مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

سخنان و بیانات علما و مراجع تقلید در هفته گذشته
حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی وحید خراسانی در دیدار با دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه توهین جایز نیست، تأکید کردند: دین اسلام، دین رحمت و رسول اسلام، رسول رحمت است. این دین، آن رفتار پیغمبر و امیرالمؤمنین جایی برای حرکت‌‌های تکفیری و این تندی‏‌ها باقی نمی‌گذارد. فقاهت در این گونه جریان‌ها از بین رفته است. سب و لعن علنی جایز نیست و دستور خود ائمه بر خلاف این است.

حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی جوادی آملی در درس تفسیر قرآن خود بیان کردند: طرح داستان خلقت آدم و فرشتگان و ابلیس در جای جای قرآن برای تذکار کبر، حسد و دروغ است. انسان هر چه می‌کشد از همین دشمنان درونی حسد، کبر و دورغ است. هر زمان هفتاد میلیون نفر انسانی که در ایران زندگی می‌کنند تصمیم بگیرند که دروغ نگویند ایران بهشت می‌شود. این همه خون‌های پاک در این کشور ریخته شد لذا اگر ایران بهشت نباشد جای تعجب است. مشکل ما همان شیطنت ماست دروغ و استکبار و خودخواهی ما کم نیست و همه اینها مار و عقرب درون ماست.

هم‌زمان با عيد سعيد مبعث، حضرت آيت ﷲ العظمی صافی گلپايگانی با حضور در كارگاه ساخت ضريح امامين عسكريين عليهما السلام، اين ضريح مطهّر را بازدید کردند.

هفته پیش همچنین آیت‌ﷲ زرندی، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری، به دلیل عارضه قلبی در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

در پی درگذشت آیت‌ﷲ زرندی، رهبر معظم انقلاب با صدور پیامی رحلت ایشان را تسلیت گفته، تأکید کردند: این روحانی بزرگوار دورانی طولانی پیش از انقلاب و نیز در دوران دفاع مقدس و پس از آن در خدمت نظام جمهوری اسلامی و اهداف عالیه‌ اسلامی بوده است.

سران قوا نیز در پیام‌هایی جداگانه ارتحال آیت‌ﷲ زرندی نماینده مجلس خبرگان رهبری را تسلیت گفتند و از خدمات آن عالم ربانی تجلیل کردند.

سرانجام پیکر مرحوم آیت‌ﷲ محمدحسین زرندی با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی و اقشار مردم، صبح پنجشنبه تشییع و در کرمانشاه به خاک سپرده شد. آیت‌ﷲ زرندی از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۸۶ نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه بود و همچنین در دوره‌های اول، سوم و چهارم، به عنوان نماینده مردم استان کرمانشاه در مجلس خبرگان حضور داشت.

مبعث پیامبر عظیم‌الشأن اسلام
حضرت آیت‌ﷲ حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید صبح امروز در درس تفسیر خود در مسجد اعظم قم برگزار شد، با تبریک به مناسبت سالروز مبعث پیامبر اسلام، گفتند: دنیا اگر متوجه فضائل پیامبر اعظم(ص) شود، به ایشان ایمان می‌آورد.

حضرت آیت‌ﷲ صافی گلپایگانی در نوشتاری به مناسبت بعثت حضرت رسول اکرم(ع) تأکید کردند: شرح عظمت پیغمبر عزیز اسلام در اصلاحات بنیادی اجتماعی و انقلاب بی‌توقف و هر زمان و هر مکانی اسلام، بسیار طولانی است و الحق که تاریخ، احدی از رجال اصلاح و انقلاب را در این همه رشته‌های گوناگون مادی و معنوی و روحی و جسمی و فردی و اجتماعی – در این مدّت کوتاه – مانند آن حضرت موفّق و پیروز، نشان نمی‌دهد.

ایشان همچنین به مناسبت بعثت نبی مکرم اسلام(ص) شعری با عنوان «آزادی بشر» سروده‌اند که می‌توانید متن کامل آن را در سایت خبری شفقنا بخوانید.

آیت‌ﷲ نوری همدانی، در جمع گروهی از مدیران گزینش وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اظهار کردند: عید مبعث عظمت و اهمیت فراوانی برای مسلمانان و همه بشریت دارد. استکبار و تفسیر غلط از اسلام از دیگر عوامل نگرانی پیامبر اکرم(ص) بوده‌ است. تکفیری‌ها و امثال آنها تفسیر اشتباهی از اسلام دارند و موجب ضربه به دین می‌شوند.

آیت‌ﷲ سید محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز با بيان فلسفه بعثت پیامبر گفت: فلسفه بعثت پیامبر خاتم، با فلسفه بعثت سایر پیامبران تفاوتى ندارد، تنها تفاوت این است که ایشان، برنامه سایر پیامبران را تکمیل کرده و بدین جهت، نبوت به حضرت محمد(ص) ختم شده است.

دکتر علی لاریجانی شامگاه دوشنبه در مراسم اختتامیه جشنواره جایزه بزرگ پیامبر اعظم(ص) که در تالار وحدت تهران برگزار شد با اشاره به روند خشونت و افراط‌گری گروه‌های تکفیری اظهارداشت: توهین به ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام(ص) نوعی وحشی‌گری مدرن است که به دلیل جهالت، لجاجت و عناد دشمنان نسبت به گذشته افزایش یافته است.

حجت‌الاسلام و المسلمین اعرافی، رئیس جامعة المصطفی (صلی ﷲ علیه و آله و سلم) العالمیه نیز بعثت را سرآغاز جنبش عظیم و تمدن جدید دانست و اظهار کرد: بعثت پیامبر اسلام صلی ﷲ علیه و آله و سلم نتیجه بزرگی را دربر داشت و یک تمدن نوین، پایدار و کامل را برای مردم به ارمغان آورد.

در سالروز فرخنده بعثت پیامبر گرامی اسلام، همچنین مراسم عمامه‌گذاری طلاب حوزه علمیه در بیوت و دفاتر مراجع تقلید برگزار شد.

تدبیر
رهبر معظم انقلاب اسلامی یکشنبه گذشته در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تنها راه ایستادگی در مقابل جبهه ضدبشری استکبار را استمرار تفکر «مبارزه» با این جبهه دانسته و فرمودند: تئوریزه کردن سازش و تسلیم مقابل زورگویان خیانت است.

حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی در درس خارج خود گفتند: برخی مسئولان گفته بودند به زور شلاق نمی‌توان مردم را به بهشت فرستاد، ما هم می‌گوییم این حرف درست است ولی با دست خودمان نباید درهای جهنم را به روی مردم باز کنیم.

حضرت آیت‌ﷲ نوری همدانی با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات اقتصادی ناشی از ناکارآمدی دست‌اندرکاران مسائل اقتصادی کشور است، گفتند: قرآن به ما آموخته مسائل اقتصادی را به دست افراد کاردان بسپاریم.

رئیس دفتر رییس جمهور هفته گذشته به شهر مقدس قم سفر و با برخی از مراجع و علما دیدار کرد. وی ابتدا در مدرسه امام سجاد(ع) با حضرت آیت‌ﷲ مکارم شیرازی دیدار و گفت وگو کرد و سپس در دفتر حضرت آیت‌ﷲ نوری همدانی حاضر شد و با این مرجع تقلید دیدار کرد. در این دیدارها نهاوندیان گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور، مسائل جاری و سیاست خارجی به مراجع تقلید ارائه کرد و حضرات آیات مکارم شیرازی و نوری همدانی نیز رهنمودهای لازم را جهت حل مشکلات کشور و مسائل اقتصادی بیان داشتند.

دفتر حضرت آیت‌ﷲ سید علی سیستانی خبرهای منتشر شده مبنی بر دعوت این مرجع تقلید از مسئولان گروه‌های سیاسی برای بحث و بررسی تشکیل دولت آینده را تکذیب کرد. گفتنی است برخی رسانه‌ها از پایان بایکوت مسئولان و ازسرگیری دیدار با مسئولان از سوی حضرت آیت‌ﷲ سیستانی خبر داده بودند.

آیت‌ﷲ جنتی، دبیر شورای نگهبان گفت: سابقه کاری شورای نگهبان نشان می‌دهد که از هیچ حزب و گروه خاصی طرفداری نمی‌کند و هیچ شخصی نمی‌تواند شورای نگهبان را متهم به جناح‌گرایی کند.

حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی جوادی آملی در درس خارج فقه خود بیان کردند: تأکیدی که در مسئله ربا در روایات وجود دارد به واسطه این است که جلوی «یحمق الربا» را بگیرند. این دیوار چینی از هر طرف که در روایات وجود دارد برای این است که نگذارند بانک‌های ربوی که نه‌تنها اقتصاد مقاومتی را تأیید نمی‌کنند بلکه کمرشکن است سامان بپذیرد؛ چرا که ربا باعث بسیاری از مشکلات می‌شود و نمونه آن عدم استجابت دعاست.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تأکید کرد: اگر در جامعه‌ای به دلیل اجتماعی شدن قانون‌گریزی، هرج و مرج، ترس و عدم اطمینان حاکم شود و حقوق تضییع گردد آن جامعه نه‌تنها استواری نخواهد یافت، که فراتر از آن در مسیر تولید ضد فرهنگ‌ها و بازتولید نفاق و انجام دروغ، گناه‌پروری و دین‌گریزی قرار خواهد گرفت.

بین الملل و جهان اسلام
رهبران دینی و اندیشمندان آمریکایی شرکت‌‌کننده در نشست «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری از منظر ادیان ابراهیمی»، با حضور در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت‌ﷲ جوادی آملی دیدار و گفت‌وگو کردند. ایشان در این دیدار گفتند: پیام اسلام مبارزه با خشنونت، ترور، تکفیر و سلاح‌های کشتار جمعی است.

برناردو چروئه لرا کشیش ایتالیایی و مدیر عامل خبرگزاری کاتولیک آسیا نیوز که چندی پیش به جمهوری اسلامی ایران و شهر مقدس قم سفر کرده بود، طی یادداشتی که آن را در رسانه متبوع خود منتشر کرده، برداشت‌هایش از سفر به قم را بیان داشته است. وی در  این یادداشت اشاره کرده است: یافتن مذهبی از اسلام که با دقت، ادیان دیگر را مورد مطالعه قرار می‌دهد و برای برقراری ارتباط با سایر دانشگاه‌های جهان منفتح است و آمادگی مباحثه درباره تاریخ، فلسفه و علوم مدرن را دارد، کشف غیر منتظره و فوق‌العاده‌ای برای من بود که آن را در خلال دیدارم از ایران انجام دادم به ویژه در شهر مقدس قم که مرکز بهترین مدارس دینی و الهیاتی تشیع در جهان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رمضانی خطیب جمعه هامبورگ، با اشاره به سیل ویران‌گر منطقه بالکان گفت: مردم مصیبت دیده بوسنی را تنها نگذارید.

مسائل مستحدثه
حضرت آیت‌ﷲ مکارم شیرازی در مراسمی که به مناسبت چهارمین سال فعالیت شبکه ماهواره‌ای ولایت برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از فعالیت این شبکه اظهارداشتند:‌ حوزه علمیه نیازمند شبکه‌های ماهواره‌ای است.

ایشان همچنین در دیدار معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه و مدیران این معاونت بیان داشتند: امروزه ماهواره‌ها، شبکه‌های اجتماعی، اینترنت و فضای مجازی غوغا می‌کنند و در خوشبینانه‌ترین حالت ۱۰ درصد برنامه‌های مفید دارند و نود درصد برنامه‌های آنان فاسد و مخرب است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نجم‌الدین طبسی نیز در مراسم چهارمین سالگرد تأسیس شبکه جهانی ولایت که در مدرسه امیر المؤمنین(ع) قم برگزار شد، با تبریک به مناسبت مبعث پیامبر اسلام، گفت: شبکه ولایت اعتقادات مردم را در برابر هجمه‌های وهابیت تکفیری حفظ می‌کند.

حجت  الاسلام و المسلمین سید محمد قزوینی، مدیر شبکه ولایت با بیان این‌که در شبکه ولایت در این چهار سال مجموعا ۵۷۷ هزار و ۳۲۰ دقیقه برنامه پخش شده است،‌ گفت:‌ در بخش پاسخ به شبهات دو هزار و ۱۷۱ برنامه شامل ۱۳۹ هزار ۶۸۰ دقیقه برنامه پخش شده است.

اخبار داخلی حوزه
شانزدهمین اجلاسیه اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با سخنرانی حضرت آیت‌ﷲ جوادی آملی و با حضور گسترده اساتید و فضلای حوزه برگزار شد.

حضرت آیت‌ﷲ جوادی آملی در این اجلاسیه،‌ اظهار کردند: به پرچم سه‌رنگ و سرزمین‌مان علاقه داریم؛ عنوان این پرچم ظرفیتش را ندارد که دین را حفظ کند اما در مقابل، پرچم‌های یا زهرا(س) و یا حسین(ع) این ظرفیت را داشتند که در طول دفاع مقدس، اسلام و ایران را حفظ کنند.

آیت‌ﷲ حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور نیز در این مراسم،‌ با اشاره به نقش بی‌بدیل اساتید در عرصه تعلیم و تربیت طلاب، گفت: اداره نهاد عظیم حوزه نیازمند مشارکت اساتید است.

حجت‌الاسلام فرخ‌فال، مدیر حوزه علمیه استان قم هم در این اجلاسیه، از راه‌اندازی سامانه جامع اساتید خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این سامانه می‌توان بسیاری از نواقص را برطرف کرد.

گزارش تصویری این اجلاسیه را در خبرگزاری حوزه ببینید.

خبر دیگر اینکه در شب مبعث رسول گرامی اسلام جلسه عمومی نشست دوره‌ای اساتید با سخنرانی حضرت آیت‌ﷲ صافی گلپایگانی در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد. در این جلسه حضرت آیت‌ﷲ صافی گلپایگانی با تبریک مبعث رسول خدا صلی ﷲ علیه و آله و سلم، اظهار داشتند: باید وظایف سختی که بر عهده روحانیت هست را انجام دهیم و به گونه‌ای عمل کنیم که موجب خشنودی حضرت ولی عصر عجل ﷲ تعالی فرجه الشریف باشد.

هفته گذشته آزمون متمرکز رشته‌های تخصصی (سطح ۲ و سطح ۳) ویژه برادران حوزه‌های علمیه سراسر کشور در سال تحصیلی ۹۴-۹۳، برگزار شد.

معاون امور استان‌‌های حوزه‌های علمیه کشور بیان داشت: بنا به برنامه‌ریزی صورت گرفته مقرر شده است که اجرای آزمایشی نظام جدید آموزشی حوزه علمیه از مهر ماه سال جاری در حوزه‌های علمیه سطح کشور آغاز شود.

ضوابط و شرایط ثبت‌نام امتحانات نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۳-۹۲، طلاب سطح عالی حوزه علمیه استان قم اعلام شد.

رده‌های مرتبط