مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت
استاد واعظ موسوی با اشاره به اتفاق درمانگاه قران و عترت قم:

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on ۲۰۱۵-۰۹-۲۵ ۰۸:۵۴:۱۶Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

  • با توجه به اتفاق ناگواری که در درمانگاه قران و عترت قم و با عنوان نهی از منکر یکی از روحانیون رخ داد و به صورت گسترده نیز منتشر شد، به نظر شما وظیفه و روش مواجهه ما با مظاهر مخالف دستورات دینی باید به چه صورتی باشد؟

با کمال تأسف اخیرا اتفاق ناخوشایندی در درمانگاه قرآن و عترت شهر قم رخ داد. اتفاقی که چه بسا نظایر آن در جوامع مختلف و در مراکز و نهادهای گوناگون ممکن است به طور طبیعی روی دهد.

توجه همه‌ی عزیزان را باید به دو نکته جلب کرد. اولا امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر دو فرع از فروع ده‌گانه‌ی دین مبین اسلام بوده و از واجبات شرعی به حساب می‌آیند اما مشهور بین فقها این است که این دو واجب از واجبات مشروط و دارای شرایط هستند و لذا هر کسی در هر جایی و در هر شرایطی نمی‌تواند اقدام به امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کند و اگر شرایط موجود باشد انجام این دو عمل واجب بوده و بر عهده‌ی مکلف خواهد بود و نمی‌تواند از آن شانه خالی کند.

نکته‌ی دوم این است که روحانیت آگاه از دیرباز همراه به عنوان تکیه‌گاه مطمئن و مأمن مردم بوده و در صحنه‌های دفاع از کیان دین و کشور به خوبی نقش ایفا کرده و پیشتاز بوده است و این‌که جوّ منفی از سوی دشمن علیه روحانیت آگاه و مسئولیت‌پذیر راه افتاده است، با حمایت قاطع از این طیف مظلوم باید مانع دشمن از رسیدن به مقاصد شومش شد و از پیاده شدن اهداف دشمن ممانعت نمود.

  • تفاوت‌های فرهنگی و عمل به شعائر و مذاهب دینی در یک جامعه اسلامی تا چه میزان معتبر و قابل قبول است؟

آنچه لازم است مورد توجه قرار گیرد این است که هر جامعه‌ای مخصوصا اگر از مدنیتی برخوردار باشد دارای قانون خاص به خودش است و مسلماً هنجارهایی دارد که از فرهنگ و باورهای قلبی آن جامعه سرچشمه می‌گیرد.

بنابراین وجود تفاوت‌های فرهنگی و آداب و رسوم مختلف در جامعه‌ی متکثری مثل ایران اسلامی که کشور پهناوری است و هم اعتقادات و باورهای دینی مختلف و هم گویش‌ها و نژادهای متعدد در کنار هم زندگی می‌کنند باید به نحوی برنامه‌ریزی شود که آنچه که دشمن می‌خواهد از آن به عنوان تهدیدی علیه یکپارچگی ایران اسلامی استفاده کند به فرصت تبدیل شود، کمااین‌که در بیش از ۴ دهه‌ی گذشته روال برنامه‌ریزی‌هایی که حاکم بر ایران بوده این‌گونه بود و برای حفظ این انسجام و یکپارچگی و جلوگیری از افتادن در تله‌ی دشمن همه‌ی آحاد جامعه باید خطوط قرمزی که ترسیم می‌شود را مراعات کنند و اگرنه اگر هر کسی به آنچه که مطلوب اوست پایبند شود و درصدد زمینه‌سازی برای اجرایی کردن منویات و آرمان‌ها و اعتقادات خودش باشد، چه بسا حادث شدن دوقطبی در جامعه و تقابلی که خواست دشمن است لابد منه خواهد بود و راه چاره و فراری وجود نخواهد داشت.

بنابراین نباید به نحوی برنامه‌ریزی و برخورد کنیم که طیف‌های مختلف در مقابل هم قرار بگیرند و تعارض ظاهری شکل بگیرد و با سرگرم شدن به مسائل فرعی از مسائل اصلی و خطوط اصلی ترسیم شده توسط معمار کبیر انقلاب و رهبری معظم انقلاب غافل شویم.

حفظ وحدت و یکپارچگی ایران باعظمت، آرمان همه‌ی شهدا و دغدغه‌مندان در طول تاریخ است و هر کسی باید خودش را به این امر مبارک پایبند بداند و در رخدادهایی که پیش‌روی ما قرار می‌گیرند باید قبل از هر چیز به حفظ انسجام ملی و یکپارچگی ایران بزرگ توجه داشته باشیم و در این مسیر تصمیم‌گیری کرده و گام برداریم.

  • با توجه به رخداد صورت گرفته در قم، ابعاد قضیه را شما چگونه ارزیابی می‌فرمائید ؟ ناظران و کسانی که در این خصوص نظراتی دارند باید به چه نکات مهم و کلیدی توجه کنند؟

از سویی می‌دانیم دشمن نظام اسلامی تمام تلاش خودش را در ایجاد دوقطبی و چالش‌های درون‌کشوری به کار می‌بندد و در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذار نیست.

دشمن با برنامه‌ریزی‌های مستمر و هزینه‌های هنگفت درصدد است تا ملت رشید ایران را به اختلافات فرعی و سطحی سرگرم کند و آن‌ها را تا جایی که می‌تواند در مقابل هم قرار دهد و با القاء تعارض ایران و ایرانی را از مسائل اصلی و خطوط اساسی ترسیم شده از سوی امامین انقلاب غافل کند. مسلماً اگر دشمن در این خواسته‌ی خود توفیق پیدا کند موجبات از دست رفتن انسجام ملت را فراهم خواهد کرد.

با القاء تنبلی و عدم وجود روحیه و امید به آینده و تصور این‌که ما نمی‌توانیم، یأس و نومیدی را در کالبد جامعه‌ی ایران اسلامی تزریق می‌کند و مانع از عزم ملی و مدیریت جهادی برای پیشبرد اهداف نظام اسلامی می‌شود. دشمن با در نظر گرفتن این سرفصل‌ها درصدد است تا نام اسلام و همین‌طور نام مبارک امام بزرگوارمان که به عنوان معمار بزرگی برای ملت ایران اسلامی است از تاریخ ایران حذف کند.

بنابراین خواهشی که از جامعه‌ی نخبگانی دارم این است که درصدد کامل کردن پازل دشمن و بازی در زمین او نباشند. یعنی از هر گونه قضاوت عجولانه و اظهارنظر سریعی که چه بسا موجبات تشویش اذهان عمومی در جامعه می‌شود خودداری کنند و اجازه دهند تا نهادهای تصمیم‌گیر در این قضیه نیز بر اساس مدارک موثق موجود به نتیجه‌ی لازم برسند و سرانجام مطلوبی را ترسیم کنند و اگرنه اگر دوقطبی‌هایی که خواسته‌ی دشمن است در بین فرهیختگان جامعه نهادینه شود و در مسائل فرعی این‌چنینی هر کسی بر اساس اطلاعات اولیه‌ای که در اختیار او است اظهارنظر کند و جامعه، مخصوصا نخبگان و فرهیختگان جامعه به جان هم بیافتند و مباحثی را در فضای مجازی و یا حتی در فضای حقیقی جامعه پیش بیاورند، چه بسا از نقشه‌های شومی که دشمن برای عقب نگه داشتن ملت بزرگ ایران اسلامی کشیده است غافل شوند و حرکت انقلابی ملت بصیر ایران که خصوصا در کاتالیزور ماه مبارک رمضان و ایام بزرگی که در پیش‌روی ما است خنثی شده و نمی‌توانیم از معنویات در انتظار این ماه بزرگ بهره بگیریم.

همچنین از همه‌ی عزیزان خصوصا کسانی که قلم یا میکروفونی در دست دارند و اهل رسانه‌ای هستند تقاضا می‌کنم که از هر گونه اظهارنظر شتاب‌زده و گاهی بدون سند و مدرک خودداری کنند تا مسائل جامعه سامان لازم را پیدا کند و حال که طرفین قضیه در این اتفاق از هم دلجوئی کرده‌اند اجازه دهیم تا تصمیم درستی در این زمینه گرفته شود.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید