مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

مباحثات/شب گذشته یعنی شامگاه جمعه یازدهم دی‌ماه ۱۳۹۴بخش انگلیسی‌زبان شبکه‌ی ماهواره‌ای هدهد (ویژه‌ی کودکان) رسماً راه‌اندازی شد. مراسم در یکی از ساختمان‌های مدیریتی این شبکه در شهر مقدس قم و با حضور شخصیت‌هایی هم‌چون آیت‌ﷲ حسینی بوشهری مدیر حوزه‌ی علمیه‌ی قم، حجت‌الاسلام شهرستانی نماینده‌ی تام الاختیار آیت‌ﷲ ‌العظمی سیستانی برگزار گردید.

از زمان تحریم و نگاه منفی مذهبی‌ها به تکنولوژی زیاد نمی گذرد؛ اما همین فن‌آوری به اندازه‌ای توانسته‌است در زندگی تأثیرگذار باشد که استراتژی تحریم، جای خود را به بهره‌گیری مناسب از دست‌آورد‌های مهم بشری داده است. ارتباطات از جمله مواردی است که در سال‌های اخیر میدان رقابت دین‌مداران و در رأس آنان عالمان و مراجع تقلید شده است. مثلا سایت‌های اینترنتی از جمله بدیهیات و بهترین راه‌های ارتباطی با بزرگان دینی است و در نگاهی منصافه باید گفت علما و مراجع تقلید  به خوبی توانسته‌اند از این امکانات بهره‌بردای کنند. شبکه‌های ماهواره‌ای نیز به‌خاطر هزینه‌های مالی و ویژی‌گی‌های خاص خود هنوز عرصه‌ای بکر برای ورود مبلغان دینی است. در این بین اما تنی چند از مراجع تقلید با راه‌اندازی شبکه‌های دفاع و تبلیغ تشیع نشان دادند که همین فضای بکر نیز به خوبی می‌تواند مورد استفاده مبلغان دینی قرار گیرد.

در لیست شبکه‌های ماهواره‌ای وابسته به علما و مراجع تقلید، عنوانی متفاوت نظرها را به خود جلب می‌کند: «هدهد»؛ شبکه‌ی ویژه کودکان! این شبکه تحت اشراف نماینده تام‌الاختیار آیت‌ﷲ‌العظمی سیستانی در ایران فعالیت می‌کند و شب گذشته (یازدهم دی‌ماه ۱۳۹۴) بخش انگلیسی‌زبان آن (پس از بخش‌های فارسی و عربی) راه‌اندازی شد.

به گفته احسان حلمی مدیر سازمان رسانه‌ای صبا و شبکه هدهد، بخش عربی شبکه‌ی هدهد  در سال ۲۰۱۰ و بخش فارسی آن در سال ۲۰۱۲ راه اندازی شد و امروز پس از دوسال مطالعه و تحقیق، بخش انگلیسی شبکه‌ی هدهد فعالیت خود را آغاز کرده است. وی پیش از این در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفته بود: «اين شبکه کودک که زبان فارسی آن به مرکزيت کشور تاجيکستان تأسيس شد تاکنون به دو زبان عربی و فارسی فعاليت داشته و اخيراً – با مرکزيت دفتر لندن – به زبان انگليسی هم برای مسلمانان شيعه دنيا پخش می‌شود. تا قبل از اين شبکه کودک مسلمان به زبان انگليسی نداشتيم و برای اولين بار است که اين مهم اجرايی می‌شود و مسلمانان می‌توانند از استراليا تا آمريکا روی پنج ماهواره از اين امکان بهره ببرند».

وي درباره تأسيس اين شبکه در شهر دوشنبه تاجيکستان گفت: «ايران، افغانستان و تاجيکستان سه کشور فارسی‌زبان در منطقه هستند که مرکزيت دفتر ما بايد در يکی از اين سه کشور راه‌اندازی می‌شد. بر اساس قانون اساسی جمهموری اسلامی ايران، راه‌اندازی شبکه در ايران ممنوع است و فقط دفاتر شبکه‌ها می‌توانند در ايران فعاليت داشته باشند».

IMG_0190_Fixd

مدير شبکه هدهد اظهار کرد: «با بررسی‌های کارشناسی به اين نتيجه رسيديم که بين اين سه کشور تاجيکستان برای فعاليت‌های گسترده امکانات و زمينه بهتری دارد. البته اخيراً با سفری که به افغانستان داشتيم تدارک تأسيس دفتر در اين کشور را هم فراهم کرديم و در حال حاضر دفاتر اين شبکه در کشورهای کويت، مصر، عراق، لبنان و انگلستان فعاليت دارند».

حلمی تأسيس يک شبکه برای کودکان مسلمان را ضرورت دانست و افزود: «در حوزه کودک بحث‌های اساسی وجود دارد که بايد مورد توجه قرار بگيرد. ما در عصر تکنولوژی به‌سر می‌بريم و تنوع و امکاناتی که بر جهان حاکم شده، نسل کودک امروز را در گستره وسيعی از انتخاب گذاشته است؛ به همين خاطر جذب مخاطب در شرايط فعلی بسيار مشکل است و نياز به برنامه‌ريزی هوشمندانه دارد».

وی ادامه داد: «هر شبکه‌ای اگر در حوزه تخصصی خود مسئولیت‌هایش را به نحو احسن انجام دهد، می‌تواند مخاطب خود را داشته باشد. در حال حاضر ۲۳ شبکه کودک به زبان عربی فعال هستند که طبق آمار مراکز اطلاع رسانی، هدهد در رده چهارم قرار دارد. همچنين در شبکه‌های کودک فارسی‌زبان که تعداد بسيار کمتری، دارد از جايگاه قابل قبولی برخوردار هستيم و با توجه به ويژگی‌هايی که از ابتدا مد نظر داشتيم، توانستيم مخاطب‌مان را پيدا کنيم».

این شبکه در حالی آغاز به کار سومین زبان خود را جشن می‌گیرد که هنوز شبکه‌ کودک رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران اغلب برنامه‌های خود را از آرشیو قدیمی خود یعنی همان انیمشین‌های خریداری شده در سی‌ساله اخیر تأمین می‌کند؛  لازم است شبکه کودک فارغ از جایگاه سازمانی خود از تجربیات گران‌بهای عوامل شبکه هدهد استفاده کند.

شبکه هدهد هم‌اینک وارد میدانی بسی سخت در زبان انگلیسی شده‌است. زبان انگلیسی جامعیت بسیار فراوانی نسبت به زبان فارسی و عربی دارد و در صورتی که از جهت کیفی برنامه‌های قابل قبولی عرضه نکند، نمی‌تواند در میدان رقابت باقی بماند؛ میدانی که رقیبانی با بودجه های هنگفت چندصد میلیارد دلاری دارد. اگرچه سخنان دیشب مدیر این شبکه نشان می‌دهد به خوبی واقف بر این حقیقت است. احسان حلمی شب گذشته در مراسم افتتاحیه گفت: «امروز باید اذعان کنم وقتی شش سال پیش حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی امر به مطالعه و راه‌اندازی شبکه هدهد کردند، نمی‌دانستیم چه آینده پرمخاطره‌ای در پیش رو داریم و دشمنان چه نقشه‌های شومی برای دین و دیگر جوامع در سر دارند».

در پایان این مراسم از برخی عوامل اجرایی و فنی بخش انگلیسی‌زبان تقدیر و تشکر شد.

رده‌های مرتبط