مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

اسفندماه سال ۱۴۰۱دیگر کسی نیست که موضوع مسمومیت زنجیره‌ای دانش‌آموزان در مدارس را نشنیده باشد و حتی درباره آن اظهارنظر نکرده باشد. نزدیک به سه ماه است که اخبار مختلفی از این حوادث بویژه از شهر مقدس قم منتشر شده‌است و حتی در دهه اول اسفند برخی دیگر از سایر شهرهای کشور هم با آن درگیر شده‌اند.

اگرچه در حوادث مختلف مربوط به حوزه سلامت مسمومیت‌های مقطعی امری بحرانی نبوده اما عدم اطلاع از منشأ بروز مشکل، آن را به موضوعی حساس و حتی امنیتی تبدیل کرده‌است. با توجه به اینکه شروع این حوادث و اغلب موارد وقوع آن در شهر قم بوده گمانه‌زنی‌های مختلف و حتی شایعه‌ها و گزارش‌های مغرضانه رسانه‌های خارجی را شاهد هستیم.

با جدی شدن موضوع مسمومیت از اوایل اسفندماه و همچنین اظهارات برخی از مسئولان -اگرچه با تکذیب دیرهنگام – باعث شد نگاه افکار عمومی به سمت «انگیزه‌های افراطی دینی» برود. نگاهی که تنها برگرفته از حدسیات و حتی متاثر از فضای روانی ایجاد شده از سوی رسانه‌ها است، چراکه تاکنون هیچ دلیل قانع‌کننده و مستندی ارائه نشده‌است.

باتوجه به مقدمه فوق و بویژه نگاه منفی ایجاد شده نسبت به «انگیزه‌های دینی»، چگونگی واکنش حوزویان به این امر بسیار مهم خواهد بود. در عین حال بیان چند نکته در این زمینه ضروری است:

  • مواجهه و واکنش سطوح مختلف حوزیان از مراجع معظم تقلید، علما و اساتید و طلاب باید مبتنی بر چند اصل مهم باشد:

آرامش‌بخشی و پرهیز از ایجاد هرگونه ناامنی روانی در بین دانش‌آموزان و والدین وعموم مردم

تاکید بر معیار قراردادن نظرات نهادها و مراجع ذی‌صلاح قانونی

پرهیز از توجه به شایعات بویژه اخبار و گمانه‌زنی‌های رسانه‌های معاند

تاکید بر تلاش بیشتر مسئولان برای کشف عاملان این حوادث

در روزهای نیز اخیر مراجع معظم تقلید و علما برحسب احساس وظیفه تذکرات صریحی بیان فرمودند و از مسئولان امر خواستند که با جدیت تمام به دنبال یافتن دلایل این حوادث باشند.

  • خوشبختانه بزرگترین برنامه‌ی تبلیغی حوزه‌های علمیه تا چند روز دیگر و مصادف با ماه مبارک رمضان آغاز خواهد شد. در این ماه مبارک هزاران نفر از طلاب حوزه‌های علمیه در بین مردم حضور خواهند یافت و طبیعتا یکی از سئوالات اصلی مردم موضوع مسمومیت دختران در شهر قم است. این ایام بهترین فرصت برای بیان فضای حاکم برشهر قم و به صورت کلی نگاه دین به جایگاه بانوان و دختران و همچنین خدمات غیرقابل توصیف انقلاب اسلامی به رشد و شکوفائی دختران است.
  • باتوجه به فرصت ماه مبارک رمضان و موضوع حساسی که امسال در پیش‌روی مبلغان است، لازم است نهادهای اعزام مبلغ بویژه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم محتواهای دربرگیرنده آمار و اطلاعات مربوط به خدمات انقلاب در زمینه تحصیل و اشتغال و رشد جایگاه را تهیه و در اختیار مبلغان قرار دهند. پاسخ به شبهات مربوط به نگاه دین به جایگاه و یا تحصیل دختران و همچنین افشای خط سیر تبلیغات و شبهه پراکنی رسانه‌های معاند در این زمینه از دیگر موارد بسیار ضروری «ره توشه‌ی تبلیغ» می تواند باشد.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید