مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

۲۴ مرداد سالروز افتتاح مجلس خبرگان رهبری بود. اولین دوره مجلس خبرگان در سال ۱۳۶۲ پس از برگزاری انتخابات و اخذ رأی مردم و مشخص شدن نمایندگان منتخب، با پیام امام خمینی(ره) افتتاح شد. این مناسبت اما در لابلای صفحات تقویم تاریخ ماند و هیچ انعکاس رسانه‌ای در صفحات رسمی دبیرخانه خبرگان نداشت.

این در حالی است که انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان، همزمان با انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی قرار است در روز جمعه ۱۱ اسفند ماه سال جاری برگزار شود و این مناسبت زمینه و بهانه بسیار خوبی بود تا دبیرخانه مجلس خبرگان برنامه‌های رسانه‌ای خود برای اطلاع‌رسانی از جایگاه و اهمیت این مجلس را برای عموم آغاز نماید.

واقعیت امر این است که مجلس خبرگان به لحاظ واجدان شرایط کاندیداتوری و مدت هشت‌ساله هر دوره و دلایل دیگر، تفاوت‌های جدی با سایر انتخابات در کشور ما دارد. طبیعتا نمی‌توان انتظار داشت که افکار عمومی و رسانه‌ها به این مجلس مانند سایر رقابت‌های انتخاباتی توجه نمایند.

بنابراین لازم است دبیرخانه مجلس خبرگان با بهره‌گیری از نظرات و تجربیات عرصه رسانه، حرکت جدی در شناساندن جایگاه این مجلس برای مردم و نخبگان آغاز نماید. واگذاری کامل این امر به صداوسیما و اطمینان خاطر کامل به آن یک اشتباه محاسباتی است . چرا که ادبیات گفتمانی برای معرفی مجلس خبرگان و ویژگی‌های منحصربه‌فرد کاندیداها این عرصه را کاملا تخصصی کرده‌است و نیاز است دبیرخانه مجلس خبرگان رأسا اقدام به تشکیل کارگروه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای در این زمینه کرده و رسانه‌های عمومی را هدایت و راهبری نماید.

این حرکت رسانه‌ای نیازمند اتاق فکر و برنامه‌ریزی چندماه است و نمی‌توان انتظار داشت در یک ماه منتهی انتخابات شاهد اتفاق اثرگذاری باشیم. باید دید در روزهای آتی دبیرخانه خبرگان چه برنامه‌هایی در این زمینه خواهد داشت.

باتوجه به جایگاه و شأن بسیار مهم مجلس خبرگان و گزینش انحصاری کاندیداهای این مجلس از مجتهدان، «مباحثات» تلاش خواهد کرد در سلسله مطالبی به زوایای مختلف این انتخابات بپردازد. لذا از مخاطبان خود دعوت می‌کنیم مطالب و یادداشت‌ها و نظرات خود را برای انتشار به مدیریت کانال یا سایت مباحثات ارسال نمایند.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید