مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

یکی از نگرانی‌های جدی در خصوص حج سال جاری، امنیت جانی و حیثیتی زائران ایرانی بود. دو حادثه بسیار تلخ «سقوط جرثقیل در مسجدالحرام» و «ازدحام جمعیت و درگذشت هزاران نفر در منا» در سال ۹۴، و روابط تیره دو کشور ایران و عربستان از موجبات این نگرانی بود. از همین رو، برخی از مسئولان با عزیمت حجاج به حج موافق نبودند. اما پافشاری نماینده رهبری و سرپرست حجاج ایرانی بر اعزام زائران به حج، بر پایه شناختی که از حج و حج‌گذاری در سی سال اخیر داشت، موجب شد تا با اقناع مسئولان مربوطه، ایرانیان نیز در حج حضور یابند.

خوشبختانه حج سال جاری، همان‌گونه که برخی نیز پیش بینی می‌کردند، به خاطر تدبیر طرف سعودی و مراقبت جدی از عدم تکرار حوادث تلخ و همچنین برنامه‌ریزی‌های بعثه جمهوری اسلامی ایران و بعثه‌های کشورهای دیگر بر مراقبت جدی از رفت و آمد زائران ـ به‌ویژه در منا که همواره آبستن حوادث تلخ است ـ حجی آرام، منظم و بدون حادثه بود.
رفتار مأموران سعودی به ویژه در منا با زائران ـ حتی ایرانیان ـ مهربانانه و مؤدبانه بود. آبرسانی و آب‌پاشی در سطح وسیع، استقبال از زائران در منا، کنترل دقیق بر آمد و شد زائران، از جمله مواردی بود که در گذشته بی‌سابقه بود. همچنین وجود راهنمایان فراوان ایرانی، هندی، آسیایی و آفریقایی در سراسر مسیر رمی و هدایت زائران به مسیرهای تعیین‌شده و مهم‌تر از آن، برنامه‌ریزی برای عزیمت ایرانیان به جمرات و نظارت بر حسن اجرای این برنامه، از جمله موارد بی‌سابقه در حج سال جاری بود. آنان که با منا آشنایند، می‌دانند که کوچک‌ترین بی‌تدبیری و بی‌نظمی در آن‌جا باعث بروز حادثه می‌شود.

برنامه‌ریزی و تدبیر حج در سال جاری نشان می‌دهد، اگر مسئولان حج به‌ویژه از طرف میزبان، تدبیر کرده و دغدغه جان و امنیت زائران را داشته و با مسئولان حج کشورهای دیگر هماهنگی کرده، همکاری نمایند، نباید حوادثی مانند حوادث سال‌های گذشته پیش آید.

افزون بر آن، اساساً برگزاری حجی آرام، با شکوه، عزتمند و همراه با معنویت، برگ زرینی است در کارنامه امت اسلامی در برابر پیروان ادیان و مذاهب دیگر و دشمنان اسلام و مسلمانان که همواره مسلمانان را تحقیر کرده و مهر عقب‌ماندگی بر پیشانی‌شان می‌زنند. حج فرصتی است برای امت اسلامی که با وحدت و یکپارچگی و نظم و تدبیر، هر سال بهتر و با شکوه‌تر از سال قبل، عزت و عظمت، قدرت و شوکت و عقل و درایت خویش را در برگزاری مراسمی بدون حادثه به رخ جهانیان بکشد و ثابت کند نه‌تنها امتی عقب‌مانده نیست، بلکه می‌تواند بر اساس مقتضیات و نیازهای روز، و با بهره‌گیری از ابزارها و روش‌های پیشرفته، اجتماع عظیم سالیانه حج را تدبیر و مدیریت کند و فراتر از آن از فرصت طلایی حج برای حل معضلات جهان اسلام استفاده کرده، گره‌گشایی نماید.

عجالتاً برگزاری موفقیت‌آمیز حج که نتیجه همکاری ایران و کشورهای دیگر از یک سو و عربستان سعودی از سوی دیگر بود، می‌تواند زمینه تبادل نظر و همکاری در زمینه‌های دیگر و کاهش تنش میان دو کشور و بالتبع تنش‌های موجود در جهان اسلام را فراهم سازد. کشورهای اسلامی به رغم اختلافات فراوان، همگی پیکره عظیم جهان اسلام را تشکیل می‌دهند؛ جدایی و تنش میان اجزای این پیکره، تنها به سود دشمنان مشترک مثل صهیونیست‌هاست.

مکه مکرمه/هتل الدانه/ ۱۶ شهریور ۹۶

(منبع مطلب: کانال تلگرامی حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد ورعی/عکس از شفقنا)

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید