مباحثات – جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به واسطه سابقه نیم قرن خود در فعالیتهای مخلتف درونحوزوی و سیاسی و اجتماعی جایگاه خاصی در نهاد حوزههای علمیه و عرصه سیاسی کشور یافته است، چه آنکه اعضای پیشین و فعلی آن نیز همواره از نقشآفرینان درجه اول مسائل سیاسی، دینی و فرهنگی کشور نیز بودهاند.
اما اعضای این نهاد همواره در محدوده ۵۰ نفری تعریف شده و به دلایل مختلفی نزدیک به ۳۰ نفر حضور فعالانه در جلسات و برنامههای جامعه مدرسین داشتهاند. بسط و گسترش محدوده عضویت در جامعه مدرسین همواره مورد توجه مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید بوده تا جایی که رهبری معظم انقلاب صراحتا در دیدار برخی از اعضای جامعه مدرسین در سال ۱۳۸۴ فرمودند: «در تشکیلات جامعه مدرسین باید لایهای زیر مجموعه شورای عالی جامعه مدرسین به عنوان مجمع عمومی مدرسین حوزه متشکل از مدرسین جوان و سطح حوزه تشکیل بشود و مباحث را این جمع پخته کند و به شورای عالی جامعه مدرسین ارائه نماید».
اگرچه جامعه مدرسین به دلایل مختلف، دغدغه رهبرمعظم انقلاب و مراجع عظام تقلید را دیرهنگام پیگیری و محقق نمود، اما در عین حال راهاندازی این مجمع از جهات مختلفی قابل توجه است.
مشارکت جمع گستردهای از اساتید جامعه مدرسین در تصمیمگیریهای جامعه و در نهایت تأثیرگذاری در سطوح شورای عالی و مرکز مدیریت حوزههای علمیه از جمله فواید مجمع عمومی خواهد بود که در قالب اساسنامهای تدوین و برای تصویب نهایی به رأی مجمع عمومی گذاشته خواهد شد.
همچنین با ورود اساتید حوزه به مرحله عضوگیری و انتخاب اعضای جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه میتوان گفت جامعیت جامعه مدرسین از جهات مختلف تضمین خواهد شد.
قطعا ارائه طرحهای مختلف از سوی اساتید حوزههای علمیه نگاه جامعه مدرسین را بسیط و جامعتر خواهد نمود و همین امر در پویایی و بالندگی حوزههای علمیه نقش مؤثری دارد.
انتظار میرود اینک که زمینه مشارکت اساتید سطوح عالی و خارج حوزه در تصمیمگیریها و حتی انتخاب اعضای جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه فراهم شده است، این اساتید با انتخاب هیئت رئیسه فعال، طرحها و پیشنهادهای خود را از طرق کاملا قانونی و نهادینه شده پیگیری نموده و به عنایت خداوند متعال و توجهات حضرت ولی عصر(عج) شاهد رشد و بالندگی بیشتر شجره طیبه حوزههای علمیه باشیم.
اجلاسیهی جامعه مدرسین؛ در میان مردم یا پشت درهای بسته؟
چند نفر از اعضای جامعه مدرسین در بین طلاب حضور دارند؟
جامعه مدرسین و راهکار«جامعیت کمی و کیفی» نظارت بر مرجعیت
نقشه راه حوزه انقلابی