مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت
به بهانه دیدار اعضای مجمع عمومی جامعه مدرسین با آیت الله سیستانی؛

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد فرخ‌فال در گفتگو با خبرگزاری حوزه گفت: دوم بهمن ماه جاری به نجف اشرف رفتیم و ضمن زیارت عتبات عالیات، به محضر حضرت آیت‌ﷲ سیستانی رسیدیم. در این دیدار ۹ عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین، گزارشی از روند تشکیل مجمع و فعالیت‌های آن از جمله ساختار جدید جامعه مدرسین و مجمع عمومی ارائه دادند.

وی با اشاره به اعلام اهتمام مجمع عمومی به مسائل اخلاقی، علمی و پیگیری مطالبات مراجع تقلید در محضر حضرت آیت‌ﷲ سیستانی، گفت: ایشان در این دیدار بیان داشتند که من از میدان عملیاتی حوزه علمیه قم دور هستم و همین که شما خدمت مراجع تقلید رسیدید، کار بسیار خوبی بوده است.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین ادامه داد: در این دیدار، ایشان رهنمودهایی درباره مباحث اخلاقی، احیای مباحث اعتقادی، کلامی و ارتباط میان حوزه علمیه قم و نجف ایراد کردند.

احمد فرخ‌فال همچنین به دیدار هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با حضرات آیات حکیم و فیاض اشاره کرد و گفت: حضرت آیت‌ﷲ حکیم، بعد از گزارشی که درباره مجمع ارائه شد، نکات بسیار مهمی در خصوص مسائل امروز دنیای اسلام مطرح کردند که نشان‌دهنده جامعیت ایشان بود. حضرت آیت‌ﷲ فیاض نیز داعش را گروهی معرفی کرد که مقید به هیچ‌کدام از حدود احکام و شریعت اسلام نیستند.

تاکنون بسیاری از علما و بزرگان حوزه‌های علمیه قم و نجف به این شهرها سفر کرده و دیدارهای مختلفی با یکدیگر داشته‌اند، اما ارائه گزارش از سوی متولیان امور حوزه‌های علمیه به صورت برنامه‌ریزی شده کمتر صورت گرفته است. شاید اصلی‌ترین علت آن، احساس نزدیکی علما با توجه به جایگاه حقیقی و آداب و رسوم دید و بازدید است که در این بین برنامه‌ریزی سازمانی و به تبع آن همکاری‌ها و ارتباطات حوزه‌های علمیه نجف و قم کمرنگ شده است.

جا دارد مدیران و متولیان امور حوزه‌های علمیه قم و نجف با برنامه‌ریزی‌های منظم خود، جلسات مشترکی با یکدیگر داشته باشند و زمینه‌های ارتباطات و تعاملات آموزشی، پژوهشی و فرهنگی این دو حوزه مهم عالم تشیع را فراهم سازند. امری که با بیش از ۱۰ سال تاخیر هنوز هم بسیار مهم خواهد بود.

رده‌های مرتبط