مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

بیانات و سخنان مراجع عظام تقلید و بزرگان حوزه

مراسم سالروز شهادت امام علی النقی علیه‌السلام، با حضور آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی، در مدرسه امیرالمومنین علیه‌السلام قم برگزار شد.

آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی در دیدار جمعی از دست‌اندرکاران جشنواره ربیع‌الشهادة که در ماه شعبان در کربلای معلی برگزار خواهد شد، خود را خاک پای زائران امام حسین علیه‌السلام خواند و گفت: سخنرانی‌ها، مقالات و برنامه‌های کنگره بهار شهادت، به گونه‌ای باشد که برای تمام مردم دنیا قابل استفاده باشد.

آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی با ابراز تاسف از جنایات آل سعود در یمن گفت: اگر ذره‌ای از اسلام، غیرت عربی و وجدان بشری در وجود آل سعود بود، این جنایات را که فایده‌اش به نفع اسراییل و امریکاست، مرتکب نمی‌شدند.

این مرجع تقلید همچنین در دیدار با رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، خواستار لزوم نظارت گسترده دولت بر تولیدکنندگان مواد غذایی شد و گفت: اسلام اجازه نمی‌دهد به خاطر درآمد بیشتر، سلامت مردم به خطر بیفتد.

آیت‌ﷲ مکارم شیرازی همچنین در دیدار مدیرعامل خبرگزاری ایرنا گفت: خبر را به افراد متخصص بسپارید. وی همچنین تاکید کرد: در برابر رسانه‌های قلدر بایستید.

آیت‌ﷲ شبیری زنجانی، در دیدار جمعی از مسئولان مرکز موضوع‌شناسی احکام فقهی حوزه علمیه، با تاکید بر ضرورت موضوع‌شناسی و جایگاه آن در احکام فقهی، گفت: موضوع‌شناسی یکی از کارهای زمین‌مانده حوزه است.

آیت‌ﷲ جوادی آملی، با بیان اینکه سلامت جامعه در گرو تقویت فضایل اخلاقی است، گفت:‌ اگر در مملکت، اختلاس، فریب، بیکاری و نیرنگ، غرور و فتنه نداشته باشیم، این کشور روی پای خود می‌ایستد و نیازی به بیگانه نیست.

وی همچنین در دیدار جمعی از عوامل ساخت فیلم زندگینامه دبیر کل سابق حزب ﷲ لبنان گفت: خون شهید جامعه را طیب و طاهر می‌کند و در زمین طیب و طاهر، میوه‌های پاکی همچون عدل، عقلانیت و امانت‌داری می‌روید.

آیت‌ﷲ موسوی اردبیلی در دیدار مدیر عامل خبرگزاری ایرنا، بر لزوم واقع‌گرایی در اخبار تاکید کرد و گفت: رسانه‌ها نباید تنها آنچه را که می‌خواهند بیان کنند، کار آنها باید با واقعیت‌گرایی همراه باشد.

آیت‌ﷲ نوری همدانی در دیدار پدر شهید مصطفی احمدی روشن، گفت: تیم هسته‌ای باید در مذاکرات، خطوط قرمز را در نظر داشته و رعایت کند.

وی همچنین در دیدار با خواهران طلبه مدرسه زینبیه استان کرمان، گفت: عربستان برای اثبات نوکری امریکا، برادرکشی می‌کند.

آیت‌ﷲ نوری همدانی در دیدار مشاور و مدیر مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران، دسته‌بندی‌های جناحی را کاذب خواند و گفت: باید این دسته‌بندی‌های کاذب را کنار گذاشت و با اتحاد برای انقلاب کار کرد.

آیت‌ﷲ جعفر سبحانی در دیدار دست‌اندرکاران ستاد برگزاری هفته سلامت استان قم، از حذف زیرمیزی در بیمارستان‌های دولتی قدردانی کرده و گفت: برنامه‌ریزی برای حذف زیرمیزی از بیمارستان‌های خصوصی و خیریه نیز صورت گیرد.

وی همچنین در دیدار مدیر حوزه‌های علمیه خواهران گفت: بانوان طلبه می‌توانند فرهنگ دینی یک شهر را متحول کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی در این دیدار، از تحصیل ۷۰ هزار بانوی طلبه در حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور خبر داد.

آیت‌ﷲ علوی گرگانی در دیدار جمعی از فعالان عرصه سینمای مقاومت گفت: با نظارت حاکم شرع، مباحث انحرافی سینما، سم‌زدایی می‌شود.

آیت‌ﷲ حسین مظاهری در دیدار نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان، از ائمه جمعه خواست حول رهبری، عامل وحدت و یکپارچگی جامعه باشند.

آیت‌ﷲ حسینی بوشهری، در نخستین نشست اخلاق در رسانه، گفت: رسانه‌ها در جامعه جایگاه مقدسی دارند و تعالی و انحطاط جامعه، به رسانه‌های آن بستگی دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه همچنین در دیدار با مدیر عامل و مسئولان بانک مهر اقتصاد، با تاکید بر اینکه بانک نباید بنگاه اقتصادی باشد، گفت: باید به فریاد کارخانجات ورشکسته برسید.

آیت‌ﷲ مرتضی مقتدایی در همایش آموزشی دولت و ملت، همدلی و همزبانی در اجرای اقتصاد مقاومتی، راه مبارزه با تحریم را افزایش کیفیت تولیدات داخلی دانست و گفت: امروز با تهاجمات نظامی نمی‌توانند به ایران حمله کنند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه تنفر ملت‌ها از سعودی‌ها چند برابر شده، گفت: آل سعود با آغاز جنگ علیه مردم مقاوم یمن، حیثیت نداشته خود را بر باد داد.

آیت‌ﷲ سید احمد خاتمی در تجمع اساتید، طلاب و فضلای حوزه در حمایت از مردم مظلوم یمن، گفت: امریکا به دنبال استقرار نظام دست‌نشانده خود در یمن است. وی همچنین خواستار بازپس‌گرفته‌شدن اداره حرمین شریفین از آل سعود شد.

آیت‌ﷲ سید محمد غروی در دومین جشنواره علامه حلی استان قم، اسلام بدون اهل بیت علیهم‌السلام را اسلام داعش‌پرور خواند و گفت: امروز که هجمه خاصی به اسلام واقعی و اسلام اهل بیتی می‌شود، بیش از پیش نیامند حضور جدی علما و بزرگان هستیم.

اخبار حوزه‌های علمیه سراسر کشور
تجمع باشکوه اساتید و روحانیون حوزه علمیه قم در حمایت از مردم مظلوم یمن، در مدرسه فیضیه برگزار شد. آیت‌ﷲ سید احمد خاتمی در این تجمع به سخنرانی پرداخت.

آزمون پذیرش کارشناسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قم، در رشته‌های حقوق، کلام، فلسفه، ادیان و مدیریت با حضور ۲۵۰۰ نفر از طلاب، برگزار شد.

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، بر اساس مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، از میان برادران حوزوی برای نیمسال اول تحصیلی در رشته‌های روانشناسی عمومی و علوم اقتصادی در گرایش اقتصاد اسلامی، دانشجوی دکتراوظا می‌پذیرد.

وظایف بخش امور پژوهشی حوزه‌های علمیه، از سوی آیت‌ﷲ حسینی بوشهری، به شورای طرح و برنامه حوزه ابلاغ شد.

بنابر اعلام حجت‌الاسلام یونس‌گلی معاون تهذیب حوزه علمیه استان ایلام، معاونان تهذیب سه مدرسه علمیه صاحب الزمان ایلام، امیرالمومنین ایوان، و ولی عصر مهران منصوب شدند.

مدیر حوزه علمیه امام علی بن ابیطالب علیه‌السلام لارستان، از فعالیت کتابخانه‌ای با ۱۳ هزار جلد کتاب در این مدرسه خبر داد.

مرحله دوم پذیرش داوطلبان ورود به حوزه علمیه استان اصفهان، از ۲۹ فروردین آغاز شده و تا ۲۳ خرداد، ادامه خواهد داشت.

رضا ابراهیمی مسئول دفتر فناوری اطلاعات حوزه علمیه خراسان، از پرداخت شهریه مقام معظم رهبری از ماه شعبان با استفاده از کارت هوشمند حساب بانکی طلاب خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملک‌دار از شارژ بن‌کارت خرید کتاب طلاب همزمان با برپایی نمایشگاه بین‌الملی کتاب تهران برای استفاده در این نمایشگاه خبر داد.

مدیر موسسه نهضت صرفه‌جویی در سرمایه‌های ملی، با اشاره به عضویت ۸۸۰۰ روحانی در این موسسه گفت: امسال آموزش ۲۰ هزار نفر از مبلغین طرح تابستانه را انجام خواهیم داد.

حجت‌الاسلام حسن طاهری، سرپرست جدید مرکز خدمات حوزه علمیه استان مرکزی، با حضور مدیران حوزوی، معرفی شد.

حجت‌الاسلام محمد کارگر مطلق مسئول بخش نشریات تجربی دفتر فرهنگی معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه، از ارسال ۸۰ اثر به مسابقات نشریه‌نگاری طلاب خبر داد.

مدیر کل امور اعزام و پشتیبانی معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه کشور، از تشکیل ۱۹ هزار پرونده تبلیغی برای مبلغین خبر داد.

مرحله دوم از دومین دوره طرح دانش‌افزایی معاونان پژوهش و مدیران واحدهای آموزشی حوزه‌های علمیه، برگزار شد.

معاون آموزش حوزه علمیه سیستان و بلوچستان، از انجام اقدامات و پیگیری‌های لازم برای راه‌اندازی مراکز تخصصی حوزه در این استان خبر داد.

آیت‌ﷲ دری نجف‌آبادی نائب رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام، از برگزاری همایش بین‌المللی حضرت امام سجاد علیه‌السلام با حضور ۷۰۰ نفر از بزرگان جهان تشیع، در ۲۴ مرداد سال جاری خبر داد.

آزمون کتبی ششمین دوره مسابقات قرآن و حدیث با حضور طلاب مدارس علمیه استان گلستان، برگزار شد.

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خواهران استان لرستان، از برگزاری کارگاه مهارت‌های عمومی تدریس، ویژه اساتید سطح ۲ خبر داد.

مسئول دبیرخانه حوزوی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: این دبیرخانه وارد فاز تدوین سند شده است. در سند الگو باید اهداف و راهبردها و شاخص‌های بلندمدت پیشرفت ایران بیان شود.

رییس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، گفت: تنها ۱۰ درصد روحانیون در ادارات، سازمان‌ها و نهادهای دولتی مشغول به کار هستند و ۹۰ درصد آنان به امر تبلیغ، تحقیق، تدریس و یا تحصیل مشغولند.

همایش خادم شریعت، بزرگداشت آیت‌ﷲ خادمی اصفهانی

همایش خادم شریعت، با هدف بزرگداشت مقام مرحوم آیت‌ﷲ سید حسین خادمی اصفهانی، با پیام آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی و آیت‌ﷲ حسین مظاهری، در مدرسه علمیه صدر بازار اصفهان برگزار شد.

در بخشی از پیام آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی آمده است: مرحوم آیت‌ﷲ خادمی دارای روحی پاک و صفای باطن و اخلاق در عمل بود و شایسته است که حوزه علمیه اصفهان، اخلاق و روش و سلوک دینی و علمی آن بزرگوار را برای خود الگو قرار دهد.
همچنین در پیام آیت‌ﷲ مظاهری آمده است: در کنار همه خصائص برجسته علمی، حوزوی و اجتماعی، اندیشه سیاسی مرحوم آیت‌ﷲ خادمی نیز که برخاسته از مرتبت فقاهت و دیانت ایشان بود، موجب حضور آگاهانه و مدبرانه ایشان در صحنه‌های با اهمیت سیاسی گردید… چنانکه امام راحل عظیم‌الشان در پیام تسلیت خود به مناسبت رحلت ایشان، این عالم متقی را خادم صادق شریعت و حافظ حدود اسلام و سرمشق تقوا و علم و عمل نامیدند.

آیت‌ﷲ مرتضی مقتدایی در همایش خادم شریعت گفت: احترامی که امام خمینی به مرحوم آیت‌ﷲ خادمی می‌گذاشت،‌ برای کمتر کسی قائل بود.

حجت‌الاسلام حیدر ملایی دبیر همایش هم گفت: مرحوم آیت‌ﷲ سید حسین خادمی اصفهانی حق بزرگی بر گردن همه مردم انقلابی و مومن اصفهان دارد.

حجت‌الاسلام اکبر یزدی‌نیاپور، مدیر مدرسه علمیه صدر بازار اصفهان و مسئول برگزاری همایش خادم شریعت، معرفی عالمان دینی به نسل جوان را ضرورت دانست.

مراسم بزرگداشت آیت‌ﷲ مسلم ملکوتی

مراسم نخستین سالگرد ارتحال آیت‌ﷲ ملکوتی، با حضور مراجع عظام تقلید، بزرگان حوزه و اقشار مختلف مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین نظری منفرد در این مراسم با بیان اینکه آیت‌ﷲ ملکوتی عالم جامع‌الاطرافی بود، گفت: او فقیه، اصولی، حکیم و مورخ بود و خدمات بابرکتی به حوزه‌های علمیه شیعه ارائه کرد.

تصاویری از این مراسم را در خبرگزاری حوزه ببینید.

نشست‌ها و برنامه‌های علمی و پژوهشی

کرسی درس اخلاق رسانه، با حضور جمعی از سردبیران و خبرناگران رسانه‌های دیداری و شنیداری، به همت سازمان بسیج رسانه استان و با سخنرانی آیت‌ﷲ حسینی بوشهری در خبرگزاری حوزه برگزار شد.

کارگاه نقد فیلم جدایی نادر از سیمین، با حضور اساتید، طلاب و کارشناسان موسسه آموزش عالی بنت‌الهدی قم برگزار شد.

عضو هیئت مدیره انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم، از برگزاری ۸ نشست علمی مباحث حقوقی در حوزه، در سال جدید و به همت این انجمن خبر داد.

نشست بررسی تحولات یمن با توجه به نقش جریانات سلفی منطقه برگزار شد. در این نشست، دکتر علی موسوی‌نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، حوثی‌ها را بنیانگذار نظام عقلانی شیعی در یمن دانست.

کنفرانس بین‌المللی هرمنوتیک و فهم متون دینی با حضور اندیشمندانی از ایران، عراق، مغرب، تونس و لبنان در بیروت برگزار شد.

نشست تخصصی نقد و بررسی جریان مدعی یمانی، با هدف ارتقای دانش مهدویت مبلغان، ۱۰ اردیبهشت از ساعت ۸ تا ۱۳ برگزار می‌شود.

همایش امام زمان‌شناسی، با هدف ترویج فرهنگ مهدویت و بالا بردن سطح آگاهی طلاب درباره مهدویت، ‍۱۷ و ۱۸ اردیبهشت، در مدرسه عالی دارالشفا برگزار می‌شود.

همایش بین‌المللی «حکومت علوی، نگاهی پس از ۱۴ قرن»، با هدف بررسی سیره حکومتی حضرت علی پس از گذشت ۱۴ قرن، با حضور اندیشمندان و محققان داخلی و خارجی، ۹ اردیبهشت در دانشگاه مفید قم برگزار می‌شود.

انتشار مجلات، کتاب‌ها و نشر الکترونیک

مراسم رونمایی از کتاب «ادیان در خدمت انسان»، نوشته امام موسی صدر که توسط جعفر گونزالس به زبان اسپانیولی ترجمه شده، در موسسه شهر کتاب برگزار شد.

سری جدید نشریه منادی، با محوریت مسائل اخلاقی و تربیتی منتشر شد. منادی، تنها نشریه دیواری حوزه‌های علمیه است.

کتاب «از قرآن بیشتر بدانیم»، نوشته مهدی خسروی سرشکی از سوی انتشارات موسسه دارالحدیث منتشر شد. این کتاب با استفاده از کتاب شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث، به ۱۱۴ پرسش درباره قرآن و موضوعات وابسته به آن، پاسخ می‌دهد.

کتاب بنیادگرایی، نوشته نجفعلی غلامی در ۲۳۰ صفحه، از سوی گروه علمی نظام‌ها و مطالعات انقلاب اسلامی تدوین، و از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

هفدهمین و هجدهمین شماره نشریه رهنامه پژوهش، با عنوان هستی‌نما، ویژه حکمت و فلسفه اسلامی، از سوی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه منتشر شد.

نسخه جدید سایت فارسی پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی، به صورت آزمایشی و برای سازگاری بیشتر با تبلت، گوشی و ابزارهای مرور آنلاین ارائه شد.

چهل و سومین شماره فصلنامه علمی ترویجی انتظار موعود، از سوی مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم، منتشر شد.

دوازدهمین شماره امامت‌پژوهی با موضوع بشارت به ائمه اثنی‌عشر، با هفت مقاله، به‌علاوه نکته‌ها و یادداشت‌های امامتی منتشر شد.

چهل و نهمین شماره فصلنامه ره‌آورد نور، در سه بخش اصلی «دین، فرهنگ و فناوری اطلاعات»، «پایگاه‌های اسلامی و مطالعات اینترنتی»، و «دانش کاربردی»، از سوی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی منتشر شد.

دومین جشنواره علامه حلی استان قم
دومین جشنواره علامه حلی استان قم، با تقدیر از آثار برتر پژوهشی طلاب جوان، در مدرسه دارالشفا برگزار شد.

حجت‌الاسلام حجامی دبیر دومین جشنواره علامه حلی استان قم، در این نشست از رشد ۱۰۰ درصدی حضور طلاب خبر داد و گفت: حضور بالای آثار طلاب، بیانگر جهش پژوهشی حوزه است.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین احمد فرخ‌فال گفت: حوزه علمیه قم باید محصولاتی تولید کند و مثل روندی که مراجع عظام تقلید ایجاد کردند، مسیر علمی در جهان تشیع را متحول کند.

تصاویری از این جشنواره پژوهشی را در خبرگزاری حوزه ببینید.

رده‌های مرتبط