مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

دیدم یکی از اساتید حوزه ذیل یک عکس یادگاری تیتری زده بود با عنوان «سه، مساوی با هزار». استادی که سال‌ها از او درباره شأن و منزلت فضلای حوزه و تکریم و تجلیل از آن‌ها چیزی ندیده بودم.

گفتم چه خوب؛ حالا که قرار است از زحمات علمی و آثار وجودی اَعلام یاد کنیم و ارادت خاص خود بدان‌ها را نشان دهیم؛ یادی از اساتید بزرگ و اسوه‌های مجاهدت کنیم.

اخیراً کتابی خریدم با عنوان سید اسدﷲ که بیان خاطراتی از شهید محراب آیت‌ﷲ مدنی و به کوشش علی اکبری منتشر شده بود.

ghaddi

در آن‌جا عکسی دیدم از سه شخصیت آسمانی و انقلابی و سه انسان وارسته به تمام معنا و یاور امام و امت؛ هرچه بیش‌تر از آن کتاب خواندم، بیش‌تر بهره بردم و سخت از وضع خودمان متأثر شدم. دو شهید محراب که قلب میلیون‌ها نفر در دست آن‌ها بود (شهید آیت‌ﷲ مدنی و شهید آیت‌ﷲ دستغیب)  و استادی کم‌تر شناخته شده به نام میرزا جواد تهرانی و هرسه چه خوش عاقبت بودند و به قول بزرگان: آن‌ها کجا و ما کجا.

حالا فتح بابی شد که دیگران نیز بیایند و با انتخاب چند شخصیت در یک قاب، مقصد را نشان دهند تا ببینیم کجا را می‌بینند و راه را چگونه نشان می‌دهند.

رده‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

  1. مهدی شیدائی 

    استاد ارجمند از اینکه از آن ۳ چهره نورانی یاد کردید بسیار سپاسگزارم یادآوری نام بزرگان بدون شک موجب تنویر قلوب میشود.لکن سخن استاد گرانمایه جناب نائینی کلامی است رصین و درست و این نقد بر آن کلام روا نیست.

  2. موسوی 

    استاد اسلامی اثبات شی نفی ماعدا نمی کند آقایان معراجی و جعفریان و مهدوی راد برای حوزه و طالبان دانش زحماتی فراوانی متقبل می شوند خدمات این بزرگواران قابل انکار نیست

  3. درویش 

    این یادداشت از مصادیق اتم سیاستزدگی در جامعه ماست؛ همه چیز را به سیاست و اصل نظام و انقلاب ربط میدهیم؛ اگر درباره والیبال ساحلی هم مطلبی نوشته شود باز هم عده ای این استعداد شگرف را دارند که به سیاست ربطش بدهند. یادداشت استاد نایینی درباره خدمات سه نفر در حوزه دانش است؛ چه ربطی دارد به این مطالب حضرتعالی؟ صد البته که سه عزیزی را که شما از آنها یاد کردید گوهرهایی بودند که جمعشان خیلی بیشتر از هزار هم میشود؛ اما آنها در عرصه ای بودند و اینها در عرصه ای دیگر. قیاستان بسی مع الفارغ بود.

  4. مسعودی 

    در مدت کوتاهی که جهت مطالعه و تحقیق به قم و کتابخانه وزین علوم حدیث رفتم زحمات حجة الاسلام و المسلمین معراجی را از نزدیک دیدم پاسخگویی ایشان به سؤالات محققین و مراجعین بی نظیر بود!! و الحق که این سه عزیز( حجج اسلام معراجی،مهدوی راد و جعفریان) از بزرگان و دلسوزان عرصه های مختلف علوم اسلامی هستند! اما نمیدانم مطلب استاد بزرگوار آقای نائینی چرا این چنین به مزاق بعضی فرومایگان خوش نیامده است؟ علمای نامبرده در زمینه ای فداکاری و تلاش کرده اند و این سه روحانی بزرگوار در زمینه ای دیگر؛ کاش بدانید که نسل امروز فقط نمی تواند از الگوهای گذشته یاد کند و به الگوهایی زنده و حاضردر زمان حال نیز نیازمند است. لطفا سریع موضع نگیرید! سپاسگزارم*

  5. زاهدی 

    ازاستاد اسلامی درشگفتم که این چه مقایسه ایست مرقوم داشته اند ؟ ان سه گوهرفقید بسیار شانشان والاتراست که سه نفرشان با هزار نفر برابر شوند .انها هرکدامشان باهزاران نفربرابر اند بله هرکدامشان باهزاران نفر پس شان ان بزرگواران راپایین نیاورید.
    امارسول جعفریان ودامنه بسیار گسترده تالیفاتش درجهان وپرورش دانشجویان فراوان ازاوشخصیتی بسیارمتمایز ساخته است کافی است تاریخ تشیع اورافقط یک تورق کنید یا اطلس شیعه اورا تورقی بفرمایید .ببینید این بشر چه کرده که ان بزرگان باهمه عظمتشان نکرده اند.
    لذا ضمن تشکر ازاستاد اگاه جناب نایینی برای این نوشته معتقدم کاش می نوشتند : سه مساوی با ده ها هزار.

  6. ر.مرعشی 

    آقای اسلامی ،الحق که بزرگان سنجیده گفته اند که:
    با زاهد کج فهم معما نتوان گفت!
    منظور استاد نائینی و عرصه ی فعالیت آن سه روحانی خرد پژوه و خدمتگذار چیز دیگری ست و و از خودگذشتگی و خدمتگذاری این سه عالم فقیه چیزی دیگر!!!

  7. حسینی 

    امروزمطلب استاد نایینی رادرمورد ان سه فرزانه تلاشگر دیدم ولذت بردم نوع تبیین وشیوه نگارش ابتکاری وجذاب بودازقضا من باهمه ان مطلب موافقم .گرچه ازکنار جناب شهرستانی به کنایه واختصارعبورفرموده اند کنایه ای که ابلغ من التصریح راتداعی میکندالحق که. به هوشمندی وشخصیت شناسی جناب شهرستانی مانند بقیه کارهایشان بایدنمره عالی داداستادنایینی عزیز کامرواباشید.ودست مریزاد.

پاسخ دهید