مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان در قم و پس از آن در برخی شهرها اگرچه بیشتر جنبه‌ی اجتماعی داشته است اما با اظهارات روز گذشته‌ی معاون وزیر بهداشت مبنی بر عمدی بودن و احتمالا انجام آن از سوی برخی محافل خاص مخالف تحصیل دانش‌آموزان دختر ابعاد عمیق‌ترامنیتی و دینی به خود گرفته‌است.

اگرچه برخی رسانه‌های مختلف احتمال تعمدی بودن آن را مطرح می‌کردند اما تا روز گذشته مقامات رسمی این احتمالات را رد کرده بودند و طبیعیتا هرگونه اظهارنظر یا پرداختن به این موضوع دامن‌زدن به شایعات و نشر اکاذیب محسوب می‌شد.

اما آنچه که دغدغه‌ی نگارنده بوده و هست عدم اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف مسئولان امر است که پیام آن نوعی «تحیر و بلاتکلیفی» است. از زمان اعلام نظر رسمی عمدی بودن موضوع توسط معاون وزیر بهداشت تاکنون ۲۴ ساعت می‌گذرد و متاسفانه ازمسئولان ذی‌ربط از جمله استاندار و فرماندار و نهادهای امنیتی که شأنیت اظهارنظر و ورود به مسئله را دارند هیچ واکنشی منتشر نشده‌است.

دقیقا در همین زمان هم انبوهی از تحلیل‌های دغدغه‌مندانه و در برخی موارد همراه با عناد اشخاص و رسانه‌ها را شاهد بودیم که ماحصل همه‌ی آنها عدم شفافیت و اطلاع‌رسانی دقیق از ماجراست.

پرسش یا پیشنهاد درباره مسائل امنیتی از عهده نگارنده خارج است اما می‌توان این سوال و مطالبه‌ی جدی را مطرح کرد که اولا این موضوع امنیتی چرا توسط یک مقام بهداشتی برای نخستین بار باید علنی شود؟ در حالیکه اطلاع مقامات استان بویژه استاندار و .. ازموضوع قطعا دقیق‌تر از معاون وزیر است.

دوم آنکه پس از اظهارات رسمی مقام وزارت بهداشت هیچ نظر سلبی و ایجابی از مقامات استان قم را مشاهده نکرده‌ایم. آیا مشاوران رسانه‌ای این مقامات برآیند این سکوت در افکار عمومی را فهم کرده و به مسئولان منعکس می‌کنند؟ آیا قضاوت افکار عمومی مبنی بر اینکه «مسئولان درصدد مخفی کردن واقعیت هستند» به اطلاع مقامات رسیده است؟

براساس آمارهای موجود انقلاب اسلامی ایران بزرگترین تحول را در آموزش و ارتقای فرهنگی دختران و بانوان ایجاد کرده‌است اما  این سکوت و عدم شفافیت می‌تواند بهانه‌ای برای رسانه‌های معاند و به نوعی همراهی جمهوری اسلامی با جریان‌های سلفی و مخالف آموزش و رشد دختران قلمداد شود و ضربه‌ی بزرگی به سرمایه و دستاورد انقلاب اسلامی ایران است.

امید است مراجع ذی صلاح استانی هرچه سریعتر با درک صحیح مسائل رسانه‌ای و افکار عمومی و همچنین عمل به تکلیف در قبال خانواده و جامعه فرهنگیان، اطلاع‌رسانی دقیقی در این زمینه انجام دهند.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید