مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

اختصاصی مباحثات: در آستانه بیست و سومین سالگرد رحلت آیت‌ﷲ‌العظمی سید ابوالقاسم خویی(ره)، جمعی از برگزارکنندگان همایش ملی نکوداشت ایشان، با آیت‌ﷲ‌العظمی شبیری زنجانی دیدار کردند.

در ابتدای این دیدار، حجت‌‎الاسلام دکتر سید طه مرقاتی خویی، استاد حقوق دانشگاه تهران و از مسئولین این همایش، گزارشی از سال گذشته ارائه کرد. سپس آیت‌ﷲ‌العظمی‎ شبیری زنجانی با اشاره به جایگاه علمی کم‎نظیر آیت‌ﷲ‌العظمی خویی گفتند: «خداوند این توفیق را به ایشان داده که حوزه‎های علمیه روی حرف‎های ایشان بچرخد. ایشان یک مرجع عام و استادی مجتهدپرور بود و روحیه واقع‎بینی داشت.»

آیت‌ﷲ‌العظمی شبیری با اشاره به تواضع کم‎نظیر مرحوم خویی گفتند: «ایشان به راحتی درباره فضیلت و خدمات اشخاص اعتراف می‎کرد و جهات نفسانی ایشان قوی بود. حتی با وجود اینکه برخی اطرافیان تمایل نداشتند ایشان در مجلس ختم آقای خمینی شرکت کند، ولی ایشان در آن مجلس حضور یافت.»

این مرجع تقلید برجسته حوزه علمیه قم، با اشاره به مراتب علمی مرحوم آیت‌ﷲ خویی گفتند: «با وجود اینکه مرحوم آقا سید محمد روحانی در فهم کفایه تخصص داشت و فردی خوش‎فکر و باسواد بود، اما در فهم کفایه گاهی مقهور آقای خویی می‎شد.»

ایشان افزودند: «یکی از کسانی که بر عروه تعلیقه نوشته، مرحوم آل یاسین است، و آقای خویی به من گفتند که من از تعلیقه چند نفر از جمله میرزای نائینی، آقا ضیاء عراقی و مرحوم آل یاسین خیلی استفاده می‏‎کنم. همین آقای آل یاسین به پدر آقای خویی گفته بود که حوزه علمیه بر مدار فرزند تو خواهد چرخید.»

آیت‌ﷲ شبیری در عین حال افزودند: «اگر چه امثال آقای خویی و آقا سید محمدباقر صدر دارای سرعت انتقال و ذکاء فوق‎العاده بودند، اما گاهی همین سبب می‎شد که در فهم کلام برخی بزرگان دقت نکنند و نگاه صوری داشته باشند.»

ایشان در پایان برای برگزارکنندگان این کنگره آرزوی موفقیت کردند.

رده‌های مرتبط