مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

حضرت آیت‌ﷲ محمد قائنی نجفی درباره قضیه پیش آمده در درمانگاه قران و عترت قم مصاحبه‌ای با سایت جماران داشته‌اند که با توجه به جنبه فقهی مصاحبه ایشان و نکاتی که درباره طلبه مذکور فرموده‌اند، لازم می‌دانم چند جمله ای درباره مطالب ایشان ارائه دهم:

یکم: ایشان فرموده‌اند: «وظیفه لسانی در نهی از منکر، جایی است که احتمال تاثیر داده شود و اگر احتمال تاثیر آن منتفی باشد، نهی از منکر دیگر موضوع ندارد. لذا اینکه می‌بینید خیلی از متدینین بی‌اعتنا از کنار بعضی از مظاهر منکر رد می‌شوند به دلیل این است که خودشان را مکلف نمی‌بینند. چون موضوع تکلیف، احتمال تأثیر است وقتی که احتمال تأثیر نمی‌دهند یک حالت عناد و تقابلی احساس می‌کنند، تکلیف را از خودشان ساقط می‌بینند و دیگر داعی ندارند به هر قیمتی برای دیگران ایجاد حساسیت کنند.» درباره این فرمایش ایشان چند نکته قابل تأمّل است:

اولاً احتمال تاثیر به معنای احتمال تاثیر فردی و فوری نیست و چنانچه در موردی با تعدّد امر به معروف و نهی از منکر احتمال تاثیر وجود داشته باشد یا این که احتمال تاثیر در آینده داده شود، وجوب آن قطعی است و تکلیف ساقط نمی‌شود. درباره بحث حجاب و عفاف آیا اگر واقعاً ده نفر یا بیست نفر در یک روز شخصی را نهی از منکر کنند، آیا فرد خاطی باز هم به خود اجازه می‌دهد با همان سر و وضع سابق به اماکن عمومی برود؟ چرا شما به جای ترغیب متدینین به توسعه امر به معروف و نهی از منکر، توجیه‌گر بی اعتنایی آنان به اعظم فرائض الهی می‌شوید؟

ثانیاً احتمال تاثیر هر چند ضعیف و هر چند در دراز مدت در اغلب موارد امر به معروف و نهی از منکر منتفی نیست و مکلّف نباید به بهانه عدم احتمال تاثیر از تکلیف قطعی شرعی شانه خالی کند که اگر این گونه شد منکرات همه جامعه را فرا می‌گیرد و امنیت روانی و فضای ایمانی برای قاطبه مؤمنین به شدت خدشه‌دار می‌شود. مقام معظم رهبری در زمینه احتمال تاثیر، بیان زیبایی دارند که نقل آن خالی از لطف نیست: «نهی از منکر برای مردم، فقط زبانی است. البته برای حکومت، این‏طور نیست. اگر منکر بزرگی باشد، برخورد حکومت احیاناً ممکن است برخورد قانونی و خشن هم باشد؛ لیکن نهی از منکر و امر به معروفی که در شرع مقدّس اسلام هست، زبان است؛ «انّما هی اللسان».تعجّب نکنید. من به شما عرض می‏کنم که تأثیر امر و نهی زبانی اگر انجام گیرد از تأثیر مشت پولادین حکومتها بیشتر است. من چند سال است که گفته‏ام امر به معروف و نهی از منکر. البته عدّه‏ای این کار را می‏کنند؛ اما همه نمی‏کنند. همه تجربه نمی‏کنند، می‏گویند آقا چرا اثر نمی‏کند؛ تجربه کنید. منکری را که دیدید، با زبان تذکّر دهید. اصلًا لازم هم نیست زبان گزنده باشد و یا شما برای رفع آن منکر، سخنرانی بکنید. یک‏کلمه بگویید: آقا! خانم! برادر! این منکر است. شما بگویید، نفر دوم بگوید، نفر سوم بگوید، نفر دهم بگوید، نفر پنجاهم بگوید؛ کی می‏تواند منکر را ادامه دهد؟ … بعضی گفته‏اند که باید احتمال تأثیر وجود داشته باشد. من می‏گویم احتمال تأثیر همه جا قطعی است؛ مگر در نزد حکومتهای قلدر، قدرتمندان و سلاطین. آن‏هایند که البته حرف حساب به گوششان فرونمی‏رود و اثر نمی‏کند؛ اما برای مردم چرا. برای مردم، حرف اثر دارد. بنابراین، پاسخ من این شد که بهترین روش برای شما که از من سؤال کردید، «زبان» است. (۱۳۷۷/۰۲/۲۲  بیانات در جلسه پرسش و پاسخ دانشگاه تهران)

دوم: جناب استاد قائنی فرموده‌اند: «برخی خیال می‌کنند که نهی از منکر از این مسیر است، در حالی که این‌ها نهی از منکر نیست؛ بلکه تسبیب به منکر و موجب نفرت است. لذا خیلی اسباب تأثر است. ممکن است اولیای امر خیال می‌کنند با مجال و فرصت دادن به این اشخاص، مذهب و دین و شعائر ترویج می‌شود؛ در حالی که اینگونه نیست. … همچنین ممکن است بعضی از آقایان گاهی با اغراض دیگری این کارها را انجام دهند. مثلاً برای ثبت و مواردی از این قبیل، این‌ها دیگر ربطی به امر به معروف ندارد. اگر بخواهند از کسی در حال انجام منکر عکس بگیرند، برای اینکه آن را به یک اداره‌ای منتقل کنند این کار ممکن است عکس‌العمل‌های خوبی نداشته باشد و اشخاص به خاطر حیثیت‌شان منفعل شوند و عکس‌العمل نشان ‌دهند، لذا نقض غرض است

اولاً بر فرض که طلبه مذکور از آن خانم عکس گرفته باشد تا در مجامع قضایی ارائه دهد، هیچ دلیلی بر حرمت عمل مذکور وجود ندارد. چرا که عکس گرفتن در یک مکان عمومی بوده نه حریم خصوصی و کسی که در حریم عمومی مرتکب جرم می‌شود، تهیه عکس از جرم او برای اثبات جرم نه تنها اشکالی ندارد بلکه اگر تنها راه قلع ماده فساد منحصر به آن شود، واجب هم خواهد بود. نظیر عکس گرفتن دوربین‌های پلیس از رانندگان متخلف و نظیر عکس گرفتن دوربین های فروشگاه‌ها از کسانی که دستبرد می زنند و … .

حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مهدی برزگر
حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مهدی برزگر

ثانیاً این که شخص خاطی به خاطر عکسی که از وی تهیه شده منفعل شود و عکس‌العمل نشان دهد، چه ربطی به نقض غرض  نهی از منکر دارد؟ بسیاری از افراد مجرم و خاطی وقتی در دادگاه محکوم می‌شوند عکس‌العمل نشان می‌دهند و قاضی را ظالم را می‌نامند. آیا این منجر به نقض غرض تشکیل دادگاه می‌شود؟ امروزه عکس گرفتن از مجرمان چه توسط دوربین‌های مداربسته و چه توسط اشخاص، یکی از راه‌های اثبات جرم برای قاضی است و عکس‌العمل فرد خاطی در برابر آن هم امری طبیعی است و هرگز نقض غرض نیست.

سوم:  ایشان در پاسخ این پرسش که «برخی از آقایان معتقدند چنین برخوردی وهن به اسلام و روحانیت است. دیدگاه شما چیست؟» می فرمایند: «قطعاً همین‌طور است.»

مگر روحانی مذکور چه خطایی مرتکب شده که رفتار او را وهن به اسلام و روحانیت -که از بزرگترین کبائر است – می دانید؟ و جالب این که حضرت‌عالی نهی از منکر توسط این طلبه را وهن اسلام و روحانیت می‌نامید ولی نسبت به جسارت‌های پی‌درپی و فحّاشی‌های آن خانم به یک روحانی معمّم اعلان موضع نمی‌کنید و کار وی را موجب وهن روحانیت نمی نامید!! به راستی چرا در این مواقع، مظلومیت ناهی از منکر و کسی که مورد تعرّض و فحّاشی قرار گرفته دیده نمی‌شود؟ آیا فکر نمی‌کنید با نگاهی که حضرت‌عالی درباره فریضه امر به معروف و نهی از منکر دارید و روشی که حضرت‌عالی مروّج آن هستید، باید بساط این فریضه را عملاً جمع کنیم؟ چرا که عموم مردم به بهانه عدم احتمال تاثیر، تکلیف را از دوش خویش ساقط می‌بینند و برخی افراد دلسوز مانند طلبه مذکور و دستگاه‌های مسؤول هم که حتی حق عکس گرفتن از صحنه‌های کشف حجاب را برای ارائه به دستگاه‌های مربوطه ندارند. با این وضعیت منفعلانه و از سرِ ضعف، عملاً باید دست از قانون الزام بر حجاب برداریم و حیا و عفت عمومی جامعه را به بوته فراموشی بسپاریم و در آینده‌ای نزدیک شاهد فروپاشی کانون مقدس خانواده باشیم.

امیدوارم حضرت عالی این چند سطر را  نه جسارت یا اظهار فضل، بلکه درسی ببینید که در محضر یک استاد پس داده می‌شود تا ان شاءﷲ تاثیرات مثبتی در ادای رسالت حوزه‌های علمیه درباره فریضه امر به معروف و نهی از منکر داشته باشد.

رده‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

  1. علی 

    آقای قائنی درست فرموده اند من مطمئنم خود آقای برزگر جرات نهی ازمنکر نداره وجامعه پرشده از وحشی هایی که دنبال درگیری هستند چراکه نظام را منفعل میدانند و میگن نظام هم جرات مقابله بامارونداره واگه کسی امر به معروف ونهی ازمنکر کنه بهش آسیب میرسه وازطرفی تاثیرش فقط شعله ور شدن آتش جنبش فواحش هست پس آقای برزگر الکی کاسه ی داغ تراز آش نشو وبه حرف استادت گوش کن چون تو کوچه خلوت داری این حرفا رو میزنی جرات داری برو تو پاساژها وبازارها نهی ازمنکر کن!

    1. ناشناس 

      تا حالا شخص شما امر به معروف کردید یا صرفا از بیرون دارید قضاوت میکنید؟
      اولا که بنده با لباس روحانیت در وسط پارک بالاشهر کرمان امر به معروف حجاب! کردم ام و افراد هیچ عکس العمل بدی نشان نداده اند
      پس خواهشا یکبار امر به معروف کرده و تاثیرش را ببینید بعد بیایید اظهار نظر کنید
      اگر امر به معروف صحیح انجام شود هیچ تنشی ایجاد نمیکند…
      لطفا واجب شرعی مانند نماز و روزه را به بهانه های واهی از گردن خود ساقط نکنید

    2. مهدی برزگر 

      اولاً بنده توفیق شاگردی حضرت استاد قائنی را نداشته ام. ثانیاً در جای دیگری گفته ام که ترجیح این است که در مساله حجاب خود خانم های محجبه عهده دار نهی از منکر شوند تا نیازی به ورود آقایان پیدا نشود. ثالثاً وظیفه نیروهای مؤمن و حزب اللهی این است که از مسوولان نظام مطالبه کنند تا حامی آمرین به معروف و ناهیان از منکر باشند و در نظام اسلامی احساس ضعف و غریبی نکنیم نه این که با وادادگی عرصه را به فواحش واگذار کنیم.

  2. حکم الامثال فیما یجوز و فیما لا یجوز واحد 

    اینکه نویسنده مقاله به کامنت های داده شده در ذیل مقاله پاسخ می دهند جای تشکر دارد. سوالی که بنده دارم مربوط به ضبط صدای سخنرانی ها است. معمول این است که برخی بزرگان هنگام سخنرانی های عمومی خود در برابر عده زیادی از افراد می گویند ضبط صوت ها را خاموش کنید تا مطلبی را بگویم. سپس اگر تردید شود که فردی ضبط صوت را خاموش نکرده است با توسل به زور دستگاه ضبط او را تفتیش کرده و مجبور به پاک کردن فایل های صوتی می کنند. در مورد درمانگاه یکی از اساتید حوزه علمیه قم که حافظ کل قرآن کریم نیز هست گفته می شود که اقدام به عکس برداری بدون اجازه کرده است یا به نظر می رسد که در حال عکس برداری بوده است و درخواست آن خانم برای پاک کردن عکس ها را نادیده گرفته است. بین این دو مورد چه تفاوتی است؟ چرا افراد می توانند در سخنرانی عمومی که عده زیادی حاضر هستند درخواست خاموش کردن ضبط صوتها را بکنند و اگر تردید شود که فردی ضبط صوت را خاموش نکرده است حق داریم به زور او را تفتیش کنیم و با بررسی فایل های ضبط صوت او را مجبور به پاک کردن فایل کنیم ولی اینجا عکس برداری بدون اجازه کار پسندیده ای است؟حکم الامثال فیما یجوز و فیما لا یجوز واحد

  3. فیلم های منصور و غریب و احمد سازمان اوج سپاه پاسداران 

    به نظر می رسد نویسنده محترم مقاله بر این نظر است که اعتراض به فرد معمم، وهن محسوب می شده و باید سرزنش شود. تصویری که از شخص معمّم در فیلم زندگی سرلشگر منصور ستاری نمایش داده شد و آقای منصور ستاری، در مواردی مثل برگزاری دعا در اول وقت دچار چالش با معمّم فیلم بود، مورد اعتراض نیست؟ بد نیست تصویری که از افراد معمّم در دو فیلم سینمایی یکی فیلم سینمایی زندگی شهید بروجردی که سال پیش اکران شد و دومی فیلم سینمایی زندگی سردار احمدکاظمی که امسال در جشنواره فیلم فجر اکران شد بررسی کنند و اگر مایل بودند نقدی بنویسند:
    متن زیر را کپی پیست می کنم:
    « فیلم سال پیش شهید بروجردی که در آن طلبه ای را به نمایش می گذارد که بسیار از نظر ظاهر شبیه خلخالی اول انقلاب است و بغیر از لباس روحانیت کمترین شباهتی به روحانیت اصیل ندارد.؛ چهره ای عبوس و جدی دارد و شهید بروجردی به او درس اسلام و فقاهت می دهد
    فیلم دوم یعنی فیلم سینمایی احمد؛ زمانی که همه در حال عقب رفتن از پشت هواپیما هستند که تا به اصطلاح هواگیری موتور آنها را پرتاب نکند و آسیب نبینند؛ سکانسی نمایش داده می شود که مردم به خوبی دور نشده اند و قدرت موتور هواپیما آنها و لوازمشان را پرت می کند، با قدرت باد موتور یکی از چیز هایی که پرت می شود، عمامه طلبه ی داستان است که با دقت زیادی این صحنه به نمایش گذاشته شده! اگر هدف نشان دادن این بود که همه چیز پرت می شود که با پرت شدن مردم و لوازم به تصویر کشیده شده بود؛ در ادامه همان طلبه بی عمامه را کنار دکتر فیلم می بینم.
    دکتر در حال مداوای مجروحی است و برای آزمایش وضعیت و عمق جراحت زخم را فشار می دهد و طلبه نسبت به این کار دکتر اعتراض می کند که چرا کاری می کنی که دردش بگیرد! در ادامه طلبه ادامه می دهد که من یکی دو ترمی پرستاری خواندم و بعد وارد طلبگی شدم. دکتر هم به حالت تمسخر می گوید خوب شد که پرستاری را رها کردی!
    اولین چیزی که به ذهن منه مخاطب عام رسید این بود که این شخص طلبه انسان کم هوشی است و خوب شد که پرستاری را رها کرد و به طلبگی که نیاز به بهره ی هوشی زیادی ندارد وارد شد!
    در ادامه فیلم همین کم هوشی و بی استعدادی یا راحت تر بگویم دست و پا چلوفتی بودن طلبه در عمل به تصویر کشیده می شود.
    در سکانسی شاهد هستیم که مردم در حال حمل مجروحان به داخل هواپیما ها هستند تا به مراکز درمانی منتقل شوند و آقای طلبه تخت اورژانسی(بلانکارد) را از یک طرف به دست گرفته و زن مجروحی روی آن خوابیده و از طرف دیگر تخت بر روی زمین کشیده می شود و فرزند دختر حدودا چهارساله ی زن مجروح، همراه آنها می دود و طلبه ی با هوش داستان با سرعت و بدون توجه به دخترک، تخت را به سمت هواپیما می کشد. در ادامه دخترک در میان جمعیت گم می شود و مادر که چشمش به دخترش بود که گم نشود، با عقب ماندن دخترش، مدام جیغ می زند و طلبه را صدا می کند که بایستد اما طلبه ظاهرا گوش سنگینی هم دارد! و زن مجروح برای متوقف کردن طلبه خودش را روی زمین می اندازد و طلبه متعجب عنوان می کند چرا اینکار را می کنی؟ که زن در مورد دخترش می گوید که جا مانده و طلبه می گوید «ئه! داشت میومد که! یعنی کجا رفته!» واقعا ذکاوت از این جمله می بارد! طلبه سراغ پیدا کردن دختر می رود و زن مجروح از هواپیما جا می ماند!
    این زن در ادامه فیلم می میرد! و مرگش گردن طلبه می افتد!
    در سکانس طلایی فیلم، ناگهان دخترک مادر خودش را اتفاقی می بیند و به سمتش می رود و در ادامه صحنه های غم انگیز دیگری می بینیم که مادر فوت می کند و دختر در کنار جسد مادرش ناله و گریه می کند. این سکانس شاید یکی از طولانی ترین سکانس ها است که دل بیننده را به شدت می سوزاند و به مخاطب می فهماند که عامل مرگ مادر چه کسی است!
    در سکانس دیگری شهید کاظمی از طلبه می خواهد بلندگو در دست بگیرد و مردمی که هم زخم خورده و هم خانواده خودشان را از دست داده اند را موعظه کند و امید بدهد که خدایی هست و امیدتان را از دست ندهید! طلبه بی عرضه ی داستان که از عهده ی هیچ کار بر نمی آید! از عهده ی کار طلبگی خودش هم بر نمی آید! و پشت بلندگو شروع به گریه می کند و بدتر مردم را نا امید می کند و میکروفون را رها می کند !
    https://rasanews.ir/0039zP

  4. برای افشاگری علنی فساد جرم انگاری شده است 

    در فیلمی که موضع گیری آیت الله محسن اراکی در مورد ماجرای درمانگاه قم توسط دفتر ایشان منتشر شده است در دقایق حدود دوازده تا چهارده فیلم آیت الله محسن اراکی می فرمایند که: «کسی که مرتکب جرم علنی می شود، مثل این مورد [درمانگاه قم] یا هر کسی که در مسأله حجاب در مسأله عفاف یا حتی سایر مسائل اجتماعی تعدّی به حقوق مردم به اموال مردم می کند مثلاً فرض کنید کسی که تعدّی به اموال بیت المال می کند این فرق می کند با کسی که دزدی شخصی می کند. [فرق می کند با کسی که] دست در جیب شخصی می کند که مالش را بدزدد. کسی که تعدّی به حقوق عامه می کند تعدّی به حقوق بیت المال می کند جهر [افشا کردن] در مورد ظلم او اشکالی ندارد. جهراً بگوید این کار را کرده است[علنی اختلاس در بیت المال را افشا کند] این فرق دارد با کسی که خلاف سرّی کرده است و کسی که مطلع شده است افشایش جایز نیست ولی کسی که به مال عمومی دستبرد می زند [افشایش جایز است]

    https://hawzahnews.com/xcKFf
    کد خبر: ۱۱۴۴۴۰۶

    +++++++++++++++
    ۱۴۰۲-۱۰-۱۸
    http://fna.ir/3h3egh
    محمد خزایی، کارشناس پژوهشکده شورای نگهبان در گفتگو با خبرنگار قضائی خبرگزاری فارس، در خصوص طرح حمایت از گزارشگران فساد اظهار کرد:
    برای افشاگری [علنی فساد] نیز جرم انگاری شده است. بر اساس ماده ۱۴ این طرح، افشاگری علنی مفاد گزارش توسط گزارشگر در صورتی که منجر به اثبات فساد نشود، جرم است و فرد افشاکننده نه تنها حمایت نمی‌شود بلکه مجازات نیز خواهد شد.
    وی افزود: این یک رویکرد لازم است؛ چرا که افشاگری فساد منجر به تلاطم اجتماعی می شود و تشویش اذهان عمومی می شود

    +++++++++++++

    با توجه به مضمون بیست دقیقه ای فیلم منتشر شده از موضع آیت الله اراکی می توان یقین کرد که واقعاً این استاد حوزه و حافظ قرآن اقدام به عکس برداری کرده بوده است. ولی در مورد درمانگاه قم توسط مقامات رسمی در اظهارات رسمی تصریح شده است که هیچ فردی از بانوان معترض به این استاد حوزه و حافظ کل قرآن تفهیم اتهام یا احضار نشده اند، یعنی هیچ جرمی متوجه آن بانوان معترض نیست و به همین دلیل هیچ گونه احضار یا تفهیم اتهامی نسبت به این بانوان صورت نگرفته است، بنابراین جرمی نسبت به این بانوان اثبات نشده است. در نتیجه این سوال مطرح می شود که عکس برداری این استاد حوزه و حافظ کل قرآن و مخالفتش با پاک کردن عکسها، وقتی منجر به اثبات جرمی نشده است، آیا درست بوده است؟

  5. علی 

    لطفا انکار بدیهیات نکنید این سبک نهی از منکری که برخی از متدینین دارند تنها موجد نفرت ، دوری مردم از دین و روحانیت ، لج بازی طرف مقابل است. به این جملات شهید مطهری دقت کنید که پاسخ پرسش های امروز است (ما که تا حالا همه اش امر به معروف و نهی از منکر کردن ما در اطراف دکمه لباس مردم بوده است. در اطراف بند کفش و موی سر مردم و دوخت لباس مردم بوده است. ما معروف و منکر نمی شناسیم چی است. ما معروف ها را به جای منکر می گیریم و گاهی وقتها منکرها به جای معروف می گیریم. همین بهتر که ما جاهل ها امر به معروف و نهی از منکر نکنیم.
    -چه منکرها که به نام امر به معروف و نهی از منکر به وجود نیامد.آگاهی، بصیرت، خبرت و خبرویت می خواهد. دانایی، روانشناسی و جامعه شناسی میخواهد تا آدم بفهمد چه چیزی را امر به معروف و نهی از منکر کند. یعنی تا راه معروف را تشخیص بدهد و ببیند معروف کجاست. منکر را تشخیص بدهد و ریشه آن را به دست بیاورد ببیند از کجا این منکر سرچشمه می گیرد.
    -لذا ائمه دین فرموده اند جاهل بهتر است امر به معروف و نهی از منکر نکند. چون «لانه لایفسده اکثر مما یصلح» چون جاهل وقتی می خواهد امر به معروف و نهی از منکر کند، می خواهد بهتر کند، بدتر می کند)

  6. محمد ۱۰۵ 

    اولا ؛صدر و ذیل کلامتون متناقض است از یک طرف می گید که مقام معظم رهبری فرمودن (نهی از منکر برای مردم، فقط زبانی است) از طرفی دیگه در صدد توجیه عکس گرفتن و فیلم گرفتن هستید ؟؟ فیلم گرفتن کار ضابطین قضایی است . خود مقام رهبری گفتن (نهی از منکر برای مردم، فقط زبانی است) فقط یعنی حصر . بالاخره حرف آقا رو قبول دارید یا نه ؟ اگه قبول ندارید پس چرا استناد بهش می کنید ؟ در قضیه درمانگاه ، طلبه ناهی ، لسانی عمل کرده یا کار پلیس و ضابطین قضائی را انجام داده ؟ کجا مقام رهبری فرمودن که متدینین راه بیفتن تو بیمارستان ها و مراکز خرید از خانم‌ها عکس و فیلم تهیه کنند بعد تحویل دادگاه بدن ؟ این چه فهمی است که از اسلام و حکومت داری دارید ؟
    ثانیا ؛ انکارتون نسبت به (نقض غرض) خلاف واقعیات جامعه است اگه گشتی در خیابان بزنید با پدیده لج بازی با ناهین منکر روبه رو خواهید شد . پدیده ای که ناشی از شیوه نادرستی است که درمورد نهی از منکر انتخاب نموده ایم . اگر به هر دلیلی، ولو سوگمندانهْ ناموجه، نهی از منکر نه تنها پیشگیری نکند بلکه عوارض دیگری ایجاد کند؛ مثل اینکه عده‌ای را روی دنده لج بیندازد یا احساس کنند که باید مخالفت کنند، لذا خود این حرکت باعث ترویج عدم حجاب و برهنگی شود. اینجا جایی است که فقهای ما می‌فرمایند ما دیگر نهی از منکر نداریم

  7. جلسه با دفتر امورسیاسی حوزه 

    جالب اینجاست مسوول دفتر امور سیاسی اجتماعی حوزه علمیه در مورد اظهارات اساتید حوزه فاضل لنکرانی و محمدی قائنی با این اساتید جلسه برگزار کرده و مقصودشان را از این اظهارات جویا شده است،

    کد خبر: ۷۵۳۸۱۴
    https://rasanews.ir/003A6I

    سه نکته:
    اول: اگر مسوول دفتر امور سیاسی اجتماعی حوزه علمیه لازم می بیند که استاد قائنی را در مورد اظهاراتش در مورد حادثه درمانگاه قم و فیلم برداری توسط استاد حوزه علمیه قم و حافظ کل قرآن مورد سوال قرار دهد. بهتر است برای اینکه ثابت کند فیلم برداری توسط استاد حوزه و حافظ کل قرآن در درمانگاه قم صحیح بوده است خودشان این فیلم برداری از بی حجابها را انجام دهند. زیرا خصوصاً در ایام مسافرتی نوروز و در کافی شاپ های مناطق مرفه شهر قم و اماکن گردشگری و تفریحی قم یافتن بی حجاب کار سختی نیست. ایشان نیز اقدام به فیلم برداری نمایند تا نشان دهند، فیلم برداری توسط این استاد حوزه و حافظ قرآن درست بوده است نه اینکه با اساتید فاضل لنکرانی و قائنی جلسه بگذارند و در مورد اظهاراتشان سوال کنند.

    دوم: استاد فاضل لنکرانی عضو جامعه مدرسین حوزه، به عنوان مسوول مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) قم، مسوول گروه علمی فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) نیز شناخته می شود زیرا گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) جزئی از بخش های مرکز فقهی است علاوه بر اینکه نشریه مطالعات فقه سیاست مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به مدیر مسوولی استاد فاضل لنکرانی در حال انتشار است بنابراین اینکه یک استاد فقه سیاسی برای توضیح در مورد اظهاراتش در مورد درمانگاه قم باید در جلسه ای با مسوول امور سیاسی اجتماعی حوزه شرکت کند محل تأمل است.

    سوم:
    سخنان آقای فاضل لنکرانی در مورد حادثه درمانگاه قم در دیدار طلاب مازندرانی عازم تبلیغ بیان شده بود. متن این سخنان در سایت حوزه نیوز منتشر شد ولی بخش مربوط به اظهارات ایشان در مورد درمانگاه قم بطور کامل حذف شده بود. ولی در متن خبر سایت حوزه نیوز کوچکترین اشاره نشده بود که این متن خبر گزینشی بوده و تقطیع شده است و خواننده گمان می کرد که متن کامل اظهارات استاد فاضل لنکرانی را مطالعه کرده است. جالب اینجاست که علاوه بر ماجرای درمانگاه قم ایشان از ماجرای دیگری نیز صحبت کرده اند که بنده از کم و کیف آن بی اطلاعم و اگر خوانندگان مطلع اند بنویسند.

    کد خبر: ۱۱۴۳۷۲۱
    https://hawzahnews.com/xcKng

    متن بدون حذفیات سخنان آقای فاضل را بطور مثال در سایت زیر می توانید ببنید.

    کد خبر: ۷۵۳۴۰۶
    https://rasanews.ir/0039zi

    «آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در دیدار جمعی از مبلغین اعزامی به مساجد و مراکز دینی مازندران اظهار داشت: … بعضي‌ها شؤون روحانيت را رعايت نمي‌كنند. روحاني‌اي رفته يك ماشين قسطي بخرد، خودش با خانمش ايستاده، يك دختر بد حجاب مي‌گويد شما چه زماني ثبت نام كرديد؟ اين شأن روحانیت نيست كه آنجا بايستيد، حتي اگر هزارتا از اين ماشين‌ها را به او مجاني بدهند…»

    در آخر این نکته را متذکر شوم که از برخی سخنان نقل شده از سخنرانان معروف که طی چند روز اخیر بیان شده است، شاید برداشت شود که حتی اگر رفتار این استاد حافظ قرآن حوزه مطابق قانون هم باشد. چندان مورد تأیید برخی سخنرانان معروف نیست بطور مثال طی چند روز اخیر گفته شده است که «ما زیادی داریم در کشور همه چیز رو قانونمند میکنیم و زیادی داریم به افراد سخت میگیریم!» معلوم نیست اشاره این سخنران به حادثه درمانگاه قم است یا ارتباطی به این حادثه ندارد.
    https://www.entekhab.ir/003Ejy

پاسخ دهید