مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

بیانات و سخنان مراجع عظام تقلید و بزرگان حوزه

آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی در دیدار جمعی از مستبصران استان سیستان و بلوچستان، گفت: باید در برخوردها با دیگر ادیان، رفتار مناسبی داشته باشیم؛ همانطور که در کنگره خطر جریان‌های تکفیری از دیدگاه اسلام، علمای بسیاری از مذاهب مختلف گرد هم آمدند و سخنان خود را بدون هیچ توهینی بیان کردند.

آیت‌ﷲ‌العظمی شبیری زنجانی، ارتحال حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ محمدتقی خاتمی، از اساتید برجسته حوزه علمیه زنجان را به علما و مردم زنجان تسلیت گفت.

آیت‌ﷲ حسین مظاهری در درس اخلاق خود در مسجد حکیم اصفهان، گفت: تهذیب نفس و دوری از صفت رذیله، از امور مهم در دین است؛ به طوری که اگر تهذیب نفس نباشد، توحید و ولایت هم در مخاطره عجیب واقع می‌شود. رییس حوزه علمیه اصفهان همچنین در دیدار با علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به فساد اقتصادی و اداری، بر ضرورت مبارزه جدی با آن در کشور تاکید کرد و خواستار برخورد همه‌جانبه با فساد شد.mazaheri-larijani

آیت‌ﷲ جعفر سبحانی در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین سید اسماعیل حسینی، گفت: اندیشه وهابی به دنبال نابودی تمام آثار اسلامی و معنوی در سراسر جهان است و دست‌های پشت پرده آنها و همچنین دولت انگلیس، در بسیاری از تخریب‌هایی که اخیرا صورت گرفته دیده می‌شود.

آیت‌ﷲ جوادی آملی در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه گفت: اگر کسی با همه وجود به علمش عمل کند، وارث انبیا خواهد شد. این راه برای همه طلاب باز است تا مانند علمای بزرگی همچون امام خمینی، قائم به عقل و عمل بتوانند در مقابل طاغوت بایستند. وی همچنین در درس اخلاق خود، با بیان اینکه ستون خیمه دین، نماز است و ستون خیمه سیاست مردم هستند، گفت: خیمه، یک ستون بزرگ دارد که آن را حفظ می‌کند و باقی ستون‌ها در کنار آن قرار دارند و مردم یک جامعه نیز به مثابه ستون خیمه سیاست هستند.

آیت‌ﷲ نوری همدانی در دیدار با محققان و پژوهشگران پژوهشکده باقرالعلوم قم گفت: دشمن با بدل‌سازی، هجمه‌های فرهنگی، و جعل احادیث در برابر فرهنگ غنی اهل بیت می‌خواهد این فرهنگ را خاموش کرده و از بین ببرد.

آیت‌ﷲ علوی گرگانی در دیدار با روحانیون عقیدتی ناجا گفت: روحانیت، امام خمینی را الگوی ارزشی برای اهدف بلند خود می‌داند و باید با ایمان قوی، اراده، روحیه خودباوری و تزکیه نفس، از هر فرصتی برای تبلیغ دین بهره ببرد.

آیت‌ﷲ حسینی بوشهری در دیدار مدیر کل اوقاف استان قم گفت: موقوفات باید بر اساس نیت واقفان مصرف شد. وی افزود: حوزه آمادگی کامل برای همکاری با اوقاف دارد.

آیت‌ﷲ محمد یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ولایتمداری و خدمتگزاری صادقانه به مردم را از جمله مهمترین لوازم و بایسته‌های قدردانی از نعمت بزرگ انقلاب اسلامی برشمرد.

آیت‌ﷲ سید احمد خاتمی در راهپیمایی گسترده ۲۲ بهمن در تبریز، گفت: امریکا اهل ایستادن پای قول و قرار خود نیست. وی افزود: ملت تا آخرین قطره خون، مدافع انقلاب و ولایت است.

آیت‌ﷲ حائری شیرازی در مراسم افتتاحیه اولین المپیاد فرهنگی ورزشی حوزه علمیه قم، گفت: انسانی که می‌خواهد مربی اخلاق جامعه باشد، سلامتی جسم برای او ضروری است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، به پاس مجاهدت‌های آیت‌ﷲ باریک‌بین، عنوان «ممتاز و نمونه ایثارگر حوزوی» را به امام جمعه قزوین اعطا کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی مدیر حوزه‌های علمیه خواهران گفت: به برکت انقلاب اسلامی و پایداری امت انقلابی ایران و رهبری امام و مقام معظم رهبری، امروز ایران اسلامی به خاستگاه اسلام ناب محمدی تبدیل شده است.

آیت‌ﷲ علوی گرگانی در دیدار روحانیون نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران، گفت: باید انقلاب از سوی آحاد جامعه و به خصوص مسئولین، حفظ و حراست شود و نسبت به ارزش‌ها و برکات آن نباید بی‌تفاوت بود. بی‌تفاوتی به انقلاب، کفران نعمت به همراه خواهد داشت و نتیجه کفران نیز خسارت و افسوس است.

آیت‌ﷲ محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار، در نشست علمی «نسبت تکلیف‌گرایی و نتیجه‌گرایی با تحلیلی بر نظریه امام خمینی و تاثیر آن در پیروزی انقلاب» گفت: اگر امام خمینی در مباحث فلسفه و عرفان به طور فوق‌العاده تلاش می‌کردند و به کشفیات و مشاهدات مهمی می‌رسیدند و به دنبال فقه نمی‌رفتند و به تحقیقات عمیقی که داشتند نمی‌رسیدند، قطعا انقلاب و مبارزه به ذهن ایشان خطور نمی‌کرد.

حسام الدین آشنا مشاور رییس جمهور در امور فرهنگی، با حضور در شهر مقدس قم، با آیت‌ﷲ حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه، آیت‌ﷲ علوی گرگانی و همچنین آیت‌ﷲ نوری همدانی دیدار و گفتگو کرد.

حوزه‌های علمیه و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی

آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی در جمع راهپیمایان ۲۲ بهمن، با تقدیر از حضور پرشور و گسترده مردم گفت: حضور چشمگیر ملت در راهپیمایی امروز، مقدمه شکست دشمن خواهد شد.

آیت‌ﷲ جوادی آملی نیز در جمع راهپیمایان ۲۲ بهمن، با تقدیر از حضور باشکوه مردم گفت: این حضور برای کسانی که برای ملت ایران گزینه روی میز می‌گذارند، پیام دارد که ملت ایران هم میز را وارونه می‌کند و هم گزینه هر استکباری را درهم می‌کوبد.

آیت‌ﷲ نوری همدانی نیز در جمع راهپیمایان ۲۲ بهمن گفت: امروز نمایشگاه قدرت عظمت و توانایی اسلام است. ملت برای حمایت از انقلاب و اسلام و آرمان‌های امام به میدان آمده‌اند.
rahpeimaee-tolab

آیت‌ﷲ ابراهیم امینی در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: پیام حضور گسترده ملت برای دولت‌های استکباری این است که مردم ایران اهل مقاومت هستند و با تمام وجود از نظام اسلامی دفاع کرده و خواهند کرد.

آیت‌ﷲ حسینی بوشهری در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: این حضور ملت نشان می‌دهد که تحریم و تهدید، کوچکترین اثری بر اراده آهنین ملت ایران نخواهد گذاشت.

آیت‌ﷲ محمدجواد فاضل لنکرانی، آیت‌ﷲ مرتضی مقتدایی، آیت‌ﷲ حسن ممدوحی، برخی دیگر از علمای شرکت‌کننده در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال بودند.

خبرگزاری حوزه، گزارشی از حضور مراجع و علما در جمع راهپیمایان منتشر کرده است. همچنین تصاویری از حضور مراجع و علما نیز در خبرگزاری حوزه منتشر شده است.

پیش از برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن در سراسر کشور نیز، برخی از نهادها و چهره‌های حوزوی، از مردم خواستند با حضور خود اقتدار مردم و نظام اسلامی را به نمایش بگذارند. جامعة المصطفی العالمیه، مجمع عمومی جامعه مدرسین، آیت‌ﷲ سید محمد غروی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد، و مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه، برخی از این نهادها و شخصیت‌های حوزوی بودند.

اخبار حوزه‌های علمیه سراسر کشور

حجت‌الاسلام سید مهدی حسینی معاون آموزش حوزه‌های علمیه سراسر کشور، از آغاز پذیرش سراسری حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور خبر داد.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، در جلسه هفتگی شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حضور یافت و در ابتدای این نشست، گزارشی از روند فعالیت‌های این وزارتخانه ارائه کرد.rahmani-fazli-jamee-modaresin

جواد پورحسینی دبیر منطقه ۵ کشور ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش، برگزاری بیش از ۲۵ هزار جلسه آموزشی دینی و فرهنگی را بخشی از رهاوردهای همکاری این دو نهاد علمی و فرهنگی کشور دانست.

حجت‌الاسلام صادق جعفرپور، رییس تبلیغات اسلامی شهرستان بروجرد گفت: احداث ۵۰ خانه عالم در شهرستان بروجرد از ضروریات است که خیران می‌توانند در این زمینه باقیات الصالحات داشته باشند.

کانون طلاب جمعیت هلال احمر قم افتتاح شد. حجت‌الاسلام معزی نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر، حجت‌الاسلام بنایی معاون سیاسی امنیتی استاندار قم و حجت‌الاسلام والمسلمین سمیعی مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت، از حاضران در این نشست بودند.

تفاهمنامه همکاری میان پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و پزوهشگاه امام صادق علیه‌السلام، با هدف هم‌افزایی و ارتقای سطح همکاری‌های دو جانبه، امضا شد.

حجت‌الاسلام فاطمی مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان لرستان، از پذیرش ۸۰ دین‌پژوه از نیمسال دوم در این مرکز خبر داد.

اولین المپیاد فرهنگی ورزشی حوزه علمیه قم، با سخنرانی آیت‌ﷲ حائری شیرازی برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی مدیر دفتر امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه علمیه استان قم، در مراسم افتتاحیه این المپیاد، گفت: حوزه مصمم به راه‌اندازی ورزش و ارتقای سطح سلامتی طلاب است.

حجت‌الاسلام بسطایی مسئول کمیته داستان دبیرخانه جشنواره هنرهای آسمانی، از برگزاری محفل داستان انقلاب در مدارس علمیه معصومیه، فاز ۲ صدوقی، امام عصر و محل بیرخانه دائمی این جشنواره خبر داد.

شورای گسترش حوزه‌های علمیه، در صد و بیست و هفتمین جلسه خود، با اعطای موافقت اصولی برای تاسیس مدارس علمیه امام خمینی در شهر خوی و مدرسه سفیران هدایت در حبیب‌آباد اصفهان موافقت کرد.

مسئول دفتر فناوری اطلاعات حوزه علمیه خراسان، از آغاز تحویل کارت شناسایی هوشمند طلاب خراسان خبر داد و گفت: ۱۷ هزار طلبه برای دریافت این کارت در حوزه علمیه خراسان ثبت‌نام کرده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمود ملک‌دار معاون امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه، در حکمی، حجت‌الاسلام محسن طوسی را به عنوان مدیر دفتر دانش‌آموختگان این معاونت منصوب کرد.

مراسم تجلیل از حجت‌الاسلام تاتسوییجی ساوادا، اولین مترجم شیعی قرآن کریم به زبان ژاپنی، در ستاد مرکزی جامعة المصطفی در قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام سید حسن حسینی‌پناه، مدیر پرورشی حوزه‌های علمیه خواهران، از آغاز به کار آزمایشی تالارهای گفتگوی قرآنی حوزه‌های علمیه خواهران با سه موضوع زن و خانواده با رویکرد قرآنی، اخلاق و تربیت با رویکرد قرآنی و نیز مهدویت با رویکرد قرآنی خبر داد.

نشست‌ها و برنامه‌های علمی و پژوهشی

نشست جایگاه حقوقی مردم در فقه سیاسی معاصر شیعه، از سلسله‌نشست‌های نظریه‌پردازی، در موسسه فرهنگی فهیم قم و با حضور روحانیون و طلاب برگزار شد.

نشست علمی انقلاب اسلامی از نگاه نظریه‌پردازان غرب، به همت گروه تاریخ و اندیشه معاصر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، برگزار شد. موضوع این نشست، نقد دیدگاه جان فورن بود.

سومین پیش‌نشست همایش بزرگ زبان‌دانان حوزوی، با حضور نمایندگان دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه، و با حضور معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه برگزار شد. نمایندگان معاونت بین‌الملل حوزه‌های علمیه، جامعة المصطفی العالمیه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مرکز زبان حوزه و … در این نشست حضور داشتند.

میزگرد علمی پژوهشی «انقلاب اسلامی و روحانیت؛ مسئولیت‌ها و انتظارات»، به همت موسسه آموزش عالی علوم انسانی و با حضور جمعی از اساتید و دانش‌پژوهان جامعة المصطفی برگزار شد.

همایش خادم شریعت، ویژه گرامیداشت آیت‌ﷲ سید حسن خادمی اصفهانی، با همکاری مرکز مدیریت حوزه علمیه و مدرسه علمیه صدر بازار اصفهان، ۲۰ اسفند ۹۳ برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام جعفری فراهانی، مسئول کمیته علمی همایش بین‌المللی حضرت امام سجاد علیه‌السلام، از برگزاری این همایش در تابستان سال آینده خبر داد.

نشست خانواده و سلامت روان از سلسله‌نشست‌های خانه خوبان با حضور خانواده‌های روحانیون و طلاب در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی برگزار شد.

نشست نقد و بررسی مقاله «معرفی تحلیلی کلیدواژه‌های پیشرفت در قرآن و حدیث» به همت انجمن حدیث حوزه، و با حضور حجت‌الاسلام حسین محققیان نگارنده مقاله، برگزار شد.

نخستین گردهمایی مدیران کتابخانه‌های تخصصی شهر قم، با حضور و سخنرانی دکتر جاویدان، معاون پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب و ۲۲ تن از مدیران و کارشناسان کتابداری کتابخانه‌های تخصصی شهر قم برگزار شد.

چهلمین روز درگذشت آیت‌ﷲ انصاری شیرازی

مراسم چهلمین روز ارتحال آیت‌ﷲ یحیی انصاری شیرازی، با حضور مراجع عظام تقلید و علما در مسجد اعظم قم برگزار شد. آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی، جوادی آملی، گرامی، امینی، حسینی بوشهری و … در این مراسم حاضر بودند. تصاویری از این مراسم را خبرگزاری حوزه منتشر کرده است.ansari-shirazi-40

حجت‌الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا در مراسم چهلمین روز ارتحال آیت‌ﷲ انصاری شیرازی گفت: آیت‌ﷲ انصاری شیرازی حکیمی الهی بود که عرفان و فلسفه و عشق به اهل بیت و قرآن را با هم داشت.

بیت مرحوم آیت‌ﷲ انصاری شیرازی، با صدور پیامی، از عنایات ویژه رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید، علما، سران قوا و عموم مردم تقدیر کرد.

کتاب‌ها، نشریات و مجلات منتشر شده

کتاب روش‌شناسی ترجمه و مفاهیم قران، نوشته میثم کهن‌ترابی به همت موسسه بوستان کتاب قم و در ۳۳۶ صفحه، با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و به قیمت ۱۷ هزار تومان منتشر شد.

کتاب تاریخ و نقد مکتب تفکیک، به قلم محمدحسن وکیلی و از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در ۱۰۰۰ نسخه و ۲۶۰ صفحه و به قیمت ۱۲ هزار تومان، راهی بازار شد.jore-darya

کتاب رجال تفسیری که بر اساس آموزه‌ها و اندیشه‌های آیت‌ﷲ جوادی آملی به رشته تحریر درآمده، به زودی در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت. تدوین و پژوهش این اثر بر عهده حجت‌الاسلام ابوطالب علی‌نژاد بوده است.

کتاب سال تبلیغ ۱۳۹۴، با تحقیق و گردآوری حجت‌الاسلام سید کریم آقامیری از سوی انتشارات بشارت راهی بازار نشر شد.

دومین گاهنامه علمی زبان و ادبیات عرب، با نام لسان مبین ۲، از سوی انجمن علمی پژوهشی زبان و ادبیات عرب جامعه المصطفی منتشر شد.

کتاب المعجم الموضوعی للعرفان، حاوی فهرست تفصیلی مطالب ۵ منبع مهم عرفانی به همراه لوح فشرده، از سوی دائرة المعارف علوم عقلی اسلامی وابسته به موسسه امام خمینی منتشر شد.

جلد سوم کتاب جرعه‌ای از دریا، شامل مقالات و مباحثات، شخصیت‌شناسی و کتابشناسی آیت‌ﷲ شبیری زنجانی، از سوی موسسه کتابشناسی شیعه منتشر شد.

موسوعه ۱۱ جلدی کلمات ائمه علیهم‌السلام، که از سوی پژوهشگران تبلیغ و مطالعات پژوهشکده باقرالعلوم آماده انتشار شده است، با حضور آیت‌ﷲ نوری همدانی رونمایی شد. این موسوعه، حاوی کلمات و سخنان ارزشمند حضرت زهرا، امام موسی کاظم، امام رضا، امام هادی و امام زمان علیهم‌السلام است. خبرگزاری حوزه تصاویری از این نشست رونمایی را منتشر کرده است.

نرم‌افزار مجموعه آثار آیت‌ﷲ سید علی حسینی میلانی، با عنوان گنجینه حقایق ۳ به دو زبان عربی و فارسی، از سوی مرکز کامپیوتری علوم اسلامی نور تولید و به زودی عرضه خواهد شد.

رده‌های مرتبط