرایش به فرقهسازی
۱- انگیزه مادی:
اطلاعات موجود نشان میدهد که انگیزه بسیاری از مدعیان، سودجویی و منفعتطلبی است. بسیاری از عناصری که به فعالیت فرقهای روی آوردهاند، به نحوی منافع مادی خود را دنبال میکنند. منابع مادی آنها با کلاهبرداری و اغفال مریدان تأمین میشود.
۲-انگیزههای روحی و روانی:
حس برتریجویی، جاهطلبی، کسب مقام و رسیدن به مرتبه اجتماعی، افرادی را وادار به فعالیت در این زمینه میکند. همچنان که عدم تعادل روحی و روانی نیز در برخی مدعیان، منشاء این گونه فعالیتها است.
۳- انگیزه غیراخلاقی:
انگیزه غیراخلاقی، زمینه را برای افرادی فراهم میسازد که با سوءاستفاده از آموزههای دینی و رفتار قدیسمآبانه، دست به اعمال خلاف شرع بزنند و مریدان توسط آنان اغفال میشوند و مورد سوءاستفاده جنسی قرار میگیرند و یا در قالب احکام ساختگی، روابط نامشروع با آنان برقرار میسازند و در مواردی به مرتبطان خود توصیه به امور خلاف (با توجیه شرعی و عرفانی) میکنند و از این طریق به ناهنجاریهای اجتماعی دامن میزنند؛ بین خانوادهها اختلاف ایجاد میکنند و باعث جدایی همسران از یکدیگر میشوند.
۴- انگیزه سیاسی
کم نیستند لیدرهای جریانهای انحرافی و فرقهگرائی که برای گرم کردن مجلس و محفل خود به هر سبک و شیوه و شگردی متوسل میشوند.
طرح ادعاهایی مانند شفا یافتن بیماران و… در فضایی عاطفی و احساسی طرح میشود و افراد شرکت کننده به دلیل اعتقاد و باوری که دارند، میپذیرند و برخی از گویندگان مذهبی نیز چون از انقلاب و نظام حمایت میکنند، حامیان نظام و رهبری نیز به آنان اعتماد پیدا میکنند.
ب:چرائی گرایش به فرقهها
۱-فقدان نگاه همه جانبه به دین و ناآگاهی به مبانی دینی، باعث شده است که برخی به دین، نگاهی سطحی داشته باشند و توان تفکیک حقایق را از آن چه رنگ و بوی دینی به خود گرفتهاند، نداشته باشند.از این رو، افراد شیاد میتوانند آنان را اغفال کنند و همین امر، زمینه و بسترهایی را ایجاد میکند تا مدعیان بتوانند ایدهها و امیال خود را به راحتی مطرح کنند.
۲- تحجرگرایی مانع از تفکرگرایی و خردورزی است و آثار زیانباری را درپی دارد که هریک از این آثار به نحوی، زمینه و بستر بروز فرقههای خرافی را فراهم میسازند. تحجر نقطه مقابل تفقه دینی است، چون منشاء آن جمودی است که عقل را منکوب و اندیشه را منجمد میکند، آدمی را از اندیشیدن و تفکر دینی باز میدارد و شناخت دینی را سطحی میسازد. شناخت سطحی از دین، اخباری گری را پدید میآورد و به آسانی فرقهسازی، تحقق مییابد.
۳- نابسامانی و مشکلات اجتماعی، فرهنگی، فشارهای روحی، روانی، کمبودهای روحی و شخصیتی (خودکمبینی) افراد در جامعه
آنچه بیان شده ویژگیهای مشترک برخی از جریانها و فرقههای انحرافی در چند دهه اخیر است و با دقت نظر به رفتار برخی از لیدرهای جریان مدعی طباسلامی متاسفانه باید گفت اغلب این موارد درباره آنان نیز صادق است و همین امر باعث نگرانی شدید دلسوزان دینی و اجتماعی را فراهم کردهاست.
قطعا بخش عمدهای از مردم که با درجات مختلف به دستورالعملهای طب اسلامی و سنتی عمل میکنند در این جریانات قرار نمیگیرند و عدهای اندک که لیدرهای حرکتهای هنجارشکنانه در ماههای اخیر بودهاند مورد توجه قرار گرفتهاست. امید است بزرگان حوزه نسبت به این حرکت خطرناک عنایت ویژهای داشته باشند و جلوی رشد بیشتر این گروهها را بگیرند.
علی فرجام
بسم الله الرحمن الرحیم.
۱- طب اسلامی را در کتاب ۴ جلدی آیت الله تبریزیان،تحقیق کنید.
۲- طب شیمیایی را در عوارض بی شمار و تجارت میلیارد دلاری شرکت های غربی و یهود، تحقیق کنید.
۳- هر چیزی در کره زمین، آفتی دارد.برای دفع آفت،آن چیز را نابود نباید کرد.
۴- نظر امام خمینی رحمة الله علیه، در باب لزوم توجه به میراث علمی در زمینه طب،را گوش دهید.
۵- وقتی میتوانیم با محصولات طبیعی و گیاهی، زندگی سالم داشته باشیم و بیماری ها را با طب الهی طبیعی گیاهی،درمان کنیم، چرا از محصولات گچی و مصنوعی و شیمیایی با عوارض وحشتناک و اعتیاد مادام العمر، استفاده کنیم؟
۶- رسول خدا صلی الله علیه و آله :
علم دو بخش است :
علم دین و علم طب.
۷- داروی امام کاظم علیه السلام،
اسپند،
گلاب،
عرق آویشن،
عرق کاسنی،
نمک طبیعی،
حجامت.
۸- آقای نجمی، خدا قوت.
لطفاً یک برنامه ی مباحثه با آیت الله تبریزیان، ضبط و پخش فرمایید.
التماس دعای فرج.
علی فرجام. ۰۹۱۰۱۷۰۴۸۳۰
محسن
با تشکر از یادداشت سایت مباحثات، جالب و تأسفانگیز است که ادامهٔ کامنتها و زمزمههای موهوم طرفداران تبریزیان، به این سایت هم کشیده شده.
علی فرجام
بسم الله الرحمن الرحیم.
اسلام را در توضیح المسائل منحصر نکنید.
خدای سبحان،که انسان را خلق کرد،قبل از نفخه روح،جسمش را آفرید.
آیا برای جسمی که مرکب روح است، سکوت فرموده؟
ناشناس
وزارت بهداشت اعلام کرده است که کسانی که واکسن سینوفارم و برکت را زده اند سه ماه بعد از دوز دوم برای تزریق دوز سوم اقدام نمایند. لطفاً سایت مباحثات تاریخ مندرج از روز تزریق واکسن چاپ شده بر روی کارت واکسن مدیران و مسؤولان و … را بررسی نماید که در چه تاریخی واکسن های خود را زده اند. اگر مدیران و مسوولان خودشان هنوز سه دوز خود را تزریق نکرده اند در این مورد که مخالفان واکسن را فتنه گر و مخالفت با اجباری کردن واکسن را فتنه گری بنامیم تجدید نظر کنید یا لااقل اعلام شود تمام کسانی که واکسن می زنند در مقابل عوارض احتمالی واکسن کرونا بیمه هستند تا در صورت بروز عوارض احتمالی با تزریق واکسن کرونا بتوان با بیمه هزینه های گزاف درمان عوارض واکسن کرونا را پرداخت کرد.