مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

میان سه واژه قم و فیضیه و حوزه علمیه، به تعبیر شهید آیت‌ﷲ سیدمحمد باقر صدر «قرن اکید» ایجاد شده و بسیاری با شنیدن نام شهر قم، حوزه علمیه به ذهن‌شان متبادر می‌شود. برای بسیاری از مردمی که فقط دورنمایی از حوزه علمیه دارند نیز فیضیه نماد حوزه است و با شنیدن نام حوزه قم، به یاد فیضیه می‌افتند. با این حال کسانی که اطلاعات بیشتری از حوزه دارند و همه طلبه‌ها می‌دانند مدرسه فیضیه به علت حوادث تاریخی که بر آن گذشته، صرفا نمادی برای حوزه است و البته هنوز مرکز برخی از تجمعات حوزوی و یکی از مدارس حوزه است که دروس سنتّی با روش سنّتی در آن تدریس می‌شود.

پیش از فیضیه، مسجد اعظم در  جوار حرم حضرت معصومه(س) مکانی برای دروس خارج مراجع و برخی دیگر از مشاهیر حوزه سنتّی است و این دو مکان در کنار مدرسه دارالشفا، مدرسه خان(که به نام مدرسه آیت‌ﷲ بروجردی نیز شناخته می‌شود) و مدرسه آیت‌ﷲ گلپایگانی گرانیگاه حوزه سنتّی قم تلقّی می‌شود. لکن در سال‌های اخیر به عللی از جمله توسعه شهری، ورودی کم حوزه‌ها و رشد مؤسسات حوزوی و شبه دانشگاهی، این مراکز و مدارس پنجگانه، شاهد نوعی رکود و هجران و کوچ اجباری است و در شرایطی به سر می‌برد که ممکن است طلبه‌ای در حوزه قم مشغول تحصیل باشد و در طول سال تحصیلی یک بار هم گذرش به این مدارس و مراکز نیافتد.

این گزارش و روایتی که در ادامه تکمیل می‌شود محصول نگاهی است که سال‌ها شاهد و تجربه‌گر آمد‌و‌شدهای فراوان به مهد حوزه سنتّی قم بوده و پس از غیبتی چند ساله برای به‌روز کردن دانسته‌ها و کمی خاطره‌بازی، در روزهای آغازین سال تحصیلی جدید(مهر ۱۴۰۲ هجری شمسی برابر با ربیع المولود ۱۴۴۵ هجری قمری و یک سده پس از تأسیس حوزه قم)، مشغول پرسه‌زنی در گرانیگاه حوزه سنّتی شده است.

مسجد اعظم – هر چند در ابتدای تأسیس حوزه، مسجد اعظم بنا نشده و سال‌ها بعد این مسجد ساخته می‌شود ولی از همان ابتدا، «مسجد بالاسر» حرم و پس از بنای مسجد اعظم، شبستان‌های این مسجد محل برگزاری درس برخی مراجع تراز اول قم بوده است. امروزه و در سال تحصیلی کنونی نیز هنوز مسجد اعظم محل برگزاری دروس برخی مراجع قم است.

از نسل شاگردان آیت‌ﷲ بروجردی امسال تحصیلی آیات جوادی آملی، نوری همدانی و سبحانی در شبستان‌های مسجد اعظم درس خارج می‌دهند. درس آیت‌ﷲ جوادی در شبستان شرقی برگزار می‌شود. این شبستان‌ها همان شبستانی است که همیشان سال‌ها در آن درس تفسیر می‌گفت و چند سالی است که با پایان درس تفسیر، درس فقه معظم له از مدرسه فیضیه به مسجد اعظم و امسال از شبستان زیر گنبد به شبستان شرقی منتقل شده است. این شبستان پس از تعمیرات و نوسازی مسجد اعظم، شبستان «حضرت بقیة ﷲ الاعظم عج» نامیده شده است. در درس آیت‌ﷲ جوادی حضور طلبه‌های جوان محسوس است و حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر طلبه ساعت ۹ تا ۱۰ صبح در این درس خارج فقه شرکت می‌کنند.

ساعت بعدی و به طور تقریبی همین تعداد طلبه در درس خارج فقه آیت‌ﷲ نوری همدانی شرکت می‌کنند. از این نسل مراجع و اساتید فقط آیت‌ﷲ سبحانی است که درس خارج اصول را نیز تدریس کرده و همچون گذشته ساعت ۸ صبح خارج فقه و یک ساعت به غروب خارج اصول را در شبستان غربی مسجد اعظم تدریس می‌کند. شبسستان غربی در نوسازی مسجد، «شبستان امام حسن مجتبی علیه السلام» نامگذاری شده است.

آیت‌ﷲ وحید خراسانی دیگر مرجع تقلید زنده این نسل است که پیش از فراگیری بیماری کرونا به علت کهولت درس‌اش در مسجد اعظم تعطیل شده و درس خارج آیت‌ﷲ مکارم شیرازی در مسجد اعظم نیز مقارن کرونا تعطیل شده است.

از دیگر درس‌های خارج مسجد اعظم که طلاب جوان نیز حضور چشمگیری در آن دارند، درس خارج آقای شب زنده‌دار است. همچنین در میان برنامه‌های دروس خارج مسجد اعظم که در تابلوی اعلانات نصب شده، نام آقایان محمدجواد علوی بروجردی(نوه دختری آیت‌ﷲ بروجردی) و محمدحسن صافی گلپایگانی(فرزند آیت‌ﷲ لطف ﷲ صافی گلپایگانی) نیز دیده می‌شود. مطابق مشاهده میدانی در درس خارج آقای علوی بروجردی در شبستان غربی حدود ۷۰ الی ۸۰ نفر شرکت می‌کنند.

ساعت ۷ تا ۸ تا صبح نیز در شبستان امام خمینی حرم مطهر درس خارج آقای احمد عابدی برگزار می‌شود و وی فقه و اصول را همزمان در یک ساعت تدریس می‌کند. زمان این درس و تدریسِ همزمانِ فقه و اصول زمینه را برای حضور کسانی که کار اجرایی دارند، فراهم می‌کند. این درس بیش از یک دهه قبل در مسجد اعظم برگزار می‌شد و پس از آنکه شخصی به آقای عابدی گفت: «مسجد اعظم محل تدریس مراجع است»، آقای عابدی این جمله را اخراج تلقی کرد و درس‌اش به شبستان امام خمینی منتقل شد. وی حدود ۱۵۰ نفر شاگرد دارد. در محل درس مرحوم آیت‌ﷲ هاشمی شاهرودی در  سمت دیگر شبستان امام خمینی که محل مسجد محمدیه سابق است، آقای سیفی مازندرانی با حدود ۵۰ نفر در ساعت ۸ تا ۹ صبح جلسه درسی دارد.

مدرسه فیضیه و مدرسه دارالشفاء – حال و هوای درس‌های مدرسه فیضیه در نیمه ماه مهر بگونه‌ای دیگر است. دَرِ سمت رودخانه بسته است و اساتیدی که با ماشین و «محافظ» برای تدریس می‌آیند، از مسیر بلوار بهار وارد محدوده حرم می‌شوند و با عبور از صحن جواد الائمه(ع) حرم، ماشین خودشان را کنار دَرِ غربی مدرسه دارالشفاء (سمت خیابان ساحلی سابق) پارک می‌کنند و از آن مسیر وارد مدرسه فیضیه و دارالشفاء می‌شوند. گویا طلاب اجازه ورود از دَرِ اساتید را ندارند و باید از دَرِ شمالی مدرسه دارالشفا وارد مَدرس‌ها شوند.

از اعضای شورای عالی حوزه آقایان حسینی بوشهری، سید احمد خاتمی و محسن اراکی در مدرسه فیضیه و دارالشفای تدریس می‌کنند. آقای اراکی بر اساس کفش‌هایی که در ورودی مدرس قرار دارد، ۲۰ نفر شاگرد دارد اما درس آقای خاتمی جمعیت بسیاری بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد.

با وجود اینکه هنوز وارد نیمه دوم مهر ماه نشده‌ایم، بسیاری از درس‌ها تعطیل شده و برخی اساتیدی که مَدرَس در اختیار آنها قرار داده شده، شاگردی پیدا نکرده و از آنها فقط نام و ساعت تدریس‌شان بر دیوار مدرسه باقی مانده است. پُر هیاهوترین قسمت مدرسه فیضیه و دارالشفاء، حیاط قسمت اداری و صفی است که جلوی «دفتر قرارگاه جهادی گروه‌های جهادی؛ معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم» تشکیل شده است. احتمالا بخشی از این صف برای ثبت فعالیت‌های تبلیغی به هدف تمدید پرونده بیمه طلاب است، چرا که اخیرا در تمدید پرونده‌های بیمه «مرکز خدمات حوزه» سختگیری‌هایی انجام شده و تمدیده پرونده را به حضور در درس خارج یا فعالیت تبلیغی و امثالها منوط کرده‌اند.

سال‌ها قبل دوستی با تحسین از مُعمّمی نام می‌بُرد که تیشرت می‌پوشد و کلاه لبه‌دار سر می‌گُذارد و با دوچرخه در صفائیه و خیابان‌های اطراف تردد می‌کند. نامش را در میان اساتید دیدم ولی از درس‌اش خبری نبود. گویا با وجود انتساب به برخی، پیشانی بلندی نداشته و شاگردی پیدا نکرده است. همچنین از نسل آقازاده‌هایی که به جای پدر بزرگ بر کرسی درس خارج نشسته‌اند، آقای سید حسن خمینی در مدرسه دارالشفا تدریس می‌کند.

مدرسه خان – ارزیابی نشاط و حضور طلاب در  مدرسه خان به علت کوچکی محیط و تعداد کمتر مَدرَس‌ها کار آسان‌تری است. یکی از اساتید مسنّ مدرسه خان که مرحوم شده، تعریف می‌کرد: «مسئولان مدرسه آیت‌ﷲ گلپایگانی می‌خواستند مَدرَسی در آن مدرسه در اختیار من قرار دهند ولی من حال و هوای و «روح» موجود در مدرسه خان را ترجیح دادم». این مدرسه قدیمی و با «روح» هم در مهرماه از نشاط و حضور چشمگیری برخوردار نیست و گویا و دل و دماغ خوشی ندارد. برخی از درس‌ها تعطیل شده و برخی اساتید با تعداد اندکی شاگرد و حتی یک شاگرد روزگار می‌گذرانند. احتمالا این روند در روزهای میانی سال تحصیلی بیشتر به سمت قهقرا پیش رود. در این میان یک نفر قرآن به دست کنار دیوار نشسته و دیگری با موبایل کار می‌کند.

مدرسه آیت‌ﷲ گلپایگانی – اوضاع مدرسه آیت‌ﷲ گلپایگانی هم نسبت به گذشته تغییر کرده است. سال‌های قبل میان ساعت تعطیلی درس‌ها تا درس‌های ساعت بعدی آغاز شود، جُنب و جوش و تراکم خاصی در راهروهای این مدرسه ایجاد می‌شد. دوستی همان سال‌ها می‌گفت، مشکل این ازدحام سوء تدبیر معمار این مدرسه است که عرض دَرِ مَدرَس‌ها، عرض راهروها و ورودی بلوک‌های ساختمان را تقریبا یک اندازه گرفته و همین باعث می‌شود با تعطیلی همزمان درس‌ها تراکم ایجاد شود. در حالی  که باید عرض ورودی بلوک‌ها خیلی بیشتر از عرض ورودی مَدرَس‌ها قرار داده می‌شد.

حالا مشکل تراکم در ورودی‌های مدرسه آیت‌ﷲ گلپایگانی نه با تدبیر و بازسازی مجدد، بلکه با کم رَمَق شدن درس‌ها و تعطیلی برخی دیگر از درس‌ها بَرطَرف شده و دیگر تراکمی در ورودی‌ها مشاهده نمی‌شود. با این حساب، تا دیر نشده باید تاریخ شفاهی این مراکز سنّتی حوزه گردآوری شود تا شاید آیندگان را از این تاریخ ‌نگاری، سودی و درس عبرتی عاید شود.

رده‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

  1. سانسور مدافع تضعیف کردن حوزه آزاد 

    برای پاسخ به اعتراضاتی که به اضمحلال حوزه آزاد صورت گرفته است. آقای احمدحسین شریفی رئیس دانشگاه قم، برای دفاع از شورای عالی حوزه، یادداشتی را با عنوان ««حوزه علمیه؛ از درس‌های ۳۰۰ نفره تا کرسی‌های ۳ نفره: اضمحلال یا ارتقا؟»» نوشته اند. ولی سایت رسمی حوزه نیوز، همین یادداشت آقای احمدحسین شریفی را که در دفاع از سیاستهای شورای عالی حوزه بوده است را سانسور کرده است و به صورت تقطیع شده منتشر کرده است. به عبارت دیگر حتی یادداشت رئیس دانشگاه قم در دفاع از سیاستهای شورای عالی حوزه نیز مشمول سانسور شدن توسط سایت خبری رسمی حوزه نیوز شده است. متن کامل یادداشت آقای احمدحسین شریفی رئیس دانشگاه قم در دفاع از سیاست های شورای عالی حوزه در سایت رسا نیوز به صورت کامل و تقطیع نشده منتشر شده است.
    لینک متن سانسور شده و تقطیع شده یادداشت آقای احمدحسین شریفی رئیس دانشگاه قم در دفاع از شورای عالی حوزه در سایت رسمی حوزه نیوز
    با عنوان
    حوزه علمیه؛ از درس‌های ۳۰۰ نفره تا کرسی‌های ۳ نفره: اضمحلال یا ارتقا؟
    کد خبر: ۱۱۱۱۷۹۸
    ۱۶ مهر ۱۴۰۲
    https://hawzahnews.com/xct4M

    لینک متن کامل و تقطیع نشده، همین یادداشت آقای احمدحسین شریفی در سایت رسانیوز
    کد خبر: ۷۴۳۳۷۵
    ۱۷ مهر ۱۴۰۲
    rasanews.ir/0037Nv

  2. حوزه نخبگان دهه شصت 

    در سایت خبری «شبکه اجتهاد» یادداشتی در دفاع از سیاستهای شورای عالی حوزه های علمیه منتشر شده است که عنوان آن مقاله و نام نویسنده آن این است
    ««نعل وارونه حوزه آزاد!/ داود مهدوی زادگان»» که با سرچ در اینترنت متن این یادداشت در سایت شبکه اجتهاد قابل مشاهده است. در بند پنجم این یادداشت آقای داود مهدوی زادگان این متن زیر آمده است که عیناً کپی پیست می شود

    ««سابقه آن به دوران سلطه اصحاب منصب غیررسمی قائم مقامی در دهه شصت بر حوزه‌های علمیه باز می‌گردد. خدا می‌داند که اگر امام خمینی (ره) قاطعانه با این نعل وارونه حوزه آزاد مخالفت نمی‌کرد و کنار نمی‌زد، چه چیزی از حوزه آزاد باقی می‌ماند.»»

    برای بنده مفهوم و مقصود نویسنده یادداشت از این بند پنجم یادداشت نوشته شده برای دفاع از شورای عالی حوزه علمیه چندان واضح نیست ولی شاید مقصود آقای داود مهدوی زادگان از عبارت فوق این باشد که اولین افرادی که برای تضعیف حوزه آزاد اقدام کردند، از اصحاب منصب قائم مقام رهبری در دهه شصت بود که گویا حدود چهار مدرسه علمیه از بین بهترین و تازه ساز ترین مدارس علمیه قم را انتخاب کرده و بخشی از فضای آن مدارس و احیاناً تمام فضای آن مدارس علمیه قم را به طلاب نخبه اختصاص داده و برنامه درسی ویژه ای هم برای آن طلاب نخبه تدارک دیدند و عملاً مانع ورود این طلاب نخبه به فضای عمومی دروس حوزه آزاد شدند. بعد از برکناری قائم مقام رهبری در دهه شصت این مدارس علمیه با برنامه مخصوص تحصیل طلاب نخبه در آن منحل شدند.
    http://ijtihadnet.ir/

  3. اطلاعیه مراجع تقلید در مخالفت با طرح استادمحوری 

    البته مدارس تخصصی فقهی به نحو محدود از چندین سال قبل در حوزه علمیه قم تأسیس شدند و همان موقع هم اعتراض برخی از علما را به دنبال داشت. زیرا گفته می شد هدف از تأسیس از برخی از مدارس فقهی این است که اساتید جوان انقلابی را وارد تدریس سطوح عالی و خارج حوزه کنند تا بعدها مراجع تقلید آینده از بین همین اساتید جوان انقلابی باشند. زیرا اساتید جوان و انقلابی اگر می خواستند دروس سطوح عالی و خارج را شروع کنند شاگردی نداشتند و بنابراین نمی توانستند استاد انقلابی سطح عالی و خارج حوزه و در آینده مرجع تقلید انقلابی حوزه شوند. ولی قانون مدارس فقهی این است که طلاب فقط باید در درس اساتید مورد تأیید مدرسه فقهی شرکت کنند. بدین ترتیب جریان انقلابی مشکل به مرجعیت رساندن آینده و مدرس سطح عالی کردن اساتید جوان انقلابی را حل کرد. زیرا در مدارس تخصصی فقهی شرکت در درس اساتید سطح و عالی مورد تأیید همان مدرس تخصصی فقهی مجاز است. و اساتید مورد تأیید این مدارس فقهی همان اساتید جوان انقلابی بودند که در شرایط عادی یا اصلاً در حوزه آزاد هیچ شاگردی پیدا نمی کردند ویا حداکثر اینکه در رقابت با اساتید پیشکسوت هرگز شاگردان زیادی پیدا نمی کردند. در حالیکه در مدرسه تخصصی فقهی در سطح عالی و خارج سی چهل طلبه الزاماً مجبور بودند برای دریافت شهریه در درس این اساتید انقلابی حاضر شوند. یکی از تأسف بارترین شیوه های مطرح کردن اساتید جوان انقلابی توسط این مدارس فقهی در یکی دو سال قبل از شروع همه گری بیماری کرونا این بود که برخی از این مدارس تخصصی فقهی انقلابی، برای طلاب خود سرویس رفت و آمد رایگان به حوزه آزاد گذاشته و طلاب خود را ملزم می کردند که در درس این اساتید که در حوزه های آزاد مثل مدارس خان یا مدرسه فیضیه یا گلپایگانی برقرار بود شرکت کنند. یعنی طلاب حوزه آزاد وقتی کفش های بیرون مدرس را می دیدند از دیدن بیست سی جفت کفش گمان می کردند در مدرس استاد معروفی در حال تدریس است ولی نمی دانستند حاضران در کلاس، طلاب یک مدرسه تخصصی فقهی هستند که با سرویس رایگان از مدرسه تخصصی به این حوزه های آزاد اجباراً اعزام می شدند تا کلاس استاد را در حوزه آزاد گرم نگه داشته و سبب معروفیت استاد انقلابی شوند و در مقابل شهریه مدرسه تخصصی فقهی را دریافت دارند.

    به اطلاعیه مراجع تقلید در مخالفت مراجع تقلید با طرح استاد محوری در سفرنامه عمره مفرده رسول جعفریان در سال ۱۳۸۹ شمسی اشاره رفته است. که متن سفرنامه عمره رسول جعفریان را عیناً کپی پیست می کنم.

    ««

    امیر قافله را هم تغافلی باید….

    گزارش سفر عمره (۲۸ تیرماه تا ۹ مرداد ماه ۱۳۸۹ شمسی)

    امروز سفره ناهار برخی از اساتید از بیرون آمده بودند. آقای قاضی‌زاده که روحانی کاروان آمده است از طرح «استاد محور» در حوزه و مخالفت مراجع با آن سخن گفت و منظورش را این جور توضیح داد که … اصل آن تقویت برخی از اساتید برای کارهای آینده است….نیم ساعتی به گشت و گذار در اینترنت نشستم. یکی از سایتها اطلاعیه چهار تن از مراجع را در باره طرح استاد محوری در حوزه زده بود. خبر داشتم که اختلافاتی پیش آمده است. همان وقت آیت الله مقتدایی رسیدند. خبر را به ایشان نشان دادم. تحلیل ایشان این بود که هر بار که خواستیم نظمی در امور حوزه بدهیم این مخالفت‌ها شده است. ته قضیه ترس از این است که استادان درسهای عمومی کنترل شوند. ایشان این نکته را قبول نداشتند….صبح پنج شنبه ۳۱ تیرماه ۱۳۸۹ در خدمت آیت الله مقتدایی باز هم در باره همین طرح استاد محور صحبت شد. معلوم می‌شود که در قم این طرح برابر همان طرحی قرار گرفته که عده‌ای از اساتید چند سالی است درست کرده‌اند. البته توهم جدی است و آنان تصورشان بر این است که این طرح برای قبضه کردن مرجعیت آینده است….بعد از ناهار آقای مقتدایی بنده را صدا کرد. خدمتشان رفتم. ناراحت بودند که چه کسی برگه‌های اعتراضیه مراجع را در باره طرح استاد محوری به منابع خبری داده است.
    منبع:

    khabaronline.ir/xHp6
    »»

  4. مصاحبه استاد حشمت پور 

    استاد محمدحسین حشمت‌پور از با سابقه‌ترین مدرسان حکمت و فلسفه در ایران معاصر است. و بیش از ۵۰ سال است طلبه و مدرس این علوم است. شیوه استاد حشمت‌پور عمدتا تمرکز بر متون ارزشمند و در عین حال مهجوری است که کمتر به آنها پرداخته می‌شود. او هم اکنون عضو هیئت علمی گروه فلسفه اسلامی دانشگاه قم است. استاد حشمت‌پور در این گفت‌وگوی دو ساعته سخنان جالبی را مطرح کرده است.
    بخشی از سخنان استاد حشمت پور : « بعد از کرونا طلبه‌ها حوزه را رها کردند و رفتند دنبال کار. وقتی کرونا تمام شد دیگر برنگشتند. در مدرسه خان که ما تدریس می‌کنیم، قبلاً پر از طلبه بود. الان بسیاری از حجره‌ها خالی است. بعضی اساتید می‌گویند: فقط یک شاگرد داریم. اوضاع طلبگی بعد از کرونا خیلی خراب شد. استقبال از کلاس ما هم بسیار کم است. »
    منبع:
    ۲ آذر ۱۴۰۲
    کد خبر ۱۸۳۹۸۳۲
    khabaronline.ir/xkFhC

پاسخ دهید